Samla PIC tid för Svenskt CPL/IR-ME i USA?
Hej,
vet inte om detta är rätt forum att ställa frågan men provar ändå. Jag befinner mig på en lång tjänsteresa i USA och tänkte ta tillfället i akt att skrapa ihop billig PIC tid för min modulbaserade ATPL-utbildning.
Vet någon om jag kan tillgodoräkna mig PIC tid medan jag flyger på ett amerikanskt certifikat? Tänker på de 100 timmar PIC man behöver för att flyga upp för CPL/IR-ME.
Maciej
svar
Har fått ett rakt svar av Transportstyrelsen via mail. Så länge man flyger som befälhavare och skulle ha rätt att logga motsvarande tid om man flög i Sverige så räknas det. Alltså ej safety pilot-tid som är PIC tid enligt FAR.
Står det verkligen så? Var någonstans? Om jag vore du så skulle jag se till att ha ett mail eller liknande från en handläggare på transportstyrelsen där det står att de kommer att godkänna din safety pilot-tid mot kravet på total flygtid. Annars tror jag att det är risk att det blir krångel.
Är själv i USA nu och du får logga tid som safety pilot också. I de svenska regelverken står det att så länge du loggar tiden på ett godkänt sätt enligt reglerna i de landet du flyger så får du tillgodoräkna dig!
Flygtimmar får man alltid tillgodoräkna sig så länge flygplanet är av en typ med luftfärdighetsbevis som är utfärdat eller godtaget av en JAA-medlemsstat. Handlar det om en C172 eller PA28 så behöver du knappast oroa dig. Om timmarna skulle räknas i Sverige så räknas de även om flygningen skeri USA, däremot så kan olika myndigheter ha olika regler kring vad som är UL osv.. Låt dig därmeot inte luras att logga PIC-tid som Safety Pilot. Det är inte godkänt i Sverige. Om du dessutom tar ett IR i USA på ditt amerikanska cert så är det ganska enkelt att konvertera det i Sverige och spara lite pengar om du ändå behöver samla flygtid…