Märklig Norwegiankapten
Åkte härom veckan hem från mitt lilla hus i Spanien. Nu för tiden reser jag ofta med Norwegian och tycker väl på det hela att det fungerar bra och hoppas att bolaget får vara kvar så att man slipper hänvisas till Skavsta och Ryanair vid varje resa.
Nu till själva ärendet. Snett framför oss i planet så satt det ett par med en liten son. Absolut inget ovanligt på dessa flygningar och framförallt inte under sommarmåndarna. Den lille killen verkade charmig och lite rastlös. Efter halva resan började han bli lite mer högljud och föräldrarna kämpade med att distrahera honom. Vid ett toalettbesök innan landning pratade jag lite med sonen och han svarade glatt. När vi landat hjälpte jag mamman i familjen med en väska och uppmärksammade då att det syntes att det suttit ett barn på mittenplatsen. Det var lite spår av chips och bröd på golvet.
Inne vid bagagebandet på T2 så stod jag och samtalde med en bekant som också har hus där nere och ser plötsligt en uniformerad herre kliva fram mot barnfamiljen. Han frågade om det var dom som satt på rad X och när de svarade jakande så fick dom en rejäl och högljud utskällning av typen:
“värsta jag har sett”
“måste beställa specialstädning”
“kommer att bli förseningar”
“för jävligt”
“jag var kapten ombord och jag hade inte släppt av er om jag sett detta”
Nu undrar jag, vilken typ av städning genomförs på planen? Hinner man inte ens ta fram en dammsugare på smuliga ställen? Hade säkert tagit 5 sekunder att dammsuga upp det där. Vet själv att man ibland lyckas tappa lite bröd eller så. Den andra frågan är hur osmidig man får vara i ett serviceföretag. Visst han ansvarar för tidtabell m.m. men han chockade familjen och hade enligt mina egna observationer knappast fog för att detta skulle vara något extraordinärt eller “för jävligt”. Jag blev själv ställd och hade jag varit alert hade jag faktiskt gått dit och frågat vad han höll på med.
Alla har sina dåliga dagar men man måste faktistk också tänka sig för innan man agerar i affekt.
Hoppas familjen vågar återvända till Norwegian. Jag gör det men faktiskt med en lite förändrad inställning än tidigare.
svar
har suttit med min F/0 nu over atlanten nu i ca 1 timme och garvat. sa beter man sag bara inte, vi har just nu 310 glada sjungande pax ombord visst skrapar dom ner lite men det inget att grina over. Hur man kan bete sag sadar ar en bra fraga.
Mvh
////crew on F-GSQB 777-328/ER enroute from CDG – JFK
Han gjorde det, bra då vet vi det.
Men, är det kaptenens sak att överhuvudtaget prata med passagerare om nedskräpning. Skulle en kapten göra samma manöver i kabinen när flygplanet var i luften om han råkar se att det skräpas ner?
Om en unge spyr så får väl föräldrarna städa upp det!! Inte kabinpersonalens jobb!! På Arlanda är det f ö städning efter europaflighter!
I norge städar kabinpersonalen flygplanen själva, korsar alla bälten, städar toaletterna hela dagarna osv. Fruktansvärt! Precis som äckliga Ryan!! Endast ordentliga nattstäd utförs på maskinerna. De får dock betalt för detta. I Sverige gör vi inte det utan vi anser att vårt jobb INTE är att dessutom agera städpersonal på så korta turnarounder. Bra att du uppmärksammade detta. Vore trevligt om folk förstår hur det blir för besättningarna när priserna pressas såhär hårt!!!!!!
Börjar få en röd tråd i era svar vilket gör mig hoppfull om att detta var en engångshändelse eller möjligen en särskild person med lite ”issues”. Jag har också blivit införstådd med vem det är som behöver städa mellan dessa flighter och förstår att det kan vara ett problem. Bolagen borde därför se till så att de anställda har rätt förutsättningar för att göra sitt jobb så smidigt som möjligt.
Sanningshalten då? Jo… klart det jag upplevde är sant och återberättat på det sätt jag uppfattade det.
Mannen gick med bestämda steg mot familjen vid bagagebandet så jag antar att han hade fått goda signalement. Vad jag minns hade pappan en turkos piketröja och var lite storväxt så möjligen var detta signalementet som kabinpersonalen givit. Lite extra osannolikt kan man tycka att det blir eftersom familjen stod långt ifrån ”gångstråket” från gate till tullen.
Mannen presenterade sig som ”kapten ombord” och bar på en typisk pilotväska och hade skärmmössa om han sen var det eller inte har jag svårt att uttala mig om. Sannolikheten att han inte var det känns liten.
Ber om ursäkt för vissa upprepningar men tycker det är trist att min berättelse blir ifrågasatt. Dock pekar väl det än mer på hur orimligt just denne befälhavare betedde sig.
Undrar om det var en pilot overhuvudtaget. Kanske mera en purser som blev forbannad pa nerskitandet och visste var denna familj satt.
Uppenbart trolleri tycker jag. Hoppas att något annat bolag etablerar sig istället.
Ett helt oacceptabelt beteénde om det nu är sant.
Faktum är att jag tycker det är så märkligt att jag måste ifrågasätta sanningshalten i historien.
Hur kunde “kaptenen” veta vem som hade suttit var?
Och vad gjorde han i baggagehallen?
Var han verkligen kapten överhuvudtaget?
Är det korrekt återgivet?
Så som du beskriver historien är det ingen tvekan om att den här kaptenen har en skruv lös och högst tvivelaktigt lämplig som befälhavare, som någon påpekade tidigare.
Det som förvånar mig mest är alla inlägg från folk som verkar tycka att det var bra gjort eller som kommer dragandes med – så skräpar de väl inte ner hemma…?! Gissar att det är bittra kabinpersonal-personer som helt enkelt hellre tar en fika mellan flighterna än att göra sitt jobb. Högst troligt har de heller inga egna barn.
När barn äter blir det skräpigt. När det inte finns ett bord att hålla sig över blir det värre. Barn har benen fulla med spring, eller myror i baken – de förstår inte att sitta still i flera timmar, äta utan spill – de kan helt enkelt inte. Borde barnfamiljer då stanna hemma istället för att påtvinga andra människor sina nerskitande, störande små marodörer? Absolut inte. Du, har också varit barn, skräpat ner, varit störig och andra har fått stå ut med dig. Gilla läget! Barnen måste också få vara en del av samhället.
Tycker det låter ganska basic – vill man inte köpa städning får man se till att lösa det själv och ha med grejer till att klara av det. Tro f_n att det blir förseningar om man ska plocka smulor för hand eller torka bort spyor och annat med våtservetter.
Haller helt med dig. Ibland onskar man att det fanns en speciell avdelning for barnfamiljer dar flygplanet kan spolas ut mellan varje flight. Undrar om de skiter ner lika mycket hemma.
Tycker detta bara visar brist på empati och professionalism hos denna kapten, hur fn skulle det se ut om alla passagerare som smutsar ned (av misstag eller flit) skulle få en utskällning efter var flight av kaptenen? Först så måste kabinpersonalen ta detta då det händer, inte svårt att se om det skulle vara ett olämpligt beteende.
Kan berätta om en resa jag gjorde själv för inte så länge sedan med Finnair. Skulle vilja påstå att mina barn är väldigt beskedliga under en flygning, dom flyger ofta. Under denna långflygning så gick allt väldigt lugnt då barnen sov dom första 5 timmarna. När vi går av ett plan så tittade jag att allt ser ok ut där vi suttit. När min son ställler sig upp så ser jag att han suttit på en chokladbit som hamnat där under flygningen. Som ni förstår så såg det inte bra ut, även efter att jag försökt torka bort det. Om jag nu hade blivigt bemött av en kapten vid bagagebandet och utskälld för vårt “nedgrisande” så hade jag gått i taket och inte nöjt mig med en ursäkt efter att jag förklarat vad som hänt för denna out of fucking line captain. Jag hade dels skällt ut honom men sedan också gått vidare med det hela till företaget med vad som hänt och vittnen. Om det nu skulle vara helt acceptabelt för en kapten att ha detta beteende som vissa på detta forum tycker så är det konstigt att detta förfarande inte finns beskrivet i något företagmanual, kanske fin hos NAS dock och i sådana fall har ju kaptenen bara följt sin arbetsbeskrivning 🙂
Bruce
Av inledningen att döma så tyder befälhavarens kommentarer till den utpekade familjen att de mer eller mindre förstört flygplanet, eller så är befälhavaren sjukligt pedantisk. Vad grundar han/hon sin åsikt på?
Anledningen att ja använder han/hon är att jag, till skillnad från andra, inte vill peka ut någon speciell person utan bara peka på det olämpliga i agerandet.
Att vara befälhavare i ett flygbolag innebär ett ansvar, både rent operationellt men även socialt. Besättningen, med befälhavaren i spetsen, är ju företagets ansikte utåt. I det här fallet drar ju befälhavaren Norwegians namn i skiten genom att bete sig som han gjorde.
Hade det varit ett gäng fulla, högljudda vuxna hade åthutningen varit på sin plats eftersom detta hade haft med säkerheten ombord att göra. Dock skulle denna åthutning skett ombord, före avstigning och INTE i ankomsthallen.
Enligt 5 kap. Luftfartslagen är befälhavaren högsta myndighet ombord. Men inte utanför flygplanet. Då är han/hon företagets representant eftersom företagets uniform bärs, så befälhavaren i det här fallet ska vara förbaskat glad att han/hon inte blev polisanmäld. Dåligt uppträdande tyder oftast på dåligt omdöme, och har man dåligt omdöme ska man inte vara befälhavare ombord på ett flygplan.
Det råder ju olika företagskulturer ombord eftersom cockpit och kabin i Norwegian inte är anställda av samma företag kan det uppstå friktion dem emellan. Det kan ha varit något sådant som utlöst det hela. Befälhavaren hade förmodligen en jäkligt dålig dag. Vid en situation som denna skulle befälhavaren samlat hela besättningen för en debriefing, för så här får det inte gå till. Nästa gång denna besättning flyger tillsammans kanske något ännu mer dramatiskt inträffar.
Känner man för sitt arbete ser man till att lösa sådana här problem innan de uppstår. Då kan man tala om CRM/ledarskap.
Det brukar ju inte se ut som det gör i kabinen på ett flygplan efter en flygning, hemma hos folk när de har sett på en film på TV en fredagkväll. Det är ganska uppenbart att de inte bryr sig eftersom någon annan sköter städningen. Dessa grisar borde få betala straffavgift för städning och även portas från flyget. En bra idé är att förstatliga flyget igen och höja priserna rejält, då får man bort den smutsiga massan som egentligen passar bättre i ett tåg som är mer för tattare än dyra fina flygplan.
Jag blir verkligen förvånad över hur personer ställer sig till detta direkt olämpliga beteende av kaptenen! Intressant är att se hur många som tycker att det är ok att skälla på passagerna?
Det jag frågar mig är. Vill vi ha bolag på marknaden där man förväntas göra allt själv som passagerare bara för att spara några kronor per biljett? Lågprisbolagen sänker hela tiden ribban för vad som är ok och inte på ett flygbolag. Ryan försökte ju tom för något år sedan ta betalt för toalett besöken!!!
Ett flyg plan kostar att operera och den kostnaden MÅSTE läggas på dom betalande gästerna. Nu är det än så länge mest bara komfort man prutat på. Men även hårdare arbetsscheman med mer pressade arbetstider och kortare turnarounds fogar för lägre säkerhet ombord. Ryan sparkar ju tom piloter som klagade på trötthet eller försöker starta fackförbund!
När man minskat kostnaderna för service och säkerhet ner till minimum finns det bara ett steg kvar. Det är att ta in billigare personal! För 150kr biljetten så får ni flyga med inhyrda piloter som inte gnäller om skitsaker som sömn och arbetstider, och glöm att kunna köpa kaffe ombord om du inte är expert på någon av dom baltiska språken. När planet sen havererar vid T-off för att det är för tungt lastat. så gnäll inte! Du har ju ändå bara betalat 150kr för din biljett…
Vissa saker måste få kosta lite. Säkerhet framförallt men om man som bolag väljer att pruta bort städningen ombord så skäll inte på passagerarna när dom stökar till!
Vill påpeka att mina funderingar och argument inte gäller specifikt Norwegian utan mer lågprisflyg som helhet!
Har för övrigt bara trevliga erfarenheter från Norwegian när jag flugit med dom.
Men personligen skulle jag inte flyga med det bolag som skämmer ut mig (sig själva!) med utskällning från kaptenen över smulor i stolen igen.
Det finns en hel del människor som tar varje chans att grisa ner och på annat sätt bete sig illa. I synnerhet när de har med “servicepersonal” att göra. Flyget verkar locka fram beteendet särskilt mycket då många verkar se kabinpersonalen som sina personliga nickedockor. Jag vet inte exakt hur det såg ut i ovanstående fall, men jag har mycket svårt att tänka mig att det bara handlade om några smulor. Om kapten överhuvudtaget fick reda på det är det mer rimligt att anta att familjen svinat ner ganska ordentligt.
Sedan får jag den känslan av att skribenten som startat strängen verkar vara både av åsikten att söta små barn befriar folk från allt ansvar och åsikten att passopperna minsann inte ska ta sig ton mot “de som betalar deras löner”. All heder till denne kapten som vågar säga ifrån när folk svinar ner. Om fler hade samma kurage kanske vi skulle få ett renare och trevligare samhälle.
Hej och tack för alla synpunkter på mitt inlägg om familjen som blev utskällda efter en Norwegianflight.
Några förtydliganden:
1, Jag uppfattade inte att familjen skräpade ner rent allmänt mer än smulorna. Jag såg att pappan hade en påse som dom stoppade servetter i. Jag hälsade också på pojken när han och mamman gick på toaletten så jag antar att det var pojkens behov som skulle lösas.
2, Kaptenen sökte verkligen upp familjen med bestämda steg långt ner i hörnet vid bagagebandet (där väskorna först kommer upp och där jag brukar ställa mig). Han tycktes ha fått någon beskrivning för han gick rakt fram. Han hade också med sig sin väska så jag antar att han gick av sitt pass. För de som är insatta i Norwegian så var det en svensk, relativt kort man i åldern 50/50+.
3, Jag vet inte så klart vad familjen gett för sina biljetter men jag bokade min fyra månder före avresan och betalade totalt 3400 kr t/r för lågpris (inkl bagage) vilket är en bit ifrån 299 kr/enkel.
Sammantaget kan jag konstatera två saker. Oavsett situation så gick kaptenen enligt min mening över styr rejält. Det andra är att om bolagen nu inte köper städning borde dom väl ändå se till att så att personalen har en liten handdammsugare eller liknande för dessa, säkert inte ovanliga, situationer. Kostnad? kanske 600 kr i inköp.
Själv är det några år sedan mina barn var små. Men vad jag minns, och ser hos mina barnbarn, så blir det smuligt även hemma men där är det ganska lätt att sopa/dammsuga upp smulorna. För helteckningsmattor krävs förstås dammsugare men det släpar man väl oftast inte med sig till bussar, tåg, restauranger m.m.
Städbolagen har damsugare som de bär på ryggen,så det går snabbt och smidigt att suga upp skräp. Men man får ju betala för det.Det gör ju alla A-class bolag.
C-class bolagens pax får väl sitta i skiten.
Fler barnfamiljer skulle behöva sig en rejäl åthutning!! Jo, jag vet att paxen betalar lönen, men vill de ha bra service och ungarna oskadda så håll dem borta från mittgången under serveringen!
Kaptenen i fråga visar tydliga tecken på kontrollmani. Han har nog problem med hela sin kontext. Familj, vänner, arbetskamrater. Är nog ganska synd om honom, igentligen. Har man valt ett serviceyrke så får man stå sitt kast. Biografsalonger ser likadana ut efter en föreställning. Stackars personal…men serviceyrke är serviceyrke.
Det finns inte dammsugare ombord (i alla fall inte på mitt bolag), så chips smulor och liknande, på heltäckningsmatta, är i stort sett omöjligt att städa upp på en snabb turn round.