Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian beställer 222 nya flygplan

Tråden startades av Egon

Historiens största flygplansorder i Europa: Norwegian köper 222 nya flygplan

Norwegian har tecknat avtal med både Airbus och Boeing om köp av 222 nya flygplan. Bolaget köper 122 flygplan från Boeing, varav 100 stycken är det nya flygplanet Boeing 737 MAX8. Norwegian blir Boeings europeiska lanseringskund för den nya flygplanstypen. Norwegian har även tecknat avtal med Airbus om att köpa 100 Airbus A320neo. Köpordern har ett samlat listprisvärde på 127 miljarder norska kronor. Norwegian har också säkrat köprättigheter för ytterligare 150 flygplan från de två flygplansproducenterna.

Publicerad den 2012-01-25 07:59
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

Arn
2012-01-27 23:27

Suck vad ni kan och vet bäst allihop. Så trött man blir god natt!

pf
2012-01-27 22:29

pensionaer, tror du blander kortene-en sak er 787-ops från Beijing…og en annen sak er det store flykjøpet.

Så får vi se om DY klarer å få trafikkrettigheter uten kinesisk partner av kinesiske myndigheter…SAS brukte vel år og dag for å få ytterligere frekvenser på Kina….

En annen ting er at vi trenger seter på Kina….tar vi 1 prosent av 1,4 mrd mennesker, dvs de rike som vil åke på semester-de kan vi lokke til våre skandinaviske land, godt for turistnæringer-da trenger vi kinesisk talende crew…

pensionär
2012-01-27 20:32

Ja det kommer ju att ge några scandinaver jobb Beijing och Bankok , för de kommer nog att ha nogon som talar Scandinaviska,men måste den då även tala Kinesiska eller Tahi . För övrigt så är det inte anmärkningsvärt att teckna option på 200 plan. de kan säljas eller hyras ut, dessutom är det för leverans under många år,och för ersättning av utfasade plan. Räkna ut hur många plan SAS köpt/hyrt under de senaste 20 åren.

Svar: alltid
2012-01-27 20:24

“En gång sas, alltid sas!’….Du menar, “En gång sas, aldrig sas!”

Peter
2012-01-27 17:11

De första a320neo levereras 2016 men jag tror att Norwegian får sina lite senare.

RF
2012-01-27 14:52

Med tanke på alla “hejdå SAS-inlägg”. Vem säger att Norwegian tänkt använda merparten av dessa fyg i Skandinavien? De kommer med stor sannolikhet även att försöka skapa en feedertrafik till sina långdistansrutter i Asien.

Bara en tanke…

F/O
2012-01-27 10:43
Svensken
2012-01-27 09:30

Står det någonstans vad det är för år som gäller på leverans av de första NEO:sarna?

outsider
2012-01-26 21:50

Nån som vet vilken färg planen kommer ha på stolarna?

JP
2012-01-26 18:13

Man kan ju ställa sig frågan om detta inte är ett första (halvofficiella ) steg mot ett samarbete/sammanslagning med Easyjet då antalet flygplan sammanfaller med de båda bolagens befintliga flottor. Kanske är det lite politik också då det blockerar t ex SAS från att köpa just dessa flygplanstyper ? En köpotion är bara en option och kan brytas mot ett i sammanhanget betydelselöst skadeståndsbelopp.
Med eller utan Easyjet så är detta inte någon bra utveckling för dom av oss som ser faran med att bara ha superstarka lågprisbolag med enbart kontrakterad personal, den saken är klar.

alltid
2012-01-26 16:33

En gång sas, alltid sas! Snart kör DY med samma fasoner som RYANAIR.

Hangar
2012-01-26 13:52

“Norwegian har valgt å inngå avtale med den europeiske flyprodusenten Airbus om kjøp av inntil 100 av A320neo, som er den nye utgaven av det populære flyet. Samtidig har selskapet valgt å gå for Boeing nye utgave av 737 Max8.

Vi ser her nærmere på de to flytypene som selskapet har valgt. I utgangspunktet snakker vi om en flytype som er modifisert fra dagens, og en flytype som er nyutviklet fra basispakken.

Både Boeing og Airbus hevder på hver sin side av flytypene de lanserer vil gi enda større drivstoffbesparelse for kundene som velger denne til sin flåte.

Per i dag er det kun Airbus med sin NEO, som med sikkerhet kan vise til hvilke spesifikasjoner det nye flyet vil leveres med i form av vekt, størrelse og konfigurasjon. Boeing på sin side er ikke i mål med endelig tall for hva MAX vil bli når den ruller ferdig ut av hangaren. I følge Boeing vil disse tallene først være sikret i løpet av 2013.

A320 Neo – billigere drift på vedlikehold

For flyselskaper å velge Airbus A320 NEo kommer vedlikeholdskostnader inn som en av de viktigste punktene inn i forhold til om en skal bestille flytypen. Ettersom Boeing 737-MAX kun kan leveres med en type motorer, som spenner over samme teknologi som dagens CFM-56 motorer Boeing 737-800 flyr med, vil kostnadene for vedlikehold holde seg på det samme for MAX. Men for Airbus A320 hvor flyprodusenten har tatt steget videre for å kutte kostnader, vil Pratt & Whitneys nye PW1000G redusere kostnadene med mer enn 10 % på A320 NEO, noe som er regnet ut og bekreftet av industrien selv.

Vedlikeholdet er en viktig faktor som på sikt vil gi Airbus fordeler for kundene når nye fly skal kjøpes. Flere selskap som i dag har valgt NEO har påpekt at nettopp kostnadene for vedlikeholdet på MAX blir uendret mot å få en besparelse ved å velge NEO.

easyJet, ett av Europas største lavprisselskap har selv gått i spissen for å framheve nettopp det faktum at A320 NEO gir en langt større gevinst for selskapene å velge enn 737 MAX.

På den andre siden har en av de amerikanske kundene, Southwest sagt at bakgrunnen for deres valg på 737 MAX var helheten i det å fortsette med Boeings produkter, selv om flyselskapet fant både MAX og NEO likeverdige uten større forskjeller, ble det MAX som for selskapet ga mer tilbake for investeringen tatt selskapets historikk med Boeing i betraktning. Mye hjalp sikkert også at Southwest fikk MAX med 46 5 avslag i forhold til listepris når selskapet la inn ordre på flytypen.

Hvorfor velge begge flytypene?

Når Norwegian nå går ut og velger både Airbus A320 NEO og Boeing 737 MAX, har det utelukkende med en ting å gjøre, tilgjengelighet og leveransemønster.

For Norwegian er det viktig å sørge for å ha en jevn strøm med leveranse av fly også etter 2016. På nåværende tidspunkt har det bygget seg opp en liten luftlomme mellom Airbus A320 neo ordre og Boeing 737 MAX som det norske flyselskapet har sett seg i stand til å utnytte.

Mens Airbus har ordrebøkene fulle av bestillinger for neo, har Boeing ikke fått den køen av kjøpere som det kanskje hadde sett for seg ved lanseringen. Derfor vil det for et flyselskap som Norwegian være mulig å utnytte en slik kjøpsmulighet som gjør at både Airbus og MAX sørger for at selskapet har kapasiteten det trenger også i årene framover.

Så kan en spørre seg hvorfor ikke da velge bare MAX, hvor ordrebøkene er tynnere og flere fly kan leveres raskere? Her kommer ordet raskere inn fordi Boeing er fortsatt ett steg tilbake på å ferdigstille sin MAX og tilby den til markedet.

Airbus er klare for å levere sin NEO tidligere i markedet enn Boeing, og fortsatt kan faren være stor for at Boeing ikke klarer å levere den nye modifikasjonen av 737 i tide til å kunne gi kundene trygghet på at de har kapasiteten de trenger.

Med Airbus tilbud om NEO til Norwegian sikrer selskapet at de vil ha nok fly i flåten til å ta unna det som er estimert utvikling på antall reisende i Europa de kommende årene.

I løpet av 2012 er det ventet at Boeing vil få nok ordre til å fylle det tomrommet som i dag ligger i ordrebøkene og dermed blir ventetiden like lang for levering hod begge produsenter, når nye kunder skal vurdere flyfornyelse.

I følge europeiske og amerikanske analytikere vil det kun være to til tre aktører i markedet som nå kan klare å utnytte vakuumet mellom Boeing og Airbus på samme måte som Norwegian har klart dette.

Airbus har i dag 1256 bekreftede ordre på NEO, Boeing på sin side har i underkant av 1000 ordre. Ikke alle av disse er bekreftet.”

alex
2012-01-26 00:00

Varför skulle denna nyheten innebära slutet för SAS? Ingen verkar förstå sig på fördelarna med att ha flera stora aktörer på flygmarknaden. Ni som hatar SAS eller DY tror på fullt allvar att det blir bättre med en enda stor aktör som dikterar villkoren? Jag blir chockad hur onyanserade inlägg som postas. Tänk större och utanför bubblan med hund, bil, husvagn och bolån.

Svar: XYZ
2012-01-25 21:52

Snart går Sas till sista vilan……..

Learjet
2012-01-25 19:45

Jag förstår att det är många som kommer gråta sig till sömns i kväll på grund av denna nyhet men faktum är att den som skall överleva oavsett bransch måste se till att ha en balans mellan kostnader, intäkter, kvalitet och service som attraherar köparna.

Jag vet lika lite som övriga här på forumet hur mycket pengar DY har i kassan och hur deras framtida planer ser ut.
Det spekulerades mycket över Ryanairs framtid då dom tillkännagjorde sin stororder för något halvdussin år sedan men hittills har dom ju inte försvunnit.
Det är inte säkert att man går i kk bara för att man investerar. Å andra sidan har det visat sig att även gammal teknik kan fungera för vissa bolag.

Det är kunderna som bestämmer vem som skall överleva och inte folk på ett diskussionsforum.

Erik
2012-01-25 19:28

Råger, viket flygbolag jobbar du för?

Abc
2012-01-25 18:32

Såg på norsk tv idag när de pratade med finansministern, reportern sa att det var kul att ett norskt gick bra och att det var bra för jobben i Norge… Men de verkar inte veta att de anställer folk via utlänska bemanningsföretag, dags att ngn upplyser media…

bengan the boy
2012-01-25 17:59

Haha! Norwegian äger! Grymt!

pf
2012-01-25 17:53

SAS er absolutt inte borte…De fortsetter å gå etter sine businesspax….vi andre for lyssna til deres kabinannonsering hvor vi bak gardinen føler oss som “skit”…”På premium economy serverer vi….på ekonomi kan dere kjøpe”….er det rart vi som vil ha et kvalitetsprodukt velger Kjos….

alex
2012-01-25 17:46

Men herregud! LH överlevde Air Berlin som har samma affärsmodell som Norwegian. Förstår mig inte på alla domedagsprofeter som spår och antagligen önskar det värsta för SAS. Nej, jag hoppas på god lycka för båda!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500