Flygplan i dimma
Klippt från Ekonominyheterna.se
Kan någon förklara hur det går till när försvaret radarleder i dimma?
Piloten på ett mindre privatflygplan fick ta hjälp av Försvarsmakten när dimma skymde sikten på en flygning mellan Gotland och Oskarshamn på söndagen.Det mindre flygplanet ledsagades av militärens stridsledning till Västerviks flygplats där det kunde landa strax efter klockan 14.Planet, en PA 28, hade även dåligt med bränsle, uppger SR Kalmar.
http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2011/07/03/253756/index.xml
svar
Det är tydligen inte alla så förstått att personangrepp
inte hör hemma på webben och då speciellt inte i något
forum .
Det är alltid lika trist att läsa dessa primitiva personangrepp
och alltid lika trist se att det fortfarande finns sådana primitiva
varelser som praktiserar detta.
Kan man inte komma men något av värde i sak eller
påpeka något av värde, så bör man definitivt
inte heller komma med dessa primitiva personangrepp.
Tänk så mycket trevligare det hade varit på webben, om
man slapp dessa primitiva varelser med sina lika primitiva
personangrepp !
OBS: Personangrepp hör inte hemma i något forum, detta
för den allmänna trevnadens skull inte minst.
Du hade visst rätt Olle, “Flyg Vetare” är tyvärr tillbaka men det kanske alltid leder till ett skratt eller två.
Nej Haha, i detta fall menar Olle “Flyg Vetare” och inte flygvetare…
* Enkla små hjälpmedel som handburen GPS borde
alla ha ombord och lära sig använda den.
Men en enkel handburen GPS för några tusenlappar
kan man alltid se sin position. Under dålig sikt, dimma
m.m. är den ovärderlig och livsviktig. I dimma och
dålig sikt är det ett underskattat instrument.
Det ofattbart att många mindre plan flyger utan
en sådan självklar sak.
Anser att en flygfarkost inte är flygvärdig utan en sådan
handburen GPS.
Det är på tiden att påpeka detta faktum för de som
ännu inte förstått detta.
Ang. transponder så finns det många olika sådana med
olika egenskaper.
Vanligaste är de transpondrar som gör att man är synlig
på radar under svåra förhållanden och på låg höjd.
En sådan borde alla mindre plan också ha.
Det finns ett billigt och bra instrument som heter
GPS och som räddar liv. Detta har ännu inte
alla förstått, tyvärr.
De som flyget vilse i luftrummet saknar i princip
alltid en GPS och detta är OFATTBART dumt.
Kul att Olle ska äga någon när han inte ens skriver rätt… Det heter flygvetare inte flyg……….vetare!
Som svar på den Ursprungliga frågan, så radarleder försvaret precis som alla andra, radarn skiter fullständigt i om det är dimma eller ej. Försvaret Får dock inte radarleda civil trafik, och VFR-trafik får inte radarledas av någon. I just detta fall har ATCC Stockholm tagit hjälp av ILED eller STRI för att få läge på luftfartyget i fråga, och sedan hjälpt till lite via radion.
Ett tips. Är det någon förkortning du inte förstod ovan så kanske du är på fel forum… 😉
Till gps transponder: knappast ett av de smartaste inläggen man läst på detta forum då du inte har den blekaste aning (ger i alla fall inget sken om det) om situationen eller utrustningen på flygplanet igår utanför det som står att läsa i artikeln.
Flygvädret i området igår vid den aktuella tiden omfattade dålig sikt (<3 km lokalt) och stundtals ett riktigt lågt molntäcke. I Hultsfred igår exempelvis, gjorde två utländska flygplan en förebyggande nödlandning för att undvika att hamna i IMC istället för att fortsätta till destinationen.
Det som är mer intressant att fråga sig, generellt i dessa sammanhang, är istället varför de beslutade sig för att lämna Gotland när prognosen pekade på dåligt väder i området?
Är herr “Flyg Vetare” i farten igen..?
Det är dumdristigt i dag att :
. Ge se upp i ett lättare plan med bara en flygkunnig ombord
. Att inte ha en GPS på flygfarkosten
. Att inte ha en transponder på planet
* Med en enkel GPS vet man alltid var man är och
på vilken höjd.
Ensamseglare, ensamflygare, ensamvandrare, m.fl. är
alla mycket utsatta varelser.
(Det är i princip förbjudet att segla ensam en längre tid.
Det borde också vara så inom flyget.)
kan man röka morötter?
Tror inte det handlar om par-inflygning i det här fallet. Det har de nog bara i Ronneby, Luleå och Såtenäs.
Det var nog en vanlig vektrorering till en flygpltas för fortsatt visuell inflygning. Jag antar att det var en VFR-flygning.
Försvaret kan radarleda precis som vanliga flygtrafikkontrollen. De ser planets position på radarn (antingen primär eller sekundär) och ger vektorer att följa för att komma till önskad plats. Artikeln förtäljer dock inte om det rådde dimma på Västerviks flygplats också. Det skulle ju förstås försvårat det hela ytterliggare.
Det svåra med att flyga i dåliga siktförhållanden när man inte har tränat är att tyda instrumenten och att veta vart man ska fokusera sin uppmärksamhet.
Fördelen med Militär radar approach är att det är en kunnig person som tyder höjd och kurs och helt enkelt säger åt piloten om han ska svänga 5 grader höger eller vänster, och om han ska sjunka eller stiga. Och då kan piloten bara fokusera på att flyga flygplanet utan att behöva tyda instrument som han inte har träning på.
Det är väldigt enkelt att sitta på marken och säga att det är inte svårt alls att tyda en ILS, men det är en helt annan sak när man är ensam uppe i luften och inser att man inte har kontroll. Bara en sån sak som att en lugn person pratar med en och säger åt piloten vad han eller hon ska göra, gör det så mkt enklare att hantera. Och i detta fallet gick det uppenbarligen bra.
Mvh