Köpa flygplan
Hej,
Jag har vunnit en hel del pengar på lotto och har sedan en tid tillbaka bestämt mig för att köpa ett flygplan. Jag har PPL, mörker sedan innan och cirka 130 timmar. Har flugit ganska lite de senaste 10 åren men har iaf certet giltligt.
Till frågan. Vad skulle ni rekommendera för typ av maskin? Jag är galet sugen på en Citation Cj1 eller liknande men har ju inte behörigheterna att flyga denna typ i nuläget. Vad kan man köpa för maskin som har lite prestanda och komfort med min erfarenhet?
Tacksam för alla seriösa svar.
Magnus.
svar
Synd att Grafairs Cessna 208 är till salu. En sådan verksamhet borde fungera i Stockholms skärgård?
Hej ni alla som kanske har nån intresse av att vara med och starta en aktiebolag i Kambodjia.Vi har en tanke att öppna en taxi flyg bolag där så ni är mycket välkomna.Hör av er på min email nekto1937@gmail.com
Ett tips om en bra hemsida men kan köpa flygplan på:
@sluta nu
Jag har alltid velat starta ett flygbolag när jag blir vuxen genom att vinna 300 miljoner på lotto. Men nu så kommer du och förstör min dröm och mina förväntningar genom att säga att man inte alls kan köpa ett flygplan genom att vinna på lotto. Allting är möjligt, bara om man anstränger sig, kämpar och har mycket tur. Förresten finns det billiga flygplan också.
köp ett JAS Gripen. så kan du ge frugan en åktur hon sent glömmer
sluta snacka skit:::::………………….tack….. tror du att du kan köpa plan föratt du har vunnit pengar på lotto
Jaha, konstigt…
Flyglararn[at]gmail.com ska de va.
obs, inget e i flyglararn…
Vill tacka för alla svar.
Flygläraren: Jag har amilat dig, men har inte fått något svar – skulle du kunna posta adressen igen?
525: Jag avser inte att sniffa takpannor eller brandflyga med maskinen som du säkert förstår, utan investeringen bygger mest på finansiella incitament, men kommer givetvis användas privat i den mån jag anser vara ekonomsikt hållbart. Vidare är jag redan inskolad på typen.
Magnus
Rekommenderar en Gulftstream V, ev BBJ.
Citation Jet är trevlig att flyga. Ingen raket precis, men jämfört med en PA28 är den ju både snabbare och bekvämare i kabin. I cockpit är den trång och obekväm “när man nu har lyckats att krångla sig in i den”. Ekonomisk är den inte om man ska använda den för nöjesflygningar. Det längsta jag har flugit med den är mellan Malmö och Istanbul och då var den tom så ska man åka till New York så får man nog ha lite tålamod. Kostnad för att hålla den i luften ligger på ca 12.000-15000/tim.
Kostnad för att köpa en begagnad ca 2.000.000 dollar. Om den är från -92 så måste det vara bland dom första som tillverkades och därmed betydligt billigare att köpa men inte att underhålla.
Den skapar enorma hål i plånboken.
Att sen sitta och åka runt och nöjesflyga en sådan maskin som ensam pilot med 280 timmar anser jag vara galet.
Betala någon med erfarenhet som åker med dig så blir det betydligt säkrare för alla.
Det kostar ungefär 23.500 flyga til New York. Är man 4 pers i planet blir det riktigt prisvärt. Lycka till med resan…
hur mycket bensin drar ett sådant flygplan? kan den åka till new york? och hur mycket skulle det kosta (bensin) att åka till t.ex. antalya
@ Magnus,
Jasså, det blev en CJ1 iallafall, kul!
Jag ska själv gå TR på den typen vad det lider, en fantastisk flygmaskin med suveräna prestanda.
Vore kul att utbyta erfarenheter.
Flyglararn[at]gmail.com
Vann du drömvinsten elr? och hur mycket kostade flygplanet?
ATT Magnus: Får jag fråga Magnus om du har planer på att bedriva taxiflyg eller ska du bara ha maskinen och “leka” med?
Magnus, får jag flyga med dig och ditt flygplan?
@ Seriös:
Jag vet inte om det är jantelagen som talar eller om du rent allmänt är lite bitter och missunsam? Oavsett,
Jag kan meddela att jag nu har 280 timmar och äger numera en Citation 525 årsmodell 1992 som kommer till Sverige i slutet av februari.
Magnus.
Dina frågor är naivt uppdiktade ur ett påhittat senario.
Ifall du trots allt kommit över en klump med pengar och tror att du skall köpa något snabbt och häftigt med vingar på sidorna kommer det att sluta lika taffligt som det var att vinna pengarna. Ingen kan ge dig råd om vilken kärra att köpa eller hus snabb den skall vara. Detta växer fram ur en längre tids trevande och strävande efter det riktiga behovet. Flygplansbranschen är inte som att köpa en sportbil och vråla ner till korvkiosken med, den har en helt annan typ av problematik kring sig. Det största problemet är behovet! utan ett faktiskt behov faller hela konceptet. Att ha en jet kärra utan att ha någonstans att flyga med den (arbetsrelaterat eller seriös semester typ; hela familjen till stugan i franska alperna 12ggr per säsong) blir bara tråkigt hur mycket pengar man än har…. Att ha 3-4 millar över och köpa en sliten gammal Citation blir även det tråkigt när första motoröversynen kommer och man får sälja villan. Att köpa en ny lill-Cessna för 30 millar kostar en del i fasta utgifter oxå, lägg därtill att du inte kan försäkra den…. Har man 130 timmar och dessa för 10 år sedan så bör man börja om från början.
Ska du fara runt med fam. Glöm JET. Har du massa möten och grejor ner på kontinenten som du bara måste fram till ok JET. Men för familjenTurboprop. Kostnadskillnaden/flygtidkostnaden mellan JET och en mindre Turboprop är STOR. TBM 700, Meridian, 210 Siver eagle. Det är bra skit det. Och har du inte bråttom kan man mellanlanda i Tyskland mysa med fam innan man fortsätter ner till Rivieran. Ska man ha en egen JET för nöjes flygning ska man ha en STOR plånbok. Tänk på att flygplanet inte bara skall köpas in. Man ska ha råd att flyga också. Börja med att chartra in en JET typ Cj2 el liknande för en flygning till Nice tur och retur så får du se vad det kostar.