Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur ofta fås slot före Departure Time?

Tråden startades av JW

Jag undrar hur vanligt det är att komma iväg från gate före utsatt tid? Händer det någonsin?

mvh

J

Publicerad den 2012-01-17 09:20
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Mzzz
2012-02-04 00:34

Ähh…,
“Generally speaking”: Man får får gå från gate beroende på flygplatsens generella taxi-tid. Ex: Slot eller CTOT 1030. På ARN är normal taxi 15 min, alltså får man pusha 1015.
I undantagsfall kan man få gå tidigare för att vänta på annan plats än gaten beroende på att flygplatsen behöver gaten till t ex en ankomst. Svårförståeligt? Jag hoppas verkligen inte att det är piloter som inte förstår detta här….

Mojje
2012-01-20 10:29

Att man får slot före departure time, är rent teoretiskt omöjligt. Slot’en är sökt och “vunnen” för en hel säsong åt gången. Tidtabellen läggs därefter. På icke slot-kooridnerade flygplatser kan du mycket väl gå innan avgångstid.

Hop
2012-01-19 19:16

@ JW. Jag tycker att du i frågeställningen i rubriken inte vet riktigt skillnaden på SLOT och CTOT. Manfred försökte bara vara tydlig. Man kan ju inte gärna få en slot innan avgångstid. Tidtabellen är satt enligt tilldelade slottar (i alla fall i teorin). Däremot kommer man titt som tätt iväg före tidtabell.

JW
2012-01-17 21:34

Tack för svar.

@Manfred: jo slot vet jag vad det är… Därav att jag skrev just slot i rubriken…..

Ali
2012-01-17 20:03

Det har hänt för mig både i LGW och LHR .

Manfred
2012-01-17 18:51

När man pratar om trafikrättigheter till en flygplats så pratar man om slots. T.ex. vissa bolag har mer attraktiva slottar än andra. Alltså allokering av tider då man får starta och landa på nämnd flygplats.

Operativt så kan man få en CTOT (calculated take off time) som oftast är det som avses när besättningen talar om att man fått en slot-tid. Då har man från fem minuter innan till tio minuter efter klockslaget på sig att vara i luften. Oftast så har en CTOT med flow management att göra för att minska tider i holding vid destination och även korvstoppning på vägen dit. Det kan vara detta som begränsar hur tidigt man kan dra.

Sen kan det vara opraktiskt att dra för tidigt då man kommer fram till destination för tidigt och handling bolaget inte har personal nog då de planerat för en senare arrival.

PAX
2012-01-17 18:06

Visst hender det. Jag har varit pa ett antal flights dar man startat pushback 10 minuter tidigt. Oftast ar det dock sent eftersom flygplanet kom in sent, eller flygbolaget inte kan venda flygplanet snabbt nog.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500