Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Remote Tower

Tråden startades av Kerstin

http://playrapport.se/video/2693375

Inslaget visades i går på Rapport. “I vissa sammanhang är det visuella ögat bättre och vissa fall är kameror bättre”. Luddigt och säger inte allt. Hittills i alla inslag och tidningsreportage har man inte vågat berätta om hur stora investeringarna och de löpande kostnaderna blir? Säger en hel del om projektet!

Hur stor är investeringen (teknik, licenser, personal och support) för varje påkopplad flygplats? Vilken flygplats ska betala åtskilliga 10-tals miljoner för en eventuellt besparing på 15-20% av årskostnaden för flygtrafiktjänsten.

De flygplatser som redan upphandlat i konkurrens uppnår enligt Transportstyrelsen en årlig besparing på ca 20 % jämfört med LFVs tidigare kända prissättning. Detta utan att dessa flygplatser tvingas till dyra investeringar i teknik, licenser och support.

LFV förväntar sig att Remote Tower ska resultera i personalreduceringar på över 50%. Sker detta blir personalkostnaderna för framtidens flygledare lägre. Intressant för de flygplatser som inte vill investera i dyra projekt och istället upphandla fungerande flygtrafiktjänster av konkurrerande bolag till LFV.

Allmänheten och lokala politiker bör få kännedom om ROT projektets kostnad och hur stor investeringarna blir för framtida flygplatser och branschen. Örnsköldsvik och Sundsvall är inga bra exempel då de ingår i projektet och slipper därmed investera pengar.

Publicerad den 2012-01-30 09:56
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Nils
2012-02-02 10:46

Ett ytterligare utmärkt projekt vars nota ska betalas av flygplatserna och luftrummets brukare. Priset kommer endast bli billigare om LFV behåller monopolet för flygtrafikledningen i Sverige. Spännande tider och lugnet före stormen för många…

Teknikvänlig
2012-02-02 09:48

Jag tycker det verkar som en utmärkt effektivisering. Det finns massor av torn idag med alldeles för lite trafik. Om man med teknikens hjälp kan sköta det här kommer det att underlätta för många flygplatser att överleva genom att ekonomin blir lite mindre dålig. Att SAAB får utveckla verkar också bra, ett svenskt tekniskt kompetent svenskt bolag. Många bra tekniksprång har gjorts genom åren med hjälp av nära samarbete mellan staten och svenska företag, AXE-växeln, JAS mm. Varför klaga. Jag gillar utveckling.

Pelle
2012-02-02 07:00

Eftersom mitt förra inlägg försvann så provar jag igen.
Fjärrstyrda torn är ingen verklighet, det är ett projekt som kan bli verklighet men ingen vet. Just nu så är det mycket propaganda i media för detta projekt och för den som inte är insatt så låter det fantastiskt. Mycket billigare och säkrare.
Det har sagts att med denna teknik så hade Concorde-olyckan undvikits eftersom kamerorna hade upptäckt metallbiten som låg på banan. Ren spekulation.
Det har dessutom sagts i Dagens Eko att om inte fjärrstyrda torn kommer att finnas så finns inte LFV…
Och naturligtvis är det SAAB som utvecklar…

Bertil
2012-01-30 18:20

Det är lite märkligt att LFV och Försvarsmakten kan rikta sina utvecklingsuppdrag direkt till SAAB och mer eller mindre subventionera deras utveckling av flygledningssystem. Det gäller både ROT och Mobilt torn och integrerat torn inom Försvarsmakten. Här fungerar definitivt inte LAU, lagen om offentlig upphandling. Det är vi skattebetalare som får betala kalaset vare sig vi vill eller ej och industrin kammar hem vinsten.

FL
2012-01-30 17:37

Inlägget om GD;s kopplingar till tidigare arbetsgivare och nuvarande styrelseuppdrag är i högsta grad relevant och dessutom lätt att kontrollera! Censurera med måtta!

ESSA
2012-01-30 17:16

Arbetsplatsundersökningen som gjordes nyligen är så hemlig att endast visa chefer får tillgång till den via en kod för att kunna läsa den.
Ingen hemlighet att personalens förtroende är rekordlågt! Det kan inte få fortsätta!

ATC
2012-01-30 16:37

Inget behov alls för trafikledning vid småflygplatser.

FL
2012-01-30 16:37

Ett dyrt projekt som inte kommer att ge svenska flygplatser några besparingar. Trenden går som alltid när LFV är inblandad = dyrare ska det bli…

JE
2012-01-30 15:45

Kan inte hålla med gammal fl… och Kerstin mer. Det dags att berätta nu! Vad är tänkt? Om det nu ska bli så bra, på vilket sätt kommer det bli det?

Gammal FL på gården
2012-01-30 11:59

Ja, det var verkligen ett märkligt inslag utan någon som helst fakta. Kanske börjar projektledningen bli “förblindad” av ingenjörernas övertro på systemet? Eller är man rädd att bli “synad” av nån flygplatschef och därför är man avsiktligt luddig i sina uttalanden?

Anläggningen som nu byggs i Sundsvall är kostnadsberäknad till ca 60 miljoner. Besparingar i alla ära men det kostar en rejäl slant också och frågan är väl om man får tillbaka den investeringen någonsin på dom “små” tilltänkta flygplatserna
Man kommer att behöva bemanna med extra teknisk personal.
Ingen vet hur anläggningen ska användas, eller om den ens blir godkänd, när man kör två eller fler flygplatser.
Ingen vet heller hur man ska hantera den kapacitetsbegränsning som kan uppstå om flygplatserna vill/måste vara öppna samtidigt. Har man reducerat personalstyrkan med 50% så lär det ju inte finnas någon extrapersonal tillgänglig.

Gd åker runt och pratar om en högre flygsäkerhet utan att begripa vad han pratar om. Det är ju nästan förnedrande mot dom stackare som jobbar i TWR idag.

Ingen har hittills använt ordet nepotism när det gäller LFV:s engagemang i detta industriprojekt, men vem vet??

Håller med Kerstin om att det är dags att lägga alla korten på bordet och berätta vad slutnotan för en dylik investering skulle bli för t ex Oskarshamn, som ju funderar på en sån här anläggning.

Pia
2012-01-30 11:30

Snart kan vi skicka hem flygledare som fyllt 50. Vilket lyft för branschen och statskassan!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500