vilka flygplan kan man landa på 2100 m?
tjena , vilka flygplan kan man ta ner på en 2100 m lång landningsbana respektive starta ?
svar
Space shuttle skulle även den få lite problem.
Men som min gamla mor brukar säga: “ner kommer man alltid”
Tu-144 och Concorde skulle få problem på denna bana!
Som många skriver så är det en dålig fråga men vilka plan kan inte landa där ?
En Diamond DA40 kan landa och starta på 2100 meter.
SAT + 15
QNH 1013 HPA
WIND 0
RWY DRY
4 REVERSERS
B747-400 RB211 524G
ALW 285.7
Vref30 + 5kt 159kt
MAX MANUAL 5240ft/1597m
MAX AUTO 6325ft/1927m
AUTOBRK 4 7644ft/2329m
Dessa siffror är med 15% i safety margin och 1500ft i air distance.
Bruce ‘Just Checking You’ Sylvester
Dortmund var 1500 m när jag flög där. Inga problem för A319/320.
A320 startar utan problem på 2100 m bana.
08-26 på ARN är 2500m och där startar/landar B747.
En tom 747 med lite brensle kan utan vidare landa och starta pa 2100m.
Avitrams : jag kollade nyss min fcom och tydligen så kan vi lyfta från en bana på 2250m med full vikt (77t) om det är -10grader , conf 1+F , TOGA takeoff , V1,VRV2 =147.151.154 , men denna graf är inte obstacle beräknad..
För övrigt har Erbil har en bana på 4800m/75m och det är den störta banan jag landat på.
Till Ahmad yousuf : Din performance kan inte stämma. Senast idag såg jag två A320 lyfta från en bana som är 2400m. Och jag skulle gissa att 2100m inte heller är ett problem.
Hur länge har du rattat 320?
@Markus
Generellt kan man säga att de flesta flygplan som INTE är wide bodies kan starta och landa på 2100 m, dock är det beroende på hur mycket last/bränsle som finns ombord.
Cessna 152 borde gå att få ner och starta ett par gånger på 2100 meter bana.
Hej Markus,
Du får ta och omformulera din fråga. Som den är nu är svaret tusentals modeller. Det vore lättare att svara på vilka flygplan som inte kan landa eller starta på så pass lång bana.
A320 som jag flyger går o landa lätt på 800m , lyfta går inte på 2100m för du behöver din beräknade balanced takeoff distance , ca 2700m är nog det lägsta beroende på vikt och andra faktorer.
Få om inga flygplan behöver mer än 2100m vid torr bana för att landa. Ett större problem kan vara efter landning. De flesta rullbanor i Sverige är 45m breda och många saknar taxibanor. Det gör att du tex. kan landa en lätt B777 utan några större problem men sedan måste du ha en traktor för att rangera in den på plattan, om de nu mot förmodan skulle kunna ta hand om B777, trappor, tankning osv…
När det gäller att starta kan det bli knivigare. Det beror naturligtvis vart du vill åka.
Men ska man dra en generell gräns så skulle jag säga B757. Tror att 2100m är långt nog för de flesta operationer för en B757. Den klara även att utan problem vända på 45m. Har mycket bra landnings prestanda tack vara boggie och är nog tillräckligt låg för att kunna använda trappor som används på de flesta flygplatser i Sverige.
Janne
De allra flesta beroende på hur mycket man lastar.