Strejkvarsel Unionen för Tui/Novair/Primera
Unionen strejkvarslar fr.o.m. 14/2, för Tui, Novair och Primera. Härligt att se! – och att de inte ger sig på punkten om 60-timmarsveckor! Kanske kan Norwegian nu få drägliga arbetsveckor också? Och alla andra bolag som inte redan har förhandlat fram lokala begränsningar.
svar
Så kabinen vill inte arbeta 60 timmar pga säkerhetsrisk men arbetar gärna ombord på ett plan som styrs av piloter med den arbetstiden. Logiskt…
Tror nog du själv fick till det rätt bra själv !! SAS group går inte i svart !!!
Just precis idiotiska affärer där chefer sitter och leker gudar ,det stämmer.
SAS group har pysslat med många idiotiska affärer som kostat skjortan.
Blue1 startades som Air Botnia som var ett litet regional bolag som SAS group köpte upp för att konkurrera med Finnair när de trodde de skulle bli ett av fyra stora bolag i Europa.
Spanair kunde varit ett bra bolag om det sköts rätt .
Vad man än säger om Ryanair och mr Oleary så gör de vinst och har över 280 plan i
drift även om de fick 737 för kraftiga underpriser och kan sälja med vinst efter
haft dem i drift i några år .
Jag gillar inte den typ av buisness men i sista hand är det svarta siffror som räknas och folk flyger med dem som aldrig förr.
Helt rätt att själva SAS airline visat svarta siffror men groupen i helhet kör med röda siffror som vi skattebetalare från alla 3 länder betalar .
Det är inte bra för kunkurrensen men flera andra stora bolag får den typ av hjälp ,
men bara framtiden kan visa vilka som överlever för i sista änden konkar bolagen när ägarna tröttnat el pengarna är slut.
Många säger dåliga avtal ,dåliga löner men säg upp er sluta ,men nej för lönerna är fantastiska och det är de på de flesta bolag i scandinavien .
Oan: Utveckla gärna, tycker din argumentering är lite “luddig”.
Skrämmande med den okunnighet om regler som styr den marknad som man valt att jobba på. Visst är jobbet tufft. Men kompensation har givits i många fackliga förhandlingar.
Re Råger. Visst hade det varit önskvärt att blå-ettan visat vinst. Tyvärr så har de inte levt upp till budget överhuvudtaget sedan de anskaffades till SAS group. Likaså sorgesystern Spanair r.i.p. Problemet ligger väl i att det är för dyrt att avveckla Blue1. I vart fall enligt Rickard Gutavsson.
För övrigt anser jag inte att schyssta (inom rimliga gränser) villkor för personalen är synonymt med röda siffror. Se bara på Thomas Cook samt faktiskt SK inom SAS group eller LH heller för den delen. Oj då, svor visst i kyrkan när jag tänkte högt här. 😉 Sedan kan jag inte förstå hur man kan tycka på fullt allvar att 47.5 tim per 7 rullande dagar är för “lite” arbetstidsuttag? Eller 190 tim/mån. I skift dessutom inkl helger. Jösses.
Mvh
Jaha: Lika mycket som Blå-etta gjorde i förlust gjorde ju Widerö i vinst så dom tar ut varandra.
Re Resebranschen. Flygbolaget Scandinavian Airlines, SK går med vinst. Inte SAS gruppen. 2010 nästan +1.4 miljarder samt 2011 ca +900 miljoner sek. Tex går Blue1 med nästan en halv miljard i förlust. En stilla tanke bara. Skilj på SAS gruppen och flygbolaget SK. På SK har man konstant effektiviserat de senaste 10 åren. Därav att man också visat svarta siffror en bra tid. Men vad hjälper det när man gjort vansinnes affärer i miljardklassen, som totalt dränerat kassan i SAS group som alltid refereras till vid varje redovisningstillfälle. Du som enligt dig själv är så insatt borde väl inneha denna kunskap? Eller har jag missat något?
Mvh
På BLX blir det inte mycket nytt mer än att cabincrew får mer i lönekuverten.
Högre övertidsersättningar bara flyga 4 turnarounds sedan 2 fridagar .
Kontrakt som redan är glassiga men att bli fast anställd framöver kommer nog inte att hända då kontrakts anställngingar kommer att öka då man startar med grundlöner och i sverige kan man ha 3 kontrakts perioder utan att behöva anställas sedan byter man till ny personal.
Många charterbolag kommer nog att använda sig av dessa kontrakt mer framöver, då dessa är mycket konkurrenskraftiga och man håller lönerna i schack.
Sas har startat med personalpooler ..behovs anställningar.
Inga som har fasta scheman som scheduleras 60 timmar i veckan ..
Läs EU,s stadgar och lagar men enligt den kan man maxa upp till 60 timmar
och det har Unionen stoppat just nu i alla fall på berörda bolag .
Flygbranchen står inför många nya utmaningar och hur många passagerare vill betala 1000 tals kroner för att flyga “svenskt” när man kan flyga för halva priset med samma kvalitet,men med andra EU bolag.
Det är nu upp till passagerare om de väljer det dyra el billiga alternativet ??
Alla flygblag inom EU måste följa deras lagar anners får de inte flyga inom deras zonerså enkelt är det .
Liten tanke varför kan inte SAS gå med vinst ?????
Resultatet blev inget för facken bara att dom har förstört för företagen och åstakommit en massa förluster samt att folk kommer att bli arbetslösa, det är lågkonjuktur, lågprisbloagen ökar, ja en 5 åring förstår vad som kommer att hända.
Vad blev resultatet av strejken?
Kommer kabinpersonalen få jobba mer än tidigare eller blir det ingen förändring i arbetstid?
TQ: Nu har du nog läst in något i min insändare som inte jag själv ens har gjort….oavsett vilket arbete du har så kan säkert trötthet och utmattning öka risken för felbedömningar. Oftast, som tur är, utan större konsekvenser. Det var nog mest det jag menade…..
TQ;
Nja…Hjärnkirurgin var nog mindre komplicerad! Tänk bara på trepanering.
Amarantes: Det finns onekligen likheter mellan hjärnkirurgi och jobben som cabin crew. Överdriv inte din betydelse!
Diana: Det hade du säkert, antagligen även arbetsdag 7, 8, 9 eller 10 – på raken. Med största sannolikhet även om du jobbat 14 dagar i sträck! Dörren får du säkert upp i en nödsituation. Kanske råkar du öppna fel dörr – du glömde att kolla om det brinner utanför, eller om motorn är avslagen. Kanske öppnar du dörren när den fortfarande är armerad, i en normal situation – men nog får du upp dörren alltid, tvivlar jag inte en sekund på. Så det är bara att jobba på – ledighet och vila verkar vara ett överskattat fenomen.
Jag har inte så bra koll på varför ni strider men det jag vet är att jag som kund drabbas av att Fritidsresor tar in strejkbrytare. Flygbolag som jag aldrig skulle flyga med under normala förhållanden.
En hel del här påstår att man ska acceptera avtal/villkor oavsett vad som händer bara för att kunna konkurrera med andra länders personal. Det är så fel som det kan bli!
Till en början kanske det duger med andra bolag med sämre säkerhetstänk men kunderna kommer inte att acceptera det i längden. Redan nu var det ett upprop på facebook om vilka “träskbolag” som Fritidsresor anlitade. Skulle, gud förbjude, en olycka hända så kommer detta sätt att tubba på säkerheten aldrig accepteras av kunderna.
Jag vill att det ska sitta välutbildade, utvilad, motiverade flygplansrattare bakom spakarna! Internationella kundforum som har gett sina betyg på bolaget som Fritidsresor anlitade var inte nådiga. Deras olycksstatistik var inte heller så imponerande!
De av er som påstår att dessa bolag är lika säkra, var inte så otroligt naiva!
Har nu jobbat 6 dagar i sträck och satt och var rätt trött vid landning, men tänkte att om det VERKLIGEN var nödläge hade det inte spelat nån roll! Tro mig: då hade man nog vaknat till liv och varit lika alert som annars!! Tack för ordet.
Tito
Reglera arbetstiden är för att effektivisera cabinens timmar i aktiv tjänst ombord så man kan använda personalen mer effektivt ..
Thomas cooks personal tillsammans med BLX sitter på branchen bästa avtal så är det bara ,det vill säga de som har fasta kontrakt.
Viljan att fastanställda mer personal ligger inte i företagens intresse då detta är en stor kostnad att bära .
Kontrakts anställnignar är här för att stanna ,3 kontrakts perioder sedan byter man ut personalen mot nya så undgår man fasta kontrakt.
Flexibilitet är det nya ordet i denna branch om man vill överleva så enkelt är det .
Flyga är en livsstil men det kommer till ett pris .
Vet många som jobbar som är runt 50 -60 och heltrivs och som gör ett bättre jobb
än många yngre då de inte vet hur det var förr med tunga lyft i gamla kök + all
taxfree som packades ombord som nu ligger klart på stolarna när cabin kommer
ombord .
Cabinens jobb har blivit mycket bättre ,men ytan ombord att arbeta på kan inte ändras och kompaktheten ombord ej heller men gillar man det inte får man titta sig efter ett nytt jobb.
Klagan är fruktansvärld på många nya och även en del gamla och vet att många gärna vill ombord och få flyga långt med fina stopp,4 stjärniga hotell ,traktamenten och se världen på betald arbetstid.
Handla billigt iThailand arbeta med många olika personligheter och ja man har kul
ombord ,finns inget bättre än glada passagerare som uppskattar vad man gör för de är i övertal .
Sedan är det dem som betalar våra löner !!
Så ja reglering av arbetstiden behövs allt för många som flyger för lite timmar
Har inte hört arbetskollegor som loggar in 60 timmar i veckan el 220-240 i månaden för det är olagligt !!
Läs våra stadgar och lagar så får man ut det väldigt snabbt ,men vi måste bli mer
konkurrens kraftiga och vad jag hört inga som klagat på sina lönecheckar !!
Hitta de jobb på marken som betalar högre än det du får i lön för att jobba i luften
utan rejäl utbildning!!
Har man familj el barn är det svårt kombinera om man inte har en flexibel partner och många vill inte sluta för de är beroende av den höga lönen !!
Det var ett väldigt tjatande om BLX här. Jag vet ingenting om deras avtal, mycket möjligt att de har det helt okej med dagens mått mätt. Själv jobbar jag på Norwegian och ja, där är 50-60 timmar i veckan i högsta grad verklighet. Jag håller dock inte med min kollega nedan om att jag gärna jobbar 60 h i veckan bara jag får det norska avtalet. Att jobba så många timmar på så få dagar är helt vansinnigt. Vi sysslar väl med ett säkerhetsarbete för Guds skull?? När jag är så trött och knäckt att jag inte vet vart jag ska ta vägen när jag kliver upp 03.30 den femte dagen i rad (med minimumvila emellan varje arbetspass givetvis) för att flyga 10-14 h – vad hjälper det mig då om jag har 4 fridagar efter det? Jag är ju fortfarande lika trött i den stunden!
Nej, ska man få bukt med problemet måste det bli en tidsreglering som gäller under AVVECKLINGEN. Inte lämna utrymme för bolagen att schemalägga standbyer i slutet av varje arbetsperiod för att i slutänden ändå kunna maxa oss upp till 60 h. Det allra bästa.vore givetvis en tidsreglering per dag, bättre än den nuvarande katastrofala, men det är väl en utopi…
Norwegians kabin är sjukt dyr i Norge & Danmark!!! Men vi som flyger deras produktion i Stockholm kostar inte alls särskilt mkt. För att inte tala om Helsingfors där det är ännu bedrövligare.
I Norge & Danmark har de ett suveränt avtal men där kan man bli schemalagd upp till 60 tim/vecka + att man har en del andra sysslor som städ & ordningställande av kabin.
Att vi ska kunna flyga lika mycket i Sverige men med ett uruselt avtal + inte vara direktanställd i Norwegian är oacceptabelt. Vi flyger ofta Norsk & dansk produktion i respektive land men fortfrande med vårt avtal för det är billigare för bolaget att slinga oss till Norge & Danmark.
Någongång måste vi sätta ner foten!! Jag jobbar gärna upp till 60 tim vecka om jag bara får något för det, för på Norwegian har vi inga lyxiga stopp där vi kan kombinera jobb & privatliv.
Dessutom till alla som tror att vi bara serverar kaffe & te… NI är för sorgliga!!!!!!
Du som pratar så bra om Thomas Cook verkar inte veta att även deras ledning sagt ja till reglering av cabinens arbetstider.