Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

För stora flygplan på Bromma

Tråden startades av Björn Näsström

Hej, kan ni i branschens utveckla detta?

För stora flygplan på Bromma

Landets tredje största flygplats, Bromma, är inte godkänd för de stora flygplan som i dag trafikerar flygplatsen, enligt Transportstyrelsen.
Det var vid en översyn av de svenska flygplatserna som myndigheten upptäckte att Bromma bland annat har alltför små säkerhetsmarginaler.
Transportstyrelsen har sagt nej till ägarna Swedavias begäran om att få flygplatsen uppgraderad. Därmed riskerar flera flygbolag att inte få fortsätta trafikera Bromma.

Publicerad den 2011-10-12 19:13
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Ace
2011-10-14 13:35

Felaktigheter om Bromma i media
TT gick igår kväll ut med nyheten att Bromma inte är godkänd för de stora flygplan som trafikerar flygplatsen. Sedan dementerade TT nyheten. Tyvärr missade flera stora medier TT:s dementi.

Felaktig information från TT säger att flygplan som flyger till Bromma inte är godkända av tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen för att trafikera Bromma. TT har sedan dementerat uppgiften.

Bromma Stockholm Airport är en av Transportstyrelsen godkänd flygplats med driftgodkännande för den verksamhet som bedrivs.

Senast den 17 november ska Swedavia, som äger och driver Bromma, säkerställa att de flygplan som landar på Bromma antingen är av en kategori (storlek) som ryms inom de krav flygplatsen fyller för hinderfrihet, eller genomför landning med sådan hastighet att säkerhetskraven uppfylls.

Majoriteten av flygplanen på Bromma uppfyller kraven redan idag och kommer att få fortsätta bedriva trafik på Bromma även efter den 17 november.

Swedavia ansöker nu om ett undantag för tre flygplanstyper. De flygplanstyper som riskerar att inte kunna fortsätta flyga på Bromma, om flygplatsen inte får ett medgivande om undantag, är:
Embraer 170 och Embraer 190
Gulfstream 4 och Gulfstream 550
BAe ATP

Transportstyrelsen har begärt in en komplettering från Swedavia för de tre flygplanstyperna, där Swedavia måste säkerställa en operationell procedur som gör att dessa tre flygplanstyper även i fortsättningen kan trafikera Bromma på ett säkert sätt.

Swedavia för kontinuerligt en dialog med de flygoperatörer som har flygplan av dessa modeller. Flygoperatören säkerhetsbevisar proceduren till Swedavia – som i sin tur ansvarar för att kompletteringen lämnas in till Transportstyrelsen senast den 3 november.

Många större flygplanstyper än de som idag trafikerar flygplatsen är inte välkomna till Bromma av bullerskäl.

Eskil
2011-10-14 12:15

Detta är ett ickeproblem som kommer att lösas med hjälp av förbättringar, Brommas stundande ombyggnad och dispenser. Brommaflyget är alldeles för stort, Swedavia har stort inflytande och regeringen/stockholms stad ser Brommaflyget som en riksangelägenhet – därför kommer det inte att bli någon nedläggning av Bromma. Detta av samma anledning som Bromma-avtalet förlängdes till 2038, samhällsnyttan är för stor och bristerna är för små för att det ska stängas.

Ave maria
2011-10-14 09:18

De planen som ligger i risksonen på bromma är Finnairs EMB 170/190, Försvaret(ska flytta till arlanda) & privata G4/G550, Nextjets BAE ATP(som varit på besök någon gång)…

Pilot
2011-10-13 18:29

Det verkar som om flyg och samhellshatande vattenmeloner (green outside, red inside) ar i farten igen. Bromma ligger bra till och ar den enda vettiga flygplatsen i Stockholm. Den borde ha utvecklats istf Arlanda.

@Konstigt
2011-10-12 23:27

… ARN hände kanske?

Konstigt
2011-10-12 20:55

Före ARN var Bromma Stockholms enda internationella flygplats med DC-6, DC-7, Caravelle och liknande. Vad har hänt?

TV
2011-10-12 20:45

Duger det med TV nyheterna som källa?

Pucko
2011-10-12 20:42

Källa? Länk?

Niklas
2011-10-12 20:42

Vad som händer just nu på flygplatsen är det inte många som har hundraprocentig klarhet i. Först och främst allmänflygets plats, de tänkta platserna för de framtida hangarerna för Mavias verksamhet, och de plan som ska få använda flygplatsen i framtiden.

Vad jag har hört och fått bekräftat är att de största planen som trafikerar flygplatsen inte lever upp till säkerhetskravet om hinderfrihet i sidled. Och hur det kommer gå med den dispensen för de påverkade vet man inte. Då Bromma fått förlängt ett bra tag till så vore det väldigt underligt om de största planen som trafikerar flygplatsen idag inte skulle få bruka flygplatsen, då de har monopol nästan på all kommersiell verksamhet där. Utan dem så skulle flygplatsen säkert lägga ned. Och om man vill få bort större delen av allmänflyget, samt olika typer av flygverksamhet på norra delen, då skulle Bromma verkligen bli ett svart hål, och situationen blir bara värre i huvudstaden.

2011-10-12 20:41

Jag har också hört rykten om detta, vilka flygplan är det som avses? global express och gulfstream:arna misstänker jag ryker direkt, även airbus A318 (eller är det kanske även 319?). Hur är det med Mavias avros?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500