Arlanda-Dubai med Norweigan
Tjena, det är en sak jag undrar över. Hur är det möjligt för en 737-800 (Norwegian Air Shuttle) att flyga Arlanda-Dubai som är nästan 2600nm, har för mig att 738:s max “range” är kortare än så.
svar
De gånger man måste gå ner och landa så har inte Ungern använts speciellt ofta vad jag vet. På väg till OSL klarar man sig ganska långt så det är mer ARN eller CPH som används.
Svar till: pf
Nei, det behövs ingen relief crew.
Non-stop tjänstgöringtid är 8:30. Vid eventuell mellanlandning för refuelling ökar tiden till ca 9:15. Det är god marginal till max tillåten tjänstgöringstid.
orwegian flyger med 737-800NG, med MTOW 79 ton.
Dubai-Arlanda är reducerad till 160 passagerare.
Med den lasten och max bränsle klarar man att flyga non-stop med upp till 50 knops motvind.
DioNe: Tror du menar 737-800 med winglets och high gross weight.
Om du var mer påläst så hade du vetat att en 737-800 har en räckvidd på 3115 nm (5765 km).
nedvägen är sällan något problem pga av ganska pålitlig medvind. Det är hemvägen med motvind som kan bli struligt. Dubai-Arlanda är sällan kritiskt utan det är mer Dubai-Oslo som ställer till problem. Som tidigare skribent sa så fyller man inte planet helt.
Enligt Boeing:s hemsida har 737-800 en räckvidd på maximalt 3 115 nautical miles, och jag antar att det är utan winglets. Och enligt Great Cirlce Mapper så är sträckan mellan Arlanda och Dubai 2 575 nm. Så enligt min mening så ska Norwegian:s flyg kunna genomföra den sträckan non-stop, utan mellanlandning…
Et like aktuelt fråge er vel om man har med relief pilot, og dersom man må tanke en-route, vil ikke det gjøre at crew er i “nærheten”(evnt over) limit?
Noen som vet?
Som jag har förstått det blir det en del i Ungern.
Vart går man ner och tankar på hemvägen?
Den bokas inte full och vid motvind hem får man gå ner och tanka!