Kallas det first officer eller co-pilot?
Ja, vad kallas det egentligen? First officer eller co-pilot? Motsvarande förste officerare och andrepilot. Vad säger ni? Finns det någon med erfarenhet från yrket som kan svara? Jag kan givetvis inte motbevisa er, om ni skulle påstå att ni besitter en anställning på valfritt flygbolag, men jag hoppas ni är seriösa och svarar därefter. Personer som kanske inte har arbetat om pilot, eller i branschen överhuvudtaget, men som har kunskapen får givetvis mer än gärna svara.
svar
Nädu Ulf…. jag har absolut INGEN koll efter 12 år i kommersiell luftfart….
Ärligt så beskrev jag den verklighet som jag och de flesta andra verkar i när det gäller ett vanligt två-pilot system och jag försökte få det begripligt för en som ställde en ärlig fråga. Du vet väl nämligen regeln; “Det finns inga dumma frågor”.
Det var däremot intressant av dig att dela med dig av dina djupgående kunskaper av att flyga långt. Jag har nämligen ingen kunskap om hur ni delar säng/stol/loggar tid på långlinjerna.
Samtidigt ser jag inte att ditt inlägg på någotsätt motstrider det jag skrev? Eventuellt kompletterade… Min tanke med mitt svar var att visa på att ibland så är det olika termer för samma person som verkar ombord (PIC, kapten, co-pilot, stryman, first officer osv). Att Kapten/styrman är en grad och inte vilket ansvar man har ombord tillskillnad från termen PIC, Co-PIC….
Utveckla gärna mer med din kunskap och erfarenheter istället för att vara spydig och arrogant. Det klär dig inte….
/Jorge
Jaadu, sådana här trådar förklarar ju om inte annat varför folk går utan flygjobb.
// Styrman Boeing 737
Daniel,
First officer=titel
co pilot=(är ingen titel)=innehavare av det cert sm krävs för att tjänstgöra
som 2nd in Command. Fast kul tråd.
Jorge!!!
Hur tänkte du nu?
Det är uppenbart att du inte vet speciellt mycket om hur det går till. Hur gör man när det är tre piloter ombord?? Jag har i alla fall hundratalls gånger flugit med en Kapten och två first officers(varav jag den ena) När man flyger långlinjer är det inte alls ovanligt att man är en kapten som är PIC och två first officers. När kapten ligger och sover är det naturligtvis två first officers i cockpit! En i vänster stol och en i höger stol. Ingen är PIC! vid start och landning är naturligtvis kaptenen i sin vänsterstol!
Befälhavaren kan sitta i vänster, höger stol eller på klappen, han/hon kan ligga och sova eller sitta i första klass och se på film eller äta gott….fortfarande befälhavaren.
En kapten eller styrman som möter myndighetskraven kan avlösa befälhavaren när han är frånvarande men tar inte över rollen som befälhavare.
Till Sökande
Jag kan inte den officiella definitionen men SIC är all tid i flerpilotsystem när du inte är befälhavare.
Om du avlöser befälhavaren under flygning så får du enligt vissa regelverk logga tiden som PIC.
De flesta bolag jag hört talas om godtar dock inte det som “riktig” PIC tid utan ska redovisas som SIC tid när du söker jobb.
Till Sökande
Jag kan inte den officiella definitionen men SIC är all tid i flerpilotsystem när du inte är befälhavare.
Om du avlöser befälhavaren under flygning så får du enligt vissa regelverk logga tiden som PIC.
De flesta bolag jag hört talas om godtar dock inte det som “riktig” PIC tid utan ska redovisas som SIC tid när du söker jobb.
Någon som har koll på definitionen av SIC hours?
trodde kapten och flygstyrman var titlar.
Båda är piloter men kan kalls för kapten och andre, tredjepilot osv.
PIC kan vara någon som är behörig för detta när CDR, (Commander, Befälhavare) inte är på plats.
CDR är ansvarig för flygplanets säkerhet under hela flyningen, även om han/hon
ligger och sover utanför cockpit. CDR har då utsett en PIC som delegerat fattar nödvändiga beslut om flygningen. Dock är CDR ansvarig för de beslut som PIC tar.
Gradbeteckningarna ombord på trafikflygplan, både i cockpit och i kabin, har från början direktimporterats från handelssjöfarten. Detta eftersom det var rederier som var med och startade trafikflygbolag en gång i tiden. Det fanns stewards (matlagningskunniga värdar) ombord på fartygen och så blev det även i flygplanen, som dessutom kompletterade med flygvärdinnor (sedan lång tid tillbaka även med flygvärdar). Och på Flight Deck satt det en flygkapten och från början även en förste styrman och en andre styrman. På vissa större flygplan under interkontinentala flygningar fanns ibland även en tredje styrman, som vanligen tjänstgjorde som navigatör. Ibland blev navigatören utbytt mot en flygingenjör (Flight Engineer), motsvarande sjöfartens maskinchef (Chief Enigneer).
Idag flyger man vanligen med två piloter uppdelade i rollerna F/C och F/O. Någon navigatör eller F/E anses inte behövas. Vid längre, interkontinentala flygningar kan man ha upp till fyra piloter ombord, varav två tjänstgör som avlösare (relief pilots). Relief pilots kan vara piloter under träning (givetvis är de grundutbildade och har alla nödvändiga certifikat) och de får då enbart övervaka planet under “cruise” och således varken starta eller landa.
Till 330,
Som du beskriver det så får jag uppfattningen av att du är in charge och sitter i vänster stol? Om kaptenen inte vaknar ska du då göra inflygning från vänster sitts då din vanliga stol är den “högra”?
Hade det vart på mitt flyg hade jag lagt bananen i höger stol där jag vill att du ska sitta 🙂
I am Bruce
Kapter eller styrman eller förste eller andre styrman? Vem kan vara befälhavare? Myndigheten skiter heligt i vem som är befälhavare bara personen i fråga uppfyller myndighets kraven eftersom detta bara är gradbeteckningar och inte som någon skrev arbetsbeskrivning.
I ABAs barndom anställdes det många styrmän som efter bara två år blev befordrade till kaptener. Detta gillades icke av kaptenerna i bolaget så man enades om en kompromiss. Styrmännen fick jobba som befälhavare men inte bli uppgraderade till kaptens rang…
På mitt bolag är jag anställd som “senior first officer” vilket betyder att jag har förärats med tre streck. Myndighet låter mig dock sitta i vänsterstolen under cruise när kaptenen känner sig trött och då har jag antingen en first officer eller en senior first officer i högerstolen bredvid mig medans kaptenen ligger och sover…
Nyckelordet är befälhavare. Du kan ha 68 kaptener ombord men bara en befälhavare.
I väster stol sitter kaptenen, Hmmmmm. När jag tränar blivande kaptener så sitter jag i höger stor, är jag inte kapten längre?? Fn också jag måste avsäga mig min träningstjänst.
Bruce
Kapten vänster sits = Kapten
Co-Pilot = Second officer, first officer, kapten höger sits (co = cooperation pilot(assisterande pilot))
Två F/O kan inte flyga tillsammans Hmmm….
Vem fn flyger då jag ligger i bunken och sover? Kanske inte är meningen att jag ska sova??
Bruce
Förste hornhållare och andre hornhållare heter det!
Second Officer är som sagt också en rang som är under först officer. På vissa bolag betyder det indirekt att man är relief pilot på stora kärror men på tex Qatar börjar man som Second Officer fast man är styrman på en A320.
Vad är en Second officer då som man kan ibland?
Tack till alla som har svarat! Mycket intressant läsning, jag lärde mig mycket nytt.
@ G: En förklaring som de andra har bidragit med, hade inte skadat.
@ F: Just precis.
@ Jorge: Ursäkta till er andra, men detta svar var bäst formulerat. Intressant läsning och jag tror jag förstår vad du menar. Med andra ord så kallas det jag efterfrågade för First Officer. The Captain är alltid “bossen” över planet, flygplanets VD vill jag kalla honom/henne, lite felaktigt förvisso, men det stämmer för mig. Utan en kapten blir det ingen flygning (hänvisar till exempel 3). Kaptenen är under alla omständigheter (tja om han/hon inte dör) PIC. Andre piloten är då Co-PIC. Detta har hur som helst ingen inverkan på om kaptenen eller förste officeraren ansvarar för PMs uppgifter.
Jag hoppas att alla förstår mig, även fast jag blandade de svenska och engelska begreppen.
@ Kapten: Men vänta nu… båda är piloter. Det handlar om PIC och Co-PIC. Eller är jag ute och cyklar nu?
@ A: Nej, just det. Det är kanske inte så extremt noga när du väl sitter i cockpit. Alltså, kaptenen kanske tilltalar sin kollega vid namn, som Oj skriver nedan.
@ Oj: Ja, just det. Se ovan.
@ Arne: Jo, insåg det nu. Att den var felformulerad alltså. Just precis.
@ DW: Det låter bekant ja.
Tack åter igen för alla svar!