Att jobba i arabländerna?
Till er med erfarenhet från jobb i arabländerna:
-Berätta gärna lite om hur det är att arbeta där nere på de större bolagen.
-Trivs ni och hur ofta får ni komma hem?
Mvh
Ronny
svar
Jag har också varit nere i mellersta östern & Turkiet och vet att det är bra drag på piloter där!
Vill bara säga till dig en sak!
Förmodar att du är lämplig som pilot men det finns en sak som jag ser som viktig utöver det som låter löjligt!
Lär dig engelska och tala det bra så kommer du mycket långt.
Vet många turkiska killar som tagit TR men som inte klarar av kommunikationen och de satt och sa please say again återkommande hela tiden!
Gör du det så plockas du bort och då spelar det ingen roll hur bra pilot du än är!
MVH
Merhaba
Tanjas, var du där nere i Dubai för att jobba eller supa dig? Dubai är ett business centrum och ingen sup krug .
Har själv varit nere i Turkiet och flygit.
Jag vet att det är en bra marknad som pilot därnere i Turkiet och du vet nog själv hur Turkish ständigt sökt efter piloter.
Man har tidigare tagit in foreigners till Turkiet men nu försöker man bara ta av egen marknad eftersom man är patriotiska nere i Turkiet också så där har du en bra framtid som pilot.
Här uppe i NV Europa är det ingen fart alls mer än att det anställs lite turbopropp killar i något litet tp bolag.
@AÖ Nej, jag har inte gjort lumpen än, jag måste antingen genomföra den i Sverige eller Turkiet. I turkiet kan man köpa sig fri för ca 50k.
Jag är 19år gammal och jobbar för fullt för att kunna finansiera utbildningen.
@AC, jag tror inte att du har någon vare sig fördel eller nackdel här nere i arabländerna när du söker jobb. Låter kanske märkligt men åtminstone EK är väldigt fördomsfria när de anställer sina piloter. Vi är drygt 80 nationaliteter som jobbar på flight deck. Det som du däremot måste kunna är engelska och det flytande. Man lägger stor tonvikt på just den punkten när du söker.
Men en fördel är det naturligtvis att kunna arabiska när du ska bo här nere. Du är säkert också van den muslimska kulturen och det är också en stor fördel.
EK 330
AC har du gjort lumpen?
Jag är inte helt svensk, Pappa (arab) har turkiskt medborgarskap vilket medför att jag också har det. Jag kan medelbra turkiska samt lite arabiska, jag har sydeuropeiska drag.
Min fråga lyder: Tror ni det är en fördel när jag konkurrerar mot andra piloter med samma erfarenheter, när jag söker jobb i arabstaterna samt Turkiet?
Till EK 330;
Om du läser igen så är nog Tanjas av äldre modell, det var på 90-talet…. som du själv vet så har det ju hänt lite i UAE de senaste 20 åren.
@Tanjas
Sand finns det så det räcker, shoppingcenter finns det också så det räcker men spritförbud? Kan det tänkas att det var Sharja som ni landade i? För här i Dubai finns det både pubar, restauranger och nattklubbar som serverar men även spritbutiker så du kan supa hemma om du vill;-)
Enligt min mening är Dubai ett riktigt trevligt ställe. Det är vad du gör det till för här finns allt. Visst finns det baksidor med det finns det väl i alla städer.
Jag håller helt med det du säger i förra inlägget “744”. I en perfekt flygvärld hade endast tester och tidigare kvalifikationer styrt för att få en anställning. Nu är det ju som det är tyvärr.. Hoppas det blir bättre snart, men innan marknaden har mättats något (eller när lagstiftarna har insett fakta) så får man vara glad över det man har och får. Man kan inte leka hjälte och tacka nej till jobb för någon annans skull, det fungerar ju inte riktigt så idag. Dessutom är det inte dålig stil eller respektlöst att ersätta äldre piloter när man inte är medveten om att man gör det. Återigen är det bolaget som bestämmer om vem ska jobba och vem som ska gå. Man får helt enkelt söka sig till bolag som har bra personalpolitik. Det har jag gjort!
Hoppas vi på ett moget sätt kan släppa det här nu och hålla oss till ämnet. Jag får väl också be om ursäkt till trådskaparen..
Skål!
Jag hade stop i Dubai på 90 talet och efter en vecka VILLE MAN ÅKA HEM! Det gällde mina kollegor också! Bara sand. shoppingcenters och alkoholförbud! Hmm, nä inget kul.
folk betalar för att få jobb så skjuter man sig själv i foten.
Och alla andra kollegor.
Först när alla med cert inser att bara det i sig är värdefullt så kommer
marknaden att ändra sig.
Flygbolagen skrattar hela vägen till banken fram till dess.
Vissa bolag här hemma kan nog tycka att man är “överkvalificerad” om man sitter med en rating på en A380, B747/777. De kanske inte vill ta in folk med bra ratings eftersom de lätt kan åka iväg på andra jobb. Bara en liten tanke, den behöver ju inte stämma i varje fall..
@747-8
läs en gång till
bitter stämmer nog att jag var förut men det har gått över
Det som jag skrev stämmer och står jag för, naturligtvis är det färgat av min åsikt men fakta är fakta
Om vi för ett ögonblick släpper det specifika fallet och tänker i ett större perspektiv var vill ni dra gränsen?
Ska det sluta med att du måste betala ditt cert,din typ och till slut leasa eller köpa din egen flygmaskin och betala soppan?
Ska alla piloter (eller alla som jobbar) frukta att bli av med jobbet för att någon kommer och jobbar billigare? är det rimligt?
Varför har vissa bolag krav på screening?
Hur länge ska du jobba gratis för att få flygtid?
vad har vi som individer för ansvar?
Att skylla på att så gör ju alla andra har liksom ingen bäring i andra sammanhang
så varför här?
Hur blir kvaliten på det utförda jobbet om det är den med störst plånbok eller lägst löneanspråk som alltid ska ha förtur?
Jag vill inte att mitt yrke ska bli degraderat till samma status som att köra sopbilen i rosengård vill du?
Jag gör inte anspråk på att veta allt men jag har min åsikt som är byggd på min syn på moral och etik du ska givetvis ha din men det kan ju inte skada att tänka några steg framåt, det anses ju vara en egenskap som vi piloter bör ha..
Detta inlägg passar egentligen dåligt i denna tråden då frågan egentligen skulle handla om att jobba i arabländerna sorry till trådskaparen
Allt beror ju på vad man har för livssituation. Kan man och vill man åka iväg ett par år ska man göra det. Livet i öknen är inte så dåligt som vissa kan tro. Det är snarare livet där hemma som drar och lockar mer vilket gör att man lätt blir lite halvdeppig efter 3-4 veckor borta.
Vare sig du får jobb på Emirates, Qatar, AAI eller något annat bolag som håller sig där borta så måste du räkna med att vara hemma mycket sällan. En bra deal vore att få vara hemma lika mycket som man är borta men tyvärr är det ovanligt att få. Räkna med 3-10 dagar hemma i Sverige per månad.
Jag trivdes bra på AAI under tiden jag var där. Roliga människor och ovärderlig livserfarenhet som man aldrig skulle kunna få i Sverige. Bra instruktörer, speciellt de få svenska. Det var fint med svenska kollegor och jag hoppas att fler svenskar kan prova på det. Olyckligt att de har ett system där de räknar med att folk lämnar efter 1-2 år. Det hade kunnat vara ett mycket bättre bolag men nu är det såhär och det bör man vara medveten om annars blir man besviken. Men om du kan acceptera att betala rating och sedan jobba ett eller två år (du betalar av ratingen på ett år och har runt 20-30 000 vid sidan om varje månad) så är det perfekt. Antingen går du vidare till nåt bättre ökenbolag eller så åker du hem.
Lyssna inte på dem som säger att det är dålig stil att acceptera jobbet. De försöker skrämmas med att “dörrar är stängda på deras bolag” osv och skylla på någon eftersom de själva blev behandlade som skit av AAI. Jag tror att AAI försöker bättra sig, även om det fortfarande är långt ifrån perfekt vad gäller personalpolitiken. Du kommer inte stänga några dörrar på något annat bolag om nu inte någon av dessa forumtomtar går och blir flygchef på ditt drömbolag vilket är mycket otroligt.
Så vitt jag vet så har alla de som fick jobbet för 1 år sedan fått förlängda kontrakt trots att nya kommer in. En månads obetald semester fick dem runt nyår (lågsäsong) men det är något alla skrev under i kontraktet. Lön runt 40-50 000 i månaden (kan maxa runt 70 000), ingen pension och dålig sjukförsäkring, och du själv får luska ut hur du ska göra med skatten. Det finns lite olika åsikter där och kolla upp det själv istället för att lyssna på oss som skriver här. 😉
744:
SLUTA VARA SÅ BITTER OCH SKYLL PÅ DINA KOLLEGOR! Du låter som ett förvuxet barn.
Problemet med att åka hem är att även om man skulle få ett hyfsat jobb säg DEC på en 320 så går man ned i lön. Frun måste börja jobba igen och ungarna måste lämna sina kompisar. Man måste börja betala räkningar ingen. Klippa gräset, skotta snö och städa sitt eget hus. Man måste till och med börja köra till jobbet…
Det sagt så är man ju svensk och man vill väl hem någon gång men till vilket pris??
Som sagt en riktigt knepig situation. Tror nog jag stannar och har Sverige som sommarland. Jag har sett nästan hela världen men inget slår en svensk sommarnatt med goda vänner och ett par norrland guld;-)
Hur ser framtiden ut för er som åker ner till Emiraten och får flyga tunga jetmaskiner. Kan ni tänka er att stanna där nere tills pension eller söker ni er hem så småningom.
Kommer det att finnas attraktiva jobb i Sverige för en kapten med hög lön och mycket flygtid på t.ex. Boeing 777 eller liknande.
Det låter som en lite knepig situation, eller?
vet inte var du fick 10-15år ifrån,jag pratar nutid och dom som köpte sig ett jobb på aai och nu söker annat.
Där jag jobbar är “dörren” inte öppen.
Eftersom det var en zftt utbildning dom köpte så måste dom haft minst 1500 totaltid och 1000 mcc.
Att i det läget köpa sig ett jobb,tja som sagt ….
SAMT att det redan spridits sig att kvaliten på dessa lämnade mycket att önska både piloterna och en väldigt tajt utbildningsplan.
Men dom var ju “kunder” och skulle pressas igenom till varje pris!
Om det skett en sedvanligt screening där inte plånboken styrt tror du just detta gänget stått först i kön?
Just dessa kanske skulle behövt några år till innan dom tog en tung typ?
I detta fallet utnyttjade företaget situationen cyniskt till att få gratis arbetskraft i ett antal månader, lägre lönekostnader och att stoppa ett antal svarta dollarbuntar i det isländska duntäcket.
Givet att bolaget har ett ansvar men även individen.
Klart dom inte visste vad dom gjorde mot sina pilotfränder men det är den springande punkten,OM man jobbar sig fram så skulle inget bolag kunna krama vatten ur en sten.
I förlängningen är detta så jäkla dåligt för alla,
– piloterna sämre villkor
-bolagen sämre standard
-paxen lägre säkerhet
Men i en värld där alla vill ta en genväg verkar det acceptabelt?
Och ja jag har mer insyn i detta fallet än du.
//744
744: Sedan finns det ju de som har väntat i flera år utan att kunna få jobb på ens PA31 så de har slitit kanske 5-10 år som flyglärare innan de “ger upp” och köper en TR eller börjar jobba med något helt annat. Klart det är många som “är för fina” osv men vi kan tycka synd om dom tillsammans.
Idiotiskt argument dock att man straffar sig själv om 10-15 år om man köper en TR. Om man inte hade gjort det hade man hade suttit i en ÄNNU sämre sits eftersom ALLA ANDRA köper TR och man själv bara sitter där med erfarenhet på en cessna 172 eller pa31? Hur tänker du? Det är ju inte som en amerikansk film där alla piloter blir inspirerade av att en ynklig pilot säger nej till ett jobb för att hans principer säger nej.
Håller med föregående talare som sade att det hänger på makthavarna. Det var väl inga exklusiva åsikter han hade. Tyckte det var väldigt vettigt jämfört med resten av skitsnacket på detta forum.