Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

PICUS tid till ATPL

Tråden startades av Erik

Har någon här erfarenhet av att loggat PICUS tid från högerstol för att få tillräckligt med tid för att få ut erat ATPL? Undrar både i Europa och i Sverige?

Publicerad den 2012-01-11 20:58
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Erik
2012-01-16 12:32

Varför sänker det kaptenslönerna? Vill bara ha ut mitt ATPL…

H
2012-01-16 09:13

Jag har kört PICUS med många f/o (efter påtryckningar från bolaget). PICUS är ett skämt och bara en genväg för bolagen att få ned kaptenslönerna.

En som vet
2012-01-16 09:07

Det skall vara beskrivet i bolagets OM-D (Tränings manualen) som är godkänd av myndigheten, alltså Transportstyrelsen om bolaget är svenskt.

Det skall också föras en sylabus för PICUS träningen även om man gör den från högerstol.

Hörde dock att detta kommer att ändras med införandet av nya EASA-OPS som kommer senare i år, men vad det innebär vet jag inte.
Någon annan som kanske har koll på det?

Erik
2012-01-14 12:12

Några fler med egen erfarenhet eller kunskap?

nej
2012-01-14 10:46

Nej inte alla, två charterbolag i europa som jag har jobbat på var ej godkända för PICUS träning om man inte skulle på börja en kaptenskurs.

Erik
2012-01-14 10:45

Kan förstå om det är till commander upgrade. Men om man vill logga det från högerstol för att kunna ta ut sitt ATPL, men inte använda det för att flyga som kapten. Men det ska alltså inte vara några problem då?

Ecke
2012-01-13 20:24

Hmmm… typ alla.

Sven
2012-01-13 20:13

Absolut! Skulle tro att dom flesta bolag “måste” använda någon form av PICUS till en del av sina piloter. (Kan ju heta lite olika mellan bolagen)
Det här är ju inte ett nytt problem, utan är ju relativt vanligt i Sverige/Europa då det är ganska dyrt att flyga till sig 250h PIC privat och där möjlighterena att få instruera upp tiden är mindre än i USA.

Erik
2012-01-13 17:46

Något svenskt bolag som använder sig av den här möjligheten?

Sven
2012-01-12 08:01

PICUS tid räknas som PIC tid upp till max 250 timmar som krävs för att få ut ett ATPL.
På min tid så fanns en begränsing i att du fick max ersätta 150 timmar PIC med PICUS. Så har du 100 timmar “riktig” PIC så ska det inte vara något större problem, förutsatt att det är ok för bolaget du flyger på. Olika bolag har olika regler, tex att det ska utföras med en LTC eller i vänstersits etc.

Med nya MPL regler etc så kanske den siffran har höjts? (För att få ut ett MPL krävs väl max 40 timmar PIC eller nåt och då skulle det fattas 210 timmar till ATPL om jag har förstått det rätt.)
Jag är osäker på vad som exakt gäller nu, men det finns säkert en lösning om du skulle ha mindre än 100 timmar PIC

Erik
2012-01-11 22:26

Och går det lika bra med PICUS tid som PIC tid för att få ut ett ATPL?

Sven
2012-01-11 22:12

Ja. Ingen större grej dock måste proceduren stå beskriven i en bolagsmanual, tex OM-A.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500