PPL teori – rekommenderad ordning?
Hej!
Jag har planerat att påbörja en PPL utbildning till hösten/sensommaren, och sitter redan nu med en komplett hög lånade teoriböcker. Teorikurserna jag kommer att gå startar också till hösten, men jag hade tänkt försöka lära mig så mycket som möjligt innan och vara väl förberedd, då jag eventuellt vill satsa på en vidare pilotkarriär efteråt men börja med att smaka lite på det.
Är högt motiverad och har mycket tid att lägga ner i sommar, så min huvudsakliga fråga är om någon kan rekommendera en specifik ordning att beta igenom böckerna, med andra ord vilken ände som är bra att börja i och i vilken ordning man bör fortsätta i. Hade varit otroligt hjälpsamt, tack!
svar
Jag gjorde klart min teori för någon månad sedan.
Jag gjorde dessa i följande ordning:
Luftfartyg Gen
MET
Aerodynamik
Human performance
Air Law
Operational Procedures
NAV
Flightplanning and Performance
VFR COM
Jag tyckte detta upplägg funkade väldigt bra, då vissa ämnen kräver att man kan ett annat. T.ex. så blir ju VFR COM enklare om man redan tentat av AirLaw och operativa procedurer.
Hade jag fått göra om ordningen hade jag nog bytt plats på Human Perf. och Operational Proce. för att lätta lite på pluggandet. Det blir lätt att man sitter med tunga ämnen samtidigt.
Lite tips inför proven sedan, LÄS FRÅGORNA NOGA. Det kan skilja så sjukt lite ibland mellan svaren. Tänk igenom svaret noga så du inte blandar ihop frågan med någon annan. Frågorna i 1000 frågor är inaktuella som det ser ut. Så dom frågor som finns i 1000 frågor kommer troligtvis inte på provet, utan det är nyskrivna frågor.
Lycka till på teorikursen och med proven! =)
Jag läste alla på en och samma gång, inte så klurigt, bara kötta på, 5 veckor behövs.
Läs nav och met som vanligen uppfattas som svårast. Parallellt med det så SKA du absolut öva comunications så att du blir riktigt duktig. Det kommer spara flera timma i slutändan på praktiska utbildningen då du kan flyga ek tidigare än om du har svårt för radion och ek drar ut på tiden pga av detta.
Att läsa flygradiotelefoni innan du förstår regler, luftrum, restriktioner och höjdmätarinställningar tycker jag låter konstigt. Det bör åtminstone vara efter bestämmelser.
Tackar så mycket båda två, jag ska ha det i åtanke!
Jag gjorde alla “enkla först”, så man boostar upp självförtroendet och viljan att fortsätta.
Jag läser också teorin nu, vårt upplägg är såhär:
1. Flygradiotelefoni
2. Flygningens grundprinciper
3. Bestämmelser för luftfartyg
4. Kommer inte ihåg men Met, nav och prest. Färdplan är ju bland de tunga bitarna.
Lycka till! 🙂