Vilket trafikflygplan har bäst acceleration?
Kanske en “löjlig” fråga men satt och funderade på vilket trafikflygplan som har bäst acceleration dvs från stillastående tills det lyfter.
För mig själv har den hittills häftigaste upplevelsen i denna form varit Saab 2000.
Antar rent krasst att det är turboproparna som är värst pga de rent fysiska skillnaderna mellan jet och prop.
Vore ändå kul att höra från de med erfarenhet både “motorstarkast” vad gällande jet och turboprop.
svar
Känns som att en turboprop accar bättre än en jetkärra… TR du får ringa till topgear eller motsvarande och be dem testa all världens trafikflygplan. Dom brukar gilla sådana galna upptåg.
G550 Har 15000ibs/motor tot 30000ibs dragkraft.
En tom sådan med mycket lite bränsle slår nog det mesta. I alla fall om man kollar dragkraft kontra vikt. När vi nu pratar passagerar flygpla. Annars vet jag att JA37 Viggen hade 1min till överljudsfart på 10000m från stillastående på banan. Tror JAS en är minst lika vass! Men pratar vi fighters är det ju en helt annan historia som redan påpekats.
Vad är X5 för trafikflygplan?
Då måste det vara X5. Bara den som flyger så fort och ingen annan kan accellerera till den hastigheten?
Kul med kortfälts prestanda på flygplan men här snackar vi acceleration tyvärr!
Att fälla ut T/O flaps och vara lätta imponerar inte nu!
Handlade det inte om passagerar flygplan och vilket som kan ha den bästa accelerationen?
Kalle concorde @
Du kan ju inte jämnföra en concorde med en 757.
för det första lyfter concorde i 250 mph ungefär, mot 757an som inte behöver mer en 130-140 knop+ – för v1 med lätt last eller tom.
Piper PA28 Warrior II, tro mig 😉
Concorde- på tal om gamla flygplan ja!
Du har rätt om A340. Det slöaste flygplan som finns. Helt naturligt att produktionen av detta elände har lagts ner.
757 är i sin klass det mest använda trafikflygplanet från korta banor tack vare dragkraft och bra vinge.
ATP juuu!!!
Trodde en tom Concorde med tända efterbränkammare vore något som skulle imponera mot en gammal 757:a men ni har visst bestämmt er innan frågan skrevs?
Tack för intressanta svar!
Då stämde det jag hade i bakhuvet att B757 är något av ett räseråk och att S2000 inte är så illa den heller.
På långsamma fronten finns väl A340 om jag inte minns fel? Tror någon nämnt att denna är grymt seg men det kan ju ios bero på att de oftast är tungt lastade också.
Man får väl generellt säga att på trafikflygplan är väl bränsleförbrukning och tillförlitlighet som är viktigast såvida det inte ska startas på kortbana?
Skrev ett roligt minne om en SAAB 2000 start, jag och 2 ryska piloter gjorde från en flygplats i staden Ulyanovsk… Verkade som att det blev bort modererat, det var synd, det var en väldigt effektfull start!
Men som info, så dom flesta som åker SAAB 2000 har bara känt på 86 eller 92% Take off power…
Det finns ett klipp med en Icelandair 757a som startar från cityflygplatsen. Flygplatsen har korta banor, men det var inget problem för denna! Start på drygt 4-500m. Tomkärra då såklart.
håller helt med @JW och @ sas hataren här nedanför
en tom 75:A har en grym acceleration, där kan vi verkligen snacka om att hålla i hatten! 😀
en tom eller lätt lastad 757 eller en lätt lastad eller tom 777-300ER
den har ju överflöd med motorkraft. GE90-115b ger över 100 tusen hp styck.
Borde inte B757 ligga bra till? Då menar jag tom… Motorkraft kontra Vikt utan last.