Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegians långlinjer

Tråden startades av Mate

Tjena
Hur tror ni att Norwegians långlinjer blir? Kommer de att bli bättre än SAS långlinjer? Personligen tror jag inte att de kommer att slå SAS.

Publicerad den 2012-01-20 12:32
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

F undersam
2012-01-24 19:53

Janne, förstår inte din koppling till Ryanair. Ska det vara att dom snackat om långlinjer minst lika länge som Norwegian utan att det blivit något mer än just snack?

Janne
2012-01-24 15:01

Önska dom lycka till?, nej det tycker jag verkligen inte. Är det några vi måste önska lycka till är det väll SAS och Ryanair, som verkligen förtjänar detta!!

F undersam
2012-01-24 12:54

råger, Norwegian går ut och marknadsför sig som ett lågprisbolag. Om dom inte kan matcha ett 5 stjärnigt bolag som QR i pris så tror jag nog att dom flesta kommer att välja QR. Trots en mellanlandning i Doha. det skulle i varje fall jag göra
Och – faktum kvarstår – flygpriserna har gått ner, statistiskt sett.
Visst kan man hitta enskilda dagar som du har gjort ARN-BKK med TG som inte passar din eller andras budget, men generellelt har det blivit billigare att flyga longhaul. Nu ska Norwegian slå sig in på denna pressade marknad, får önska dom lycka till.

råger
2012-01-24 10:00

annan resenär: vi diskutarade direktflyg, i dag thai nästa år även norwegian
och att det skulle vara prisfall på långresor.
Om jag nu i ditt exempel skulle åka ” via” och betala 8.500 så tar jag hellre Qatar
för 5-6 tusen

Annan resenär
2012-01-23 16:25

råger:
SAS -8419 sek ut 10 apr tillbaka 17 apr ARN-BKK

Visserligen via CPH men ändå?

Vad har jag missuppfattat?

Janne
2012-01-23 16:23

Nja, det är inte så farligt faktiskt.

Men jag föredrar ännu billigare om jag ska vara ärlig, lite som Ryanair har, men där man kan sy ihop allt själv.

råger
2012-01-23 15:48

Fundersam; ARN BKK efter påsk ut 10:e hem en vecka senare med Thai’s 747
12.300:- kr . Lågpris my-ass. Eller så får DN boka mina biljetter i framtiden.

F undersam
2012-01-23 14:30

DN i dag: ”Nu är det rekordbilligt att flyga. Minskad efterfrågan i finanskrisens spår och en rejäl överkapacitet hos flygbolagen har gjort att flygpriserna nu ligger under det tidigare bottenrekordet från krisåret 2009. Framför allt är det priserna till långväga resmål som sjunkit.”
Ser ut att vara strålande tider att starta upp lågprisbolag på Intercont….
Och – Air AsiaX lägger ner sina linjer till London samt Paris samt reducerar till Indien mm.

sjökapten
2012-01-23 13:54

Med en Singapore registrering kan man anställa besättningen på lokala avtal som inte behöver matcha levnadskostnaderna i registreringslandet. Man kan tänka sig att man anställer kabincrew till Indonesiska eller Malaysiska avtal, tänk bekvämlighetsflagg inom sjöfarten.

råger
2012-01-23 13:17

Östgöte: ARN BKK med 380 kan bara ev bli lönsamt under halva dec och fram till
sista mars. Sedan är det för lite pax. Dreamlinern är perfekt för året runt trafik.
Thai crew kan väl inte räknas som en nackdel ? Thai har väl oftast prisats för sin
fina service ombord ? När SAS flög direkt från ARN ( 2008 ? ) så inte åkte man med dom för sin fina service och låga priser inte, men en bra tidtabell hade dom.

Östgöte
2012-01-22 20:20

ARN Bangkok med 787. Låga kostnader per säte men knappast lägre än Thai A380.

Klas Bannan
2012-01-22 12:22

Till Janne;

Menar du att lönerna för flygande personal är lägre i Singapore än i Sverige ???

Har du någonsin varit i Singapore eller vad vet du om levnadskostnaderna där ???

Läs på lite innan du skriver.

Rune
2012-01-22 00:42

Trollet Pilot har bytt namn till Janne och finns här och på andra trådar.

Elof
2012-01-21 00:25

Spännande att se hur det kommer hantera situationen den dagen då de får teknik på en kärra. Med små marginaler så lär de behöva köra med rätt hög kabinfaktor för att gå med vinst. Vad händer då den dagen de måste ställa in en avgång.
Boka om pax till nästa flight ett par dagar senare (en flight som lär vara ganska full)? Boka om med annat bolag (lär inte bli billigt då de inte är med i någon allians)?
Marginalerna lär ätas upp rätt fort. Ska som sagt bli spännande.

Janne
2012-01-20 22:34

Norwegian gör alldeles rätt. Att anställa all flygande personal från destinationsländerna är affärsmässigt. Kostnaderna blir lägre och servicen bättre. Kolla kvalitetsbolag som Singapore, Asiana, Hainan, JetBlue, etc. Att sedan bittra skandinaver klagar på andras löner och arbetsförhållanden har noll betydelse. De som bor i länder med låga kostnader och låga skatter lever mycket bra på löner som är avsevärt lägre än de skandinaviska och det lönar det sig att arbeta. Att inte ha 6 veckors semester betyder inget. 4 veckor räcker alldeles ypperligt och den resande publiken bryr sig inte om hur många veckors semester flygbolagspersonal har. Vad de bryr sig om är pris och kvalitet.

Med 787, kortare flygtider, attraktiva priser och bra service kommer Norwegian att dominera och statliga fd monopolbolag kommer att tappa mycket trafik.

Jokern
2012-01-20 16:50

Var tog Feel air vägen? Var dom bara en spelbricka i blaneringen för norwegian att sopa banan eller kratta gången för att kunna stå som ensamt lågprisbolag på långlinjerna när allt senare är klart för start? Kan det vara möjligt, det är väldigt tyst om feel air i alla medier synd tycker jag dom skulle nog behövas på banan.

A:-
2012-01-20 16:37

Sök en resa med SAS så ser du att priset kan vara 10.000 T/R till New York. 4000:- med SAS är lockpriser.

Norwegian kommer ha lockpriser på 2000:- och normalpriser på 6000:-

De kommer att äta upp SAS.

alex
2012-01-20 16:31

Långlinesatsningen lär bli verklighet, men frågan är nu hur detta ska löna sig om man utgår från att x antal biljetter kommer kosta så lite som 2500 kr t.o.r. Resterande biljetter kommer ju att ha precis samma prissättning som övriga bolag. Låt oss anta att många Europeiska bolag har små marginaler och inte försökt att sänka priserna så mycket, hur ska detta då ens kunna vara genomförbart för NAS? Varför har inte Ryanair startat några långlinjer än som definitivt är desto mer prispressande än NAS?

Jag kan ingenting om flygbränsle och hur mycket man normalt fyller upp när man ska åka från skandinavien till Asien och USA. Är det ens möjligt för NAS att låt oss säga sälja samtliga biljetter eller merparten av dem för under 4000 kronor med tanke på bränslepriset som gäller i nuläget?

A330
2012-01-20 13:27

Visst blir det långlinje! Med piloter från Indien och kabin från Thailand. Jag är inte ironisk utan jag menar allvar. Flygplanen blir med stor sannolikhet antingen VP eller EI registrerade eller nån annan bananrepublik, helt enkelt där det finns mindre regler och skatter än in scandiland. Gooooo Kjos!!!

Göteborgare
2012-01-20 12:51

Tror inte det blir något av detta. Dem har tjatat om detta år efter år, för att få PR för bolaget, men aldrig blir det något. Fortsätt berätta sagor Norwegian…tror inte på er

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500