Pilotutbildnig, arbete, etc
Hej!
Jag har ett litet dilemma/kalla fötter, jag har blivit “antagen” till en pilotskola (Skriver antagen med inom situationstecken då det är en privatskola, och känns lite som att de är ens plånbok de är mest ute efter)
Jag har sedan 10 års ålder velat bli pilot, och nu efter alla dessa år så kanske drömmen kan bli verklighet? Men som jag förstår det, efter att ha läst en hel del samt pratat med piloter (som f.ö avråder mig starkt till att lägga ut ca 0.6-1milj på denna utb) är det en LÅNG väg att vandra för att komma dit. Jag är väl en av alla som drömmer om ett glamourjobb på något stort bolag så som SAS, KLM, LH. Men jag är väl medveten om att det som sagt inte är någon dans på rosor. Har även läst om en del som utbildat sig utomlands (USA, baltländerna, Afrika osv) för att det är billigare, men är det så mycket billigare i slutändan?
För att beskriva mitt dilemma lite närmare och för att få er att förstå.
Ena stunden så är allt uppåt och bara GO FOR IT!, när man läser om unga(20-30år) fått jobb direkt efter utbildningen så är det klart man blir positiv. Och nu när SAS kom ut med nyheten om att de är påväg att nyanställa.
Andra stunden så frågar jag mig själv. Ska jag verkligen satsa vartenda korvöre och kanske riskera att skuldsätta mig och vara tvungen att börja om från start, med en pilotutbildning (ATPL) i bagaget men inget jobb som pilot.
Vad säger ni som är piloter, utbildar er, ni som utbildat er och söker jobb? Ska jag satsa?
Förstår ni hur jag tänker? Det är verkligen min dröm att bli pilot, men jag försöker att se det ur olika synvinklar.
Tacksam för seriösa svar. (Inga svar så som “om du tvekar så skit i det”). Jag vet vad jag vill, och vad jag är påväg in i att riskera/lyckas med. Jag vill bara ha mera information från er som jag nämnde tidigare.
Ps för att slippa frågor om min ålder så är den 24.
svar
A: Nej, går tyvärr inte PMA, men om du ej vill ge ut din riktiga så skapa en fejkad som jag kan skriva till så får jag din riktiga så kan vi mejla därifrån eller något.
Joakim, jodå visst har jag en mail, men är det inte möjligt att skicka den i ett pm? (Ny här på forumet)
Hejsan A, Samt alla andra.
Jag har nu läst samtliga insändare som har svarat dig A. Där har du svaret svart på vitt för det är så här det är. Vissa har haft tur vissa inte. Vägen till ditt drömyrke är lång och krokig, Allt hänger på hur du som person är och hur stort ditt kontaktnät är. I stort sett kan du lära en apa att flyga ett flygplan kanske till och med ifr. Alla kan lära sig att flyga ett flygplan, Men att bli en bra pilot sitter i din personlighet.
Efter att min kurs blev klar gick jag utan flygjobb i fem år. När väl första jobbet kom har det liksom rullat på. Det första jobbet är alltid det svåraste, Har du väl fått det har du passerat nålsögat och är inne i branchen.
Har nu jobbat tre år utomlands och det passar mig utmärkt. Har fru och tre barn, Men som en annan skrev, Är du singel inga problem, Har du en partner så gäller det att den håller måttet för det är inte en dans på rosor att bo med en pilot.
Trenden jag sett nere på kontinenten, Jag flyger business jet, Är att flera bolag är på gång att expandera. Mycket vanligt att i europa skaffa sig ett cert och sedan direkt flyga in sig på en typ som är gångbar. Jobb får man om man orkar att härda ut samt att inte ge upp. Med facit i hand idagsläget med vad jag vet idag hur denna industrin fungerar så hade jag gjort likadant igen gällande att utbilda sig till pilot.
Den relevanta frågan är hur mycket det får kosta. Det tycker jag idag är det viktigaste du skall tänka på.
Jag tycker att du skall följa din dröm, var beredd på att slita hårt, Ha många bollar i luften, Extra jobb är alltid bra att falla tillbaka på om det går trögt.
Lycka till och hoppas att vi ses där uppe någon dag.
A: Har du någon mejl man kan nå dig på?
Har kommit en bra bit själv och skulle vilja ge dig lite tips samt skulle vi kunna snacka lite allmänt kring flyget.
Börja med ditt PPL och lägg 100 000:- på det, är det kul, bygg tid och läs ATPL samtidigt som du jobbar lite eller på något annat sätt tjänar pengar så du inte behöver låna allt. Försök samla “gratis-tid” som att fälla fallskrämshoppare, flyg brandflyg, gå med i frivilliga flygkåren (ffk) och ta med dina vänner och familj och flyg med dem. Det som oftast inte är inkluderat är 85h egenträning och det kostar cash.. Runt 100 000:- till är att räkna med. Därför så är det bra att samla timmar på billigaste möjliga sätt. Hör av dig om hur det går, själv håller jag på med mitt PPL men kommer fortsätta med ATPL och hela vägen 🙂
Tack för alla svar!
Har läst igenom de inlägg som kommit in och det verkar som att det ni skriver/det som skrivs är ungefär den uppfattningen jag har själv. Kom nyligen hem från en vecka i Turkiet, påväg dit ner så fick jag faktiskt komma fram och hälsa på i cockpit(!) Berättade lite snabbt min situation för honom och så välkomnade han mig in och det han sa om sitt yrke var i korta drag “Jag älskar att flyga, gör du det med och satsar 110% så kommer det gå bra för dig. Samtidigt som han indirekt avrådde mig från att köpa sig en pilotutbildning i dagens läge och så som det ser ut i branchen idag. Åandra sidan sade han, gör du det så ha något, eller en annan utbildning att falla tillbaka på av och till” han hade kört taxi några år av och till då han sökte jobb eller hade varit utan arbete. Och som jag förstod på honom så var han väl inte helt nöjd med sin lön (vet inga siffror) Han hade gått via flygskolan i Barderfoss (nordnorge) som då samarbetade med SAS, och på såvis hade väl han haft det relativt “enkelt” att få jobb. Påväg tillbaka efter vi landat på Gardermoen så pratade jag med honom igen och några andra piloter som sa ungefär detsamma. En hade gått via TFHS (betalad utb) och kommit in i branschen relativt fort. Han hade börjat när han var 26-27, och idag 34 och kapten på B737-800. (han hade verkligen lyckats tycker då jag, eller haft bra kontakter) Så ja, den bild jag skapat mig av pilotyrket verkar stämma ganska bra av det jag får/fått berättat och jag tror jag bestämt mig för att påbörja utbildningen och ta ett PPL och sedan ta det därifrån. Men tar gärna emot flera svar och erfarenheter av er därute! Tack o god natt 🙂
“Svensk Pilot Utomlands”- mycket bra inlägg, och troligen en verklighet för 98% av oss som utbildats någon gång under de senaste 10 åren.
Jag är utbildad sedan två år tillbaka. Skulder på dryga 850.000:-kvar då alltså av en miljon lite drygt!..
Inget jobb, bara sporadiskt, flyga vänner och bekanta också.
Utförsäkrad.
Snart hemlös.
Det är mitt liv just nu…
God natt!
Hej,
Några saker att komma ihåg angående pilotyrket.
För att lyckas få jobb som pilot måste du vara beredd på att:
Försörja dig på något annat än som pilot flera år efter att du är färdig med din utbildning. Det tog mig 5 långa år innan jag kunde försörja mig helt på min utbildning.
Ditt liv/livsstil kommer förändras fullständigt. Är du singel så är det ganska enkelt så länge man själv kan acceptera att för att få jobb/flygtid så krävs det stora personliga uppoffringar. Den tid du inte spenderar på att tjäna de pengar du behöver för att försörja dig kommer mestadels att spenderas på flygrelaterade saker. Har du partner så måste de vara extremt förstående om det ska hålla i längden.
Du kommer lägga ner stora pengar på just flyg. Du kommer skuldsätta dig. Jag känner inte många piloter som inte skuldsatt sig för sitt yrke innan de kan försörja sig på det.
När du väl får ett betalt flygjobb så kommer du se att arbetet är så långt ifrån ett måndag till fredag 7 till 4a jobb man kan komma. Självklart är det stora variationer mellan olika bolag och typ av operationer men man måste vara beredd på att leva ett liv där ens dygnsrytm kommer slängas ut genom fönstret. Flygtidsregler i all ära men livet som en pilot är en salig blandning av tidiga mornar, sena kvällar, nätter, långa skift, korta skift, som oftast kombinerat i samma arbetsperiod.
Du måste vara beredd att flytta. Troligen flera gånger och till ett annat land.
Anställningstrygghet är inte något som flygbranchen är särskillt välkänd för. Det finns gott om mindre seriösa aktörer på flygmarknaden och det är stor risk att just du kommer få lov att jobba för någon av dem. Åtminstonde en tid. Branchen ändras också mycket snabbt beroende på vad som händer i världen. Men kom ihåg, den enes död den andres bröd…
Att få ett pilotjobb är inte annorluda från andra jobb. Man får dem mestadels genom kontakter. Jag hade absolut inga kontakter när jag började utbilda mig men se till att ta vara på de tillfällen som ges. Pilotvärlen är rellativt liten, speciellt i Sverige.
Konkurrensen om flygjobben är stenhård just nu och trots flera års erfarenhet som linjepilot utomlands med flera tusen timmar flygtid så vet jag att det finns väldig många fler i min sits som också hoppas på att få komma tillbaka till en seriös operatör i Sverige.
Självklart finns det de som har tur och får tag i ett flygjobb de kan försörja sig på på ett någorlunda stabilt flygbolag ganska snart efter att utbildningen är färdig men de är undantaget som bekräftar regeln och ingenting man ska ge sig in i branchen och räkna med.
Är du redo att acceptera detta tycker jag självklart att du ska följa din dröm!
Kom ihåg att arbeta som pilot är annorlunda mot att vara privatpilot. Du flyger dit nån annan vill att du ska flyga. Är det just att flyga du drömmer om så går det utmärkt att ha ett privartcert och flyga runt dit man själv vill. Är det att resa runt och se världen du är ute efter så kan man göra det mycket bättre som en helt vanlig passagerare eller som privatpilot. Det finns många “vanliga” jobb som betalar bra mycket bättre än pilotyrket som man kan finansiera sitt privatflygande/resande med. En flygutbildning är en mycket långsiktig investering som du inte kan räkna med att tjäna in finnansiellt för ens om många, många år. Är du ute efter att tjäna mycket pengar så skulle jag rekomendera ett annat yrkesval.
Men känslan av att stiga upp genom molnen i morgonsolen medans det är grått och regnigt på marken eller att gång på gång få titta ner på moder jord är något speciellt som jag är övertygad håller många piloter flygandes.
Personligen så älskar jag mitt nuvarande jobb men jag önskar jag kunde bo någon annan stans. Vissa dagar tänker jag tillbaka på den tiden när jag kunde bo och leva som jag ville men önskade att jag hade ett annat jobb.
Lycka till med vad du än väljer.
Jag blev klar 2008, är inne på mitt 2a kontrakt på B737. Jag är 26år idag. De flesta av mina kursare har inget jobb idag. Mycket på grund av dem själva.
Enligt mina erfarenheter så behöver man vara en duktig säljare, att kunna tala för sig. Har man den egenskapen får man ett jobb förr eller senare. Sitta och skriva online-applications fungerar kanske om man är en erfaren skeppare inte som en looser-200h pistonkille.
Kommer man in på ett bra bolag är det utan tvekan världens bästa yrke, gör man det inte så leder det ofta till bitterhet.
Tja , jag kan berätta min väg , Jag började som cabinbesättning på ett charterbolag 2006, där fick jag en massa bra kontakter och framförallt en insikt i branchen och livet som pilot. Sommaren 2008 började jag läsa på den integrerade utbildnigen dvs först 7 månaders teori (12 atpl ämnena ) efter det började flyga cessna/piper , var klar med cpl/me/ir i sept 2010 , köpte min typerating på A 318-321 familjen i vintras , idag just i denna stund sitter jag på hotellet och skall strax flyga min a321 till ett varmt land:)
Jag hade aldrig gett mig in i denna branch utan kontakter… Jag vet många som utbildat sig till höger och vänster utan något jobb..
Jag är 26 år.
Är du så “flexibel” att du har råd att betala för att jobba eller att jobba gratis precis när det passar herr flygbolagsdirektören?
Många skriver att om man bara har den rätta vilja så får man ett jobb. Jag undrar då hur många som sitter med 600 000 – 1 000 000 kr i lån och inte har viljan att skaffa ett jobb innan certet blir ogiltigt (1 år).
Jag känner en som dig som faktiskt lyckades få ett jobb där han dessutom fick en liten lön, ungefär i nivå med en undersköterska. När han upptäckte att han var som livegen och inte längre kunde ha något socialt liv, slutade han och återgick till att jobba som civilingenjör. Hans bas i flygbolaget låg bara 8 mil från där han växt upp men ändå fungerade det inte.
Oavsett så råder jag dig att först göra en flygpsykologisk lämplighetsprövning och att du följer deras råd. De allra flesta större bolagen kräver det ändå och lite hårddraget så kan man säga att det är de större bolagen som erbjuder de bästa jobben. Tänk också på att t ex SAS har högre krav på dessa tester än vad som krävs för att bara bli godkänd.
Börja med att ta ett PPL-cert och fundera sedan på om du ska nöja dig med det eller att gå vidare. Med PPL så får du det mesta av nöjet med flygning ändå och det utan att skuldsätta dig upp över öronen.
Har du sökt TFHS? Om inte så testa den vägen först, innan du börjar dega upp pengar på någon privat skola. Yrkeshögskolan kommer förmodligen igång inom några år så jag hade gjort såhär:
Testa att söka TFHS i höst och gör ditt bästa där. Om du läser på http://www.tfhs.lu.se så ser du att dom kommer ha tester för en ny kurs under hösten 2011. Kommer du inte in så kan du ju börja fundera på att betala för utbildningen någon annanstans ELLER vänta på att yrkeshögskolan kommer igång och söker dit också. Bestämmer du dig trots allt för att göra det privat så rekommenderar jag att du gör enligt följande metod:
1. PPL på lokala flygklubben (80 000kr)
2. ATPL-teori på flygteoriskolan i Barkarby (70 000kr) (45000kr för distanskursen)
3. Bygga PIC-tid på lokala flygklubben (100 000kr)
4. ME/IR/CPL på Kungsair i Norrköping (200 000kr)
TOTALPRIS denna väg: ca 450 000 kr
Jämför detta med priset ca 700 000kr som BFSAA ska ha för EXAKT samma grej….
Jag avråder starkt att köpa utbildning på SPU, Lidair, BFSAA och andra sådana ab-initio utbildningar, dom tar alldeles för mycket betalt för DITT eget bästa. Kan ju låta coolt att ha blivit “antagen” till en av dom skolorna men det är bara bullshit. Modulera upp utbildningen själv enligt ovan, mycket bättre och billigare!
Kolla även på vägar in till olika bolags MPL-utbildningar, t ex Air Berlin, Swiss, Lufthansa, flybe m.m… Dom utbildningarna kostar säkert mer men kommer du in på en sån utbildning så är du garanterad jobb och med en lön som stämmer överens med ansvaret i cockpit.
Hoppas detta var till någon hjälp!
Lycka till!
Var hittar du ett arbete om du är flexibel och vill flytta till en annan kontinent?
Observera att jag vill ha en lön så jag har för boende och mat!
Arbetet ska vara ett jobb som FO i ett flygbolag med flygplan som man inte riskerar att slå ihjäl sig i eller bli nedskjuten pga att det ligger i något krigshärjat område.
Kom igen nu så lätt är det inte att få arbete.
Har sökt många år utomlands också och är beredd på att flytta men tyvärr det hjälper inte.
Har man inga kontakter eller är beredd att betala för att jobba så lägg ner allt.
Jag är inte bitter utan bara realist.
Älskar du att flyga tycker jag du skall ta ett privat cert så får du göra något som du kanske kommer att gilla?
Lycka till!
Det är inget ovanligt med att jobbsökningsprocessen tar ett par år i anspråk. Du bör nog räkna med det. Men eftersom din utbildning inte börjat ännu kanske marknaden har förändrats när du väl är klar. Detta är emellertid inget du bör ta med i beräkningarna. Mej tog det 2,5 år att finna jobb, och det handlar faktiskt många gånger om att råka befinna sig på rätt plats vid rätt tid.
Hej!
Hade samma tankar som dig innan jag började – men insåg att om jag inte skulle fullfölja min dröm skulle jag ångrat mig idag.
Jag är snart klar med min utbildning och kommer att börja leta jobb, visst blir det svårt, men jag ger inte upp.
Ge mig din mejl så kan vi prata lite och du kan få lite tips om du vill så kan vi tjöta allmänt om flyget.
MVH
Mitt råd är just “om du tvekar skit i det” 😀
Om du är beredd att offra en bit av ditt ekonomiska välmående, din fritid, ditt övriga liv för att du älskar flyg och inte skulle vara nöjd med ditt liv utan att flyga. Då kommer du att lyckas.
Många ger dock upp på vägen dit. Jag älskar flyg och skulle inte klara mig utan det och jag har inget välbetalt pilotjobb än, men jag håller mig flygande och är mycket nöjd med mitt flygande liv.
Hej,
Jag blev klar med utbildningen i höstas och var inställd på att det skulle bli svårt att hitta jobb. Var dock inte beredd på att det skulle vara så här enormt svårt, nästintill omöjligt att hitta något typ av flygjobb.
Det är extremt få jag känner och vet om som hittat jobb och de som gjort de har alla haft extremt bra kontakter inom bolagen. Skolorna säger givetvis ingenting om det då sådan statistik skulle vara förödande för deras verksamhet.
Så är du en vanlig dödlig utan chefspiloter i släkten och måste låna pengar till din utbildning, tänk två gånger innan du gör det…
Om det är din dröm så tycker jag absolut att du skall följa den!
Jag stod inför samma beslut som dig för ett år sedan och var väldigt tveksam om jag skulle köra på eller inte.
Just det där med att känna Go for it ena dagen och andra dagen så är man lite fundersam om det är rätt eller inte kände jag ofta innan jag verkligen satte mig och började plugga.
Hur som helst vad jag har förstått på de jag pratat med i flygvärlden så finns det alltid jobb att få om man är flexibel.. och med flexibel menar jag väldigt flexibel kan ju vara så att man måste flytta till en annan kontinent en period.
Det enda jag har tyckt vara jobbigt är alla inställda flygningarna pga vädret men det där e ju svårt att påverka.
Hur som helst är mitt råd kör på och gör det helhjärtat så löser det sig.
Du skrev iofs att ett svar som “tvekar du, så skit i det” inte duger. Men det är precis så det ser ut. Klart det finns jobb. T.o.m. i de sämsta tiderna kommer det behövas piloter. Det gäller helt enkelt att vara vid rätt plats till rätt tid och ha en jädrans vilja. Att hoppas på att bli anställd av SAS eller dyligt skall du slå ur huvudet direkt. Efter plugget tar du första bästa jobbet, då du med 200-250timmar ändå anses som värdelös lärling av det flesta flygbolagen.
När det kommer till typerating så avråder jag dig helt från att betala något dyligt. Själv började jag med en riktigt vidrig lön (20lök innan skatt) på ett taxiflyg i östra Sverige. Efter att jag hade jobbat där i 2 år och runt 1200 flygtimmar senare så ansökte jag hos ett reguljärt flygbolag i Tyskland (2009) som efter några tester accepterade mig. Idag har lönen ökat till 4500€ i månaden med utsikt på mer i de kommande åren.
Med tanke på hur kass flygmarknaden var när jag började, så anser jag mitt fall som bevis för att man kan lyckas om man bara vill.
Så om du är helt galen i flyget, ser det som ditt enda acceptabla jobb här i livet och är villig att sälja din stjäl och stolthet för några år tills du får ett anständigt jobb, kör hårt!