MMX vs CPH
varför vill svenska staten att dsnskar o Danmark ska få jobb o skatteinkomster istället för Sverige? de har lagt miljarder på tåg från Sverige till CPH och nästan isolerat vår egen flygplats MMX.
svar
Till Bulten i Bo: Alldeles riktigt. Bara att gå in på resesajterna på nätet och kolla. Lätt konstaterat att CPH oftast är det minst prisvärda alternativet.
Skåning har rätt: Enligt Malmö Airports hemsida har passagerarna ökat 20% jämfört med samma månad förra året.
Varför har svenskarna norr om småland svårt att acceptera att Köpenhamn – Malmö numera är en øresundregion som samarbetar? Känner ni av konkurrensen?
Framåt för øresundregionen – inget kosntigt med det för de flesta svenskar…eller?
MMX gynnas också av øresundsbron och danskarna!….passagerarantalet ökar med danskar som har kommit på att det är mycket billigare att flyga på de rutter som finns från MMX-dessutom bor många av dem redan i Malmö!
Skåningen
Svenska regeringar/politiker har i årtionden tagit rent sverigefigentliga beslut i denna och många många andra frågor.
Elvispen: Alla svenska internationella flygplatser, Sturup, Arlanda och Landvetter, har en sak gemensamt. De är alla mindre än de hade varit om inte danskarna i sin slughet hade lagt beslag på en stor del av det svenska passagerarunderlaget. I Sturups fall genom att få svenska riks- och lokalpolitiker att satsa skattepengar på en infrastruktur som gynnar Kastrup på Sturups bekostnad. I Arlandas och Landvetters fall genom att många passagerare, som av olika skäl är uppbundna till SAS, matas via Kastrup. Passagerare som i annat fall hade utgjort underlag för linjer från sina egna städer. Till detta ska läggas att alla svenskar bekostar dessa stollerier genom att skattepengar går till ständiga nyemissioner i den affärsmässiga katastrofen SAS.
Fritz Klyka: Tack! Det påstås ibland från SAS-vänner att vi har ett fritt val att välja andra flygbolag om det inte passar. Det är en sanning med modifikation. När jag reser i tjänsten så bokar min arbetsgivares resebyrå ofta in mig på flighter via Kastrup, även när det finns direktflyg från Arlanda. ”Lägsta pris” säger de, vilket får mig att misstänka att det finns en medveten överkapacitet från Kastrup, inte av affärsmässiga skäl utan just för att man vill att en viss del av alla resenärer ska flyga via Kastrup.
Tjenare, Elis! Du verkar ha svar på det mesta. Både bra och dåliga. Var då vänlig och svara på detta: Om allt hade varit det omvända, tror du att danskarna hade skjutit till skattemedel för att gynna MMX på samma välvilligt naiva sätt som Sverige gjort för att gynna CPH?
CPH Malmös absolut närmaste flygplats? Beror väl på varifrån man mäter. Från Malmö centrum är lika långt till båda flygplatserna fågelvägen. Bilvägen 4 km kortare till Sturup. Lite kuriosa bara.
Jag håller med dig till 100%!!! Sjäv ratar jag allt vad CPH heter. Nu vet jag inte var du bor, så det är kanske inte lika lätt för dig (bor själv i Västsverige). Men själv flyger jag interkont från ARN, HEL eller AMS. Mestadels från AMS tack vare KLM´s korta transfertider och utmärkta priser från Schiphol. Aldrig att jag sätter min fot på svindyra CPH igen. Till Elvispen: Jaxa menade nog att skattepengar bör användas till utveckla kommunikationerna till/från Sturup. Inte till själva flygplatsen. Som du säger, det är Swedavias uppgift att utveckla Sturup som statlig flygplats. Däremot köper jag inte ditt resonmang att våra skattepengar ska användas till att utveckla CPH som är privatägd. Behöver dom pengar till marknadsföring får väl danskarna hosta upp pengarna själva!! Med tanke på att Malmö procentuellt sett har flest uteliggare av alla svenska storstäder och en växande social utslagning borde väl skattepengarna hellre användas på hemmaplan. Eller tar jag fel? Tröga, dumma mig i så fall.
En sak kan man i varje fall inte ta ifrån CPH: Dom har den bästa utsikten! (Ser Malmö över sundet).
Bulten i Bo, du borde sätta dig in i vad tråden handlar om innan du börjar skriva. Ditt inlägg instämmer i den ofta förekommande kritiken om att SAS har för få non stop-linjer från övriga skandinaviska städer och att många därför måste ofrivilligt åka via Kastrup. Starta gärna en egen tråd eller ta upp någon av de tidigare ca 50 st i detta ämne som redan finns på Flygtorget. Denna tråd handlar om varför skattepengar satsas på marknadsföring av Kastrup (Malmö stad) och tåg/fast förbindelse till Kastrup (svenska staten) istället för Malmö Airport, dvs Sturup. Denna tråd handlar INTE om SAS överhuvudtaget och inte om göteborgare eller stockholmare som måste åka omvägen via Kastrup, utan om bästa flygplatsen för Malmö.
Danskarna har med SAS lyckats snurra upp oss svenskar fullständigt. Vi finner oss fåraktigt i att flyga via Kastrup så att danskarnas kära nationalklenod Kastrup får ett fint passagerarunderlag. Eftersom det hela är fullstädigt katastrofalt för SAS rent affärsmässigt måste vi dessutom betala för eländet en gång till genom att vi regelbundet får pumpa in skattepengar i nyemissioner. Som svensk rodnar man av skam.
Det är riktigt att det inte finns plats att bygga fler banor på Kastrup. Det finns också kapacitetsproblen redan nu, som du skriver. Men precis som på Arlanda så gäller det under peak-tiderna morgon och kväll. Det är ju ett typiskt problem på alla hubs. Övriga tider är det dock inga problem än. Med exemplen med utbyggnaden av byggnader på Kastrup ville jag bara visa av man fortsätter att bygga ut i rask takt och mot en ljus framtid, kapcitetstaket ligger långt borta.
Allt har självklart begränsningar. Någon gång i framtiden tar det slut. En viss roll kan nog Sturup spela men troligen inte så stor. Mest för fraktflyget där man bjuda på riktigt snabb logistik genom hela kedjan.
Viktigt att komma ihåg är att även Roskilde flygplats kan byggas ut. Den har redan samma ägare som Kastrup och är nog förstahandsalternativet för att expandera. Redan nu tar man förutom affärs- och allmänflyg emot specialcharter, t ex hemvändande soldater från Afghanistan – ingen större skillnad mot solcharter (lika trötta och lika fulla passagerare, höll jag på att säga…)
Men tråden gäller egentligen varför Malmö stad satsar skattepengar på Kastrups flygplats istället för på Sturup. Svaret tycker jag är självklart. Malmö har en en storflygplats runt hörnet med förbindelser till stora delar av världen. Det ger stora möjligheter för tillväxt.
Det är nog inte kapacitet i flygplatsbyggnader som Tomas menar. Det finns inte plats för fler banor och dom är redan idag inte tillräckliga under långa perioder. Perioder när flygbolag vill flyga. Chartern är inga problem, som du nämner, den flyger på tider när det finns kapacitet.
Preben Kstrup har fullständigt rätt i allt.
Till Tomas: “Kastrup har inga möjligheter att utöka”, säger du. Sanningen är att Kastrup växer hela tiden, en lågpisbolagpir har just växt fram, en Terminal 4 planeras, passagerarsiffrorna ökar dramatiskt. Det är en lång, lång väg kvar till att Kastrup slår i taket. Chartertrafiken har idag en mycket liten betydelse för flygplatserna. Vi lever inte på 1970-talet längre… De flesta charterplan går på lördagar, mitt i natten eller på fler tider under juni-augusti då den reguljära trafiken är minimal. Inga problem med kapaciteten på Kastrup där heller. Den enda poängen du har gäller fraktflyget. Där ska allt lastas över på lastbil och sedan distribueras vidare. Här kan Sturup konkurrera med minst lika bra villkor som Kastrup. Lika snabbt till övriga Skandinavien och ett utärkt vägnät. En “sväng upp” med järnvägen mellan Malmö och Ystad är bara ett fantasiprojekt, finns visserligen med på listan över möjligheter men några pengar kommer aldrig att avsättas. Du glömmer dessutom att banan är enbart enkelspårig och behöver först dubbleras innan man kan bygga “svängen”. Det finns inget som helst vettigt samband mellan en sådan miljardssatsning och en möjlig mindre ökning av trafiken på Sturup. Det vet alla inblandade.
Till Jaxa: Dina utlägg om resten av Sveriges flygkommunikationer är helt ointressanta i sammnhanget. Starta gärna en ny tråd om detta, även om det redan har varit tiotals om samma sak tidigare… Denna tråd handlar om lokala skattepengar, dvs att Malmö stad satsar pengar på Kastrup samtidigt som man har Sturup (som numera heter Malmö Airport!). Vi kan börja med att berätta att Sturup är en statlig flygplats, underskott kompenseras av Swedavia (Kastrup är privatägt).Varför skulle Malmös skattebetalare stötta detta staliga flybolag? Det är väl bättre att man använder markadsföringspengarna där det gör nytta. Kastrup är en storflyplats med massor av förbindelser. Det är dessutom Malmös absolut närmaste flygplats. Det är dags för dig att inse detta. Här kommer exempel på företagsetableringar: Ikea lägger stora delar av sina huvudfunktioner i det kontorshus (tillammans med ett hotell) som man just håller på att bygga i Hyllie/Svågertorp. En stor del flyttar ned från Helsingborg (mindre kul för dem). Anledningen är just närheten till Kastrup. BMW har lagt sitt skandinaviska servicekontor i Malmö där förbindelsen till framförallt München är viktig. Andra bilföretag, bl a Porche har följt efter. Högskolan växer dramatiskt, utländska lärare och gästprofessorer kan enkelt komma dit, Malmömässan bygger nya mässhallar nära Öresundbron och kan snart ta emot de stora internationella mässorna, stora shoppingcenter växer upp där flera butiker som annars inte finns i Skandinavien har valt att etablera sig. I alla dessa sammanhang är kommunikationer viktiga – dock spelar non stop-linjer Sturup- Wroclaw (Polen) med Ryanair två ggr/ vecka en underordnad betydelse… Antalet hotell i Malmö växer liksom antalet turister. Den stora Max IV-anläggningen som byggs just nu i Lund hamnade just där med tanke på de goda förbindelserna, mycket EU-pengar som investeras. OK Lund är inte Malmö men bra nära… Kul förresten att du har åkt EN HEL GÅNG från Sturup till Arlanda. Hur brukar du annars ta dig till Stockholm? Via Kastrup? Ja, det är ju Malmös närmaste flygplats…
Till Errol: Jovisst kan Sturup ta vissa andelar av lågpristrafiken. Dock har det visat sig väldigt svårt att locka danskar till Sturup. Ryanair lade tidgare ned alla sin trafik på grund av detta. Numera är man på gång igen – ditt inlägg tyder på att du inte visste det. Kastrup är en nationalklenod som man är stolt över och samtidigt Danmarks största arbetsplats. Vad Malmös flygplats heter och var den ligger är oerhört många i Köpenhamnsområdet totalt omedvetna om – det innebär att man har en väldigt lång väg att gå. Går man lite längre bak i hisorien så har charterbolagen försökt med anslutningsbussar från Köpenhamn till Sturup (före bron) – funkade inte heller… Dock är inte alla trafikanter danskar eller skåningar, för polackerna verkar det ha mindre betydelse om man åker till Malmö eller Köpenhamn. Wizzair har flugit i många år till Sturup och Ryanair startar nu till Wroclaw.
Till Vilse i Köpenhamn!: Om man först har åkt från Malmö till Köpenhamn och sedan inte hittar “hem” i motsatt riktning så säger det väldigt mycket om hur vilse den personen är. En sådan person bör nog stanna hemma. Kanske var det för mycket alkohol inblandat, då bör man absolut inte sätta sig i bilen och åka över bron. För jag antar att din kritik gäller vägskyltar, eller var man så berusad att man inte heller hittade till tåget? Herregud, vi pratar om en ort som ligger ca två mil från den andra. Dags att mogna och lära sig mer om sin omvärlden -börja med den allra närmaste delen, inom den närmsta tvåmilsradien. För övrigt kan jag rätta till din obildning angående jämförelsen mellan Köpenhamn och Stockholm. Såväl Stockholms stad som Storstockholm är numera större än motsvarigheterna i Köpenhamn.
Delar tyvärr din erfarenhet av Preben. Vad MMX beträffar är det en helt OK flygplats. Flög därifrån till ARN en gång. Lite bättre kommunikationer dit ut är allt som behövs.
Att CPH dragit längsta strået gentemot MMX är helt i linje med hur det
brukar vara vid svensk/danskt samarbete.
-Visste ni att efter öppnandet av öresundsbron sattes inga skyltar upp
i Köpenhamn om hur man skulle komma hem till Sverige?
Många, inklusive jag själv, åkte över men hittade inte tillbaka.
Undrar just hur många svenskar som blivit ofrivilliga köpenhamnsbor.
(Det förklarar varför det bor fler i Köpenhamn än i Stockholm)
Man ska nog räkna fingrarna om man skakat hand med Preben.
Kastrup har ju onekligen en strategisk placering mitt emellan två storstäder, där tågen går som oftast var 10:e minut, samtliga stannar på Kastrup och därefter fortsätter mot t.ex. Kalmar, Karlskrona, Helsingborg, Göteborg, Växjö m.fl. och till övriga Danmark på andra sidan.
Malmö tror jag skulle kunna ha en oändlig potential som nav För Ryanair, Easyjet och Wizzair, den sistnämnda flyger ju redan till Malmö. Men då behövs direkta och täta flygbussförbindelser direkt från Köpenhamn och andra delar av södra Sverige. Om stockholmare är beredda att åka 1,5 h till Nyköping för att flyga billigt är det väl inte orimligt att en Köpenhamnsbo tar sig till Sturup på halva den tiden för att flyga billigt.
Öresundsbron är den naturliga förklaringen till varför Sturup föll bort, men som lågprisflygplats tror jag den kan bli stark och ett bra komplement till Kastrup, för att inte nämna det mycket stora antalet flygningar till Arlanda och Bromma som ju finns idag.
Det är väl blandning av skicklig dansk lobbying och svensk naivitet. CPH är otroligt viktig för danskarna och genom skicklig lobbying genom alla år har man lyckats få svenskarna att tro att CPH även skulle vara en viktig angelägenhet även för Sverige. Möjligen för sydsverige (Skåne, Blekinge samt södra delarna av Halland och Småland), men knappast för övriga Sverige tack vare mycket bra förbindelser med de stora naven nere på kontinenten från Landvetter, Linköping, Arlanda m.fl. samt Finnairs Asiensatsningar. Samarbete över gränserna i all ära, men att satsa svenska skattepengar i CPH som sossen Reepalu ville var väl ändå att ta i. Bättre att satsa pengarna på bättre komunikationer till Sturup i stället. Kan någon för övrigt komma med några siffror om hur många nyetableringar som hamnat på den svenska sidan av Sundet? Att danskar gärna bosätter sig i Skåne tack vare lägre skatter, boendekostnader, avgifter o dyl, men jobbar hemma i Danmark p.g.a bättre löner är ju välkänt. Men hur är det med företagsetableringar? Har en känsla att danskarna utnyttjar den svenska naiviteten även på denna punkt.
Man behöver ha kvar Malmö Airport som ett komplement till Kastrup. Kastrup har inga möjligheter att utöka och då är Sturup bra för frakt, charter mm. Idag är det ca 30 avgångar till Stockholmsområdet från Sturup per dag och behovet verkar finnas. Även om kommunikationerna till Sturup är något begränsade så får vi väl hoppas på att järnvägen till Ystad får en sväng upp om Sturup inom en snar framtid.
Det finns behov av båda flygplatserna men bättre kommunikation till Sturup vore önskvärt.
CPH ligger mellan två stora städer Malmö och Köpenhamn.
MMX ligger mellan Malmö och en grisfarm.
CPH är en helig plats för SAS, man kan flyga till en ruskig massa orter därifrån, tack vare det goda passagerarunderlaget och att SAS slussar alla dit.
MMX har goda förbindelser med… ehh… inget.
Öresundsbron byggdes för att bygga ihop malmö och Köpenhamn. Att CPH plötsligt blev malmös närmaste flygplats är lite av en slump i det sammanhanget. Frågan om varför man ska ha kvar MMX är mer relevant.