Vad hände med den utlovade expansionen på Skyways?
Verkar som att de istället håller på att skära ned, fast å andra sidan, det är väl det ledningen för Skyways har rutin på.
svar
Det verkar lite märkligt att dom har ställt in tre flygningar från ARN i dag. Gäller flighter till Växjö, Visby och Jönköping. Vad händer inom bolaget? Är det tekniken som strular, sjukskrivningar, brist på vilja, dåligt passagerarunderlag eller andra orsaker?
Om ni som jobbar på dessa tre bolag försöker tänka efter vad som skett tidigare men inte kommer ihåg så ska jag väcka upp ert minne!
De personer dessa tre bolag nu fått i sin ledning har tidigare varit i ledningen på Skyways antingen samtidigt eller var och en för sig och deras affärsidé var då att bara ha en flygplanstyp i flygbolaget och hyra in all annan verksamhet som krävde andra flygplanstyper.
Nu har dessa individer genom den nya ägaren fått som dom ville och dessa tre bolag kommer aldrig att slås samman och varje bolag kommer aldrig att ha mer än en flygplanstyp vardera. Det kommer att ske under Skyways marknadsnamn och prefix men de linjer som kräver annan typ än F50 kommer att wetleasas in tillsvidare. Det genomförs just nu då de som fick utbildning på EMB nu tvingas tillbaka till F50. Någon utveckling av själva F50 produktionen och Skyways kommer inte att ske, snarare blir det en långsam avveckling under en 8-års period där man fasar ut F50 och tar in en annan turbopropp. Jet produktionen kommer att ske på City med EMB och Cimber med något annat vilket inte är klart ännu.
Ja, större fågelperspektiv… Man har anlitat Palmér och Wångdahl som är väl experter på den nordiska marknaden. Jag ser inte skepnaden av en strategi som bemöter konkurransen från FlyBe Nordic och andra större aktörer och öppnar för en expansion till resten av västeuropa.
Jag börjar tro att man väntar in en större sammanslagning där även den danska verksamheten skall vävas in. Kanske är det så att blicken skall lyftas lite från diskussionen kring JZ och CF. Ett mer överskådligt fågelsperspektiv ger sannolikt en bättre bild av framtiden. Låt oss alla hoppas att piloter och övriga anställda på dessa bolag arbetar gemensamt för att undvika dumpade villkor på flygmarknaden.
Trevlig helg!
Nu hoppas vi att Skyways satsar med nya linjer från Göteborg så vi kan se några fördelar med köpet. För vi vill inte se något nerdragande av linjer för då är det inget annat än ett fiasko.
Om man inte är skarp som ledare är det lätt att relatera bakåt till det man kan eller hur……?
Och vad ska man ha City till dom gick ju inge vidare bra å inte cimber heller?
Oj blev någon upprörd. Kom ihåg att Skyways köpte City med någon annans pengar, Skyways har ingenting att komma med själva, Skyways kommer inte att ha bestämmanderätt över City, det är Manswell som bestämmer? Sammanslagning kanske det blir men vad är det tänkt att man ska göra?
Du måste vara tappad. Väldigt hårt.. Och snabbt?.. Titta tillbaka några månader och se vart företaget befann sig vid den tiden!?
Att dom är uppköpta av mansvell spelar ingen roll, det är fortfarande skyways! Och kom ihåg kamrater, City blev UPPKÖPT av SKYWAYS.
Men Fokker 50 det gillar passagerarna haha Skyways är ute och cyklar som vanligt.
Dessutom tänkte vi prångla plåtar till SVG och Torsby. Letterna kör/vi säljer.
Sedan tänkte vi köra luleå-umeå-östersund-bromma med J32. Kul va? Peltorlurar utlovas!
Man köper andra bolag och drar ner på den egna verksamheten och wetleasar in från bolagen man köper upp. Bra va?