JE Time Sweden
Någon som vet vad det nya flygbolaget JE Time Sweden AB har för planer? Vad ska de flyga? Och med vad?
svar
Någon som vet hur det går/ vad som händer?
Vad jag har hört så lämnar flera avpersonalen bolaget. Det blir nog svårt att ersätta dem…Tyvärr så blir nog inte bolaget så långlivat då bara AM och FC är kvar tillslut. Vi får hålla tummarna att dom reder ut detta.
Hur går det för Je time? Dom verkar inte flyga så mycket? Man kan se deras PA31:a i hangaren förjämnan i Västerås.
Jesus? JE Time Sweden har inte börjat flyga än. De var ett annat bolag och det hände för flera år sedan på Säve.
Är det inte den som dom lyckades starta med alla motorskydd på nere i Götet?
7-8 pax
Dom ska flyga med “illern” som är SE-ILL. Det är Eastair gamla båge och tror att det kanske gick en stund på Quicknet Air??
Anyway så är Illern i alla fall en Chieftain med plats för 8-9 passagerare.
Är det inte olagligt att ta texter på det sättet? De har ju inte uppgivit källa. Kollade lite mer på deras sida och de verkar ha kopierat alla nyheter från Flygtorget.
Saxat ur BCD Travels nyhetsbrev; Men vilken variant av PA 31 det gäller framgår ej.
Jet Sweden
-nytt svenskt flygbolag
Taxiflyg med en PA 31:a, det är inriktningen för Sveriges senaste flygbolag JE-Time Sweden AB. Men flygbolaget kommer att verka under namnet Jet Sweden. För en av ägarna, Per Johansson, är det fjärde gången gillt efter bland annat Nextjet och Avion Express.
– Men den här gången startar vi i den mindre skalan med taxiflyg, det blir vår nisch, säger han.
Trots att det är glada dagar hos Per Johansson och kollegan Jesper Jurdell är båda medvetna om att det är en svår bransch att ge sig in i.
– Ja, taxiflygverksamhet är inte enkelt, kanske till och med svårare här än utomlands, fortsätter Per Johansson. Nu har vi i all fall vårt AOC och vi har det flygande verktyget, då finns alla möjligheter att affärerna också dyker upp. Svenska flygbolag är överlag dåliga på sälj och marknadsföring och det ska vi försöka ändra på.
På Transportstyrelsen pågår samtidigt arbetet med en andra AOC-ansökan. Det är SMA Aviation med officiella namnet Moose Airlines. De har inriktningen på tungt trafikflyg och visar på hemsidan upp både logo och flygplanstyp, en Airbus 320. Målsättningen är att flyga charter, ACMI och liknande uppdrag. Det lär dock ta ytterligare en tid innan Moose Airlines är i luften, ansökan är ännu bara klar till cirka 70 procent, enligt handläggaren Pia Nordström.
– Det är riktigt, den lämnades in i juli och just nu ligger bollen hos flygbolaget för kompletteringar på bitar som saknas. När vi kan vara framme vid ett utfärdat AOC kan jag inte svara på.
Det är i sig inget märkligt. Skulle en ansökan, mot förmodan, ha alla manualer med tekniska, ekonomiska och organisatoriska fakta på plats, kan ett godkännande vara klart redan inom den stipulerade tiden 60 dagar.
– Men vi räknar med att det tar sex till nio månader, det är mycket som ska knytas samman.
Med ett godkänt AOC utfärdat i fredags och ett annat på väg att bli klart, är det tomt i inkorgen för AOC-ansökningar på Transportstyrelsen. I genomsnitt brukar det under året finnas två ansökningar inne, men några nya är inte föranmälda.
– Det kan jag förstå, säger Per Johansson. Flygbranschen i Sverige är trög, för att inte säga stelbent. Det är mycket risk och kapital inblandat, särskilt när det gäller tung trafik. Jag önskar Moose lycka till när de väl kommer igång.
Per Johansson tvekar dock inte själv inför det arbete som nu börjar.
– Nu har vi ett flygbolag och vill göra något med det. Flygning ligger i blodet, min pappa heter ju Thomas Johansson.