Transportstyrelsen näriga?
En fråga som återkommer minst en gång per år är hur jag ska ha råd att vara arbetslös pilot.
Jag vet att många på transportstyrelsen läser Flygtorget och ställer nu frågan öppet och hoppas på en bättre förklaring på hur man tänker runt den lilla pappershantering som kostar en förmögenhet för unga, studenter och arbetslösa.
Det är ett faktum att denna kostnad är minimal för flygbolag jämfört med en privatperson som kämpar för att få behålla sina papper och behörigheter som hon/han kämpat hårt för att få.
Hur en myndighet kan kräva så mycket pengar av den ekonomiskt svagaste gruppen i samhället och snudd på ge dessa ett ultimatum är för mig helt obegripligt, det kostar tusentals kronor att vara pilot på ett papper som du behöver för att kunna söka jobb.
Det skulle vara intressant att se om det finns någon beslutsfattare på transportstyrelsen med lite kraft som kan lyfta fram frågan.
Eller är flygyrket bara till för de som har råd, jag har tyvärr inte råd att lösa ut mina certifikat längre och det gör ont.
svar
Inte skall biljetterna betala en grupps lic som F/O tycker, 3 kronor hit 3 kronor dit till slut skall biljetten betala allt möjligt, tyvär så får vissa betala mera men och andra sidan hinner man hämta igen det när man för ett fast jobb med en bra lön senare i livet, allt kan inte lösas ifrån dag 1. Kan se en 80 tals mentalitet ibland vissa det tar år att bygga up saker inte 1 månad eller ett halvår.
Sen så tar transportstyrelsen överbetalt men det är för det är i monopolställning det är väl typiskt svenskt, o andra sidan så är pilotyrket vissa dagar oxå ett monopolyrke i företaget så vi är väl alla skyldiga till utvecklingen på något sett.
Ja det är på tiden att det görs en utvärdering av vilken nytta Transportstyrelsen har bidragit till när det gäller luftfarten annat än ökade kostnader. Bildandet och förvaltningen av Transportstyrelsen har självfallet inneburit en stor administrativ överbyggnad som ska finansieras av de olika trafikslagen. I Norrköping har Transportstyrelsen flyttat in i nybyggda lokaler med nya möbler osv. För luftfartsavdelningen innebär det en markant ökning i lokalkostnader. Deltagandet i olika transportslagsövergripande projekt belastar personal och ekonomi. Jag är förvånad att ingen kräver en granskning av Transportstyrelsens verksamhet. För luftfarten är det ju just luftfartens aktörer som betalar kalaset. Dags att uppvakta Näringsdepartementet!
Det måste finnas någon på transportstyrelsen som kan kommentera detta, eller är det robotar som jobbar där?
Helt rätt av Pelle G
Jag har för några månader sedan haft en länk på detta forum ang dessa sanslösa avgifter, ngn svarade helt rätt att ett cert är faktiskt inget annat än ett bevis på en genomgången utbildning, och hur transports tyrelsen kan få för sig att tjäna pengar på att förnya dessa “bevis” är helt orimligt. Om vi har en giltig medical, en godkänd PC samt dom timmarna som krävs,så kan inte jag se något annat än att certet ÄR GILTIGT, och förblir så, tills det finns skäl att återkalla det.
Det är förjävligt att våra myndigheter får ta ut sådana avgifter,men det är samma sak med bygglov som förr kostade 250 kr i stämpelavgift kostar i dag 50 000 kr.Men det är ju Regeringens politik att allt ska bära sig självt, utan statsmedel så de kan sänka skatten, för vad är 50 000 kr för en miljonär. Flygteknikerna måste också betala några tusen när certet skall förnyas, och har du inte jobbat med flyg maintenance minst 6 månader, på tre år så får du inte ut något cert och hur ska du då kunna söka jobb, utan cert.Jo man får se till att få jobba nästan gratis hos något maintenance bolag så man får ihop 6 månader för att förnya certet. Man tappar inte kunskapen så fort, om det vore under en tio års period kunde jag köpa det. Själv skulle jag kunna byta motor på en Caravell SE-210 eller en 747. DC-9, utan problen fastän de har gått ur tiden, för längesedan. Men vi får nog leva med detta då alla myndigheter ska vara självbärande, utan krav på att ha rätt personal styrka, eller att vara kostnadsefektiva.
Du skriver att “Piloter borde väl då betala avgifter för sina egna tillstånd när alla andra gör det?”
Vilka är alla de andra du pratar om, inom transport kan jag inte komma på många som betalar runt 3500 kr/år i registeravgift för sitt “körkort”.
Betalar kanske buss, lastbils och taxi chaufförer denna avgift varje år för att få köra sin buss, lastbil eller taxi ???
Denna avgift är dessutom bara en i ledet av de hutlösa avgifter TS tar ut och borde omgående upphöra.
Jag tror inte att någon på Transportstyrelsen kommer att agera i kostnadsfrågor annat än genom att höja olika avgifter.
Kostnadsfrågor har alltid varit en central fråga när det gäller just avgiftsfinansieringen av myndigheten. Över åren har det gått väldigt många rykten om just luftfartsmyndigheten och särskilt Luftfartsstyrelsen med i absolut störst mening Transportstyrelsen.
Det skulle ju vara intressant att kontrollera vad som finansierades av vad och hur det funkar.
Ett rykte från en PPL pilot var att man fick lika mycket idag för pengarna som 1970 trots att personalstyrkan ökats med ofattbara 1800%. Detta rykte verkar av personalskisser vara korrekt men i ökning verkar det ingå saker som hade annan finansiering tidigare som läkare och en mer sansad analys verkar vara en ökning med omkring 500-800% på personalsidan, helt utan synbarlig effekt.
Pengar från Luftfarten (oaktat källa) skulle ha använts till att finansiera allt från lokaler till löner inom Transportstyrelsens förvaltning, ryktet okontrollerat men det är svårt att se att ryktet skulle vara felaktigt.
Luftfartsavgifter skulle ha gått till allsköns anställningar av folk utan kopplingar till Luftfarten och med enbart flygrelevans på pappret. Akademiker till största delen. Ryktet overifierat men det är svårt att se att ryktet skulle vara felaktigt.
Allt annat.
Transportstyrelsens folk läser definitivt allt på det här forumet, har bland annat upptäckt att de skrivit om tankegångar som jag uttryckt på det här forumet i sina “nyhetsblad” och “regeringsrapporter”. Har väldigt svårt att tro att de skulle fått det annorstädes.
Givetvis finns möjligheten att flytta certifikatet till annan JAA-stat med lägre priser. Irland är ett exempel där du skulle kunna betala hälften av det du nu betalar. Givetvis kostar konverteringen dig en slant men det kanske det kan vara värt?
Skulle du senare komma hem och arbeta för ett svenskt bolag (kanske med krav på svenskt cert) så ska det inte vara några problem att konvertera tillbaka utan att behöva skriva om prov etc.
För att hålla igång papper och behörigheter (ingen rating) för att kunna söka ett jobb med mina 200h kostar det runt 12 000 kr/år för mig. Då har jag bara flygit någon timme under PC, sedan tillkommer klubbavgift osv så det slutar väl runt 18 000 utan att knappt komma upp i luften.
Någon som vet ifall det är möjligt att flytta sina papper österut?
Resande betalar skatter & avgifter på sina biljetter
Flygbolagen betalar avgifter för sina flygtillstånd & certifikat
Piloter borde väl då betala avgifter för sina egna tillstånd när alla andra gör det?
Däremot kan ju avgifternas nivåer diskuteras.
Jag tror att Luftfarten är den enda delen i TS som är självfinansierad. Det tycker jag i grunden är ett ganska sunt upplägg; du betalar inte via skattsedeln, utan de som utnyttjar myndighetens tjänter (piloter, bolag, resenärer) betalar själva.
CPL ~2700kr per år.
Ett trafikcert är en del av landets infrastruktur, som alla landets medborgare borde vara med att finansiera. Betalar en Leg. läkare en Leg. apotekare, en Leg. optiker, en licensierad svetsare, en behörig elektriker 3700 Kr per år av egna pengar för att uppräthålla den av myndigheten krävda behörigheten?
Vad kostar det för att behålla alla sina papper ett år?
Det borde som i USA betalas av biljetterna.
Ingen kommer att märka de tre kronor per biljett detta kostar!