Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

CPL eller ATPL?

Tråden startades av Björne

Hejsan,
Säkert många som tagit upp detta innan, men då tar jag upp det igen ;).
Jag har lite svårt att förstå hur det ligger till med CPL och ATPL, vad är egentligen skillnaden? Jag har för närvande PPL (A) och tänkte bygga på med CPL/IR (eller ATPL?). Villket är det att föredra om man vill flyga yrkesmässigt för ett flygbolag med 2-pilotsystem?

Publicerad den 2012-02-28 20:39
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

björne
2012-03-01 08:52

Nejdå, pilotyrket idag är inget glamoryrke i den utsträckningen.. Fullt medveten om det, mänskliga rättigheter är ju att ta i.. Men som med alla yrken får mab jobba sig uppåt, man får ally bättre villjår desto mer erfarenhet man samlar på sig, pansion vid 60 är ju häller inte fel 😉 ( kabske har inte alla bolag det)

Javisst
2012-02-29 21:34

Precis!
Och bara du inte har krav på mänskliga rättigheter, lön, semester, ömsesidig repsekt, rimliga arbetstider och sånt dravel så löser sig allt.

jajjamän
2012-02-29 19:51

Du har helt rätt, är man bara inte så ”SVERIGE KÅT” utan man är flexibel. så har du ett pilotjobb innom kort

tro mig!

Björne
2012-02-29 16:25

Tack för alla svar, till stor hjälp!
Doc är det ganska klart att det blir en karriär inom pilot yrket för mig 😉 Har lix haft klart för mig sedan 7 års åldern (är 17 nu) att pilot-yrket är något för mig. Visst är det svårt att få jobb men inom vilket yrke är det lätt att få jobb idag då?

Tack för alla svar igen!

neeej
2012-02-29 12:08

NEEEEJ!”!!!!!!! gör de inte

finns inga jobb, spar pengarna

DU KOMMER ÅNGRA DIG

Spar detta i en fil.. ja har rätt

Ploten
2012-02-29 12:04

Du kan inte ta ett ATPL direkt. Efter PPL väljer många att läsa ATPL-teorin då denna gäller för både CPL och IR. Detta kallas ofta frozen ATPL eller fATPL även om det inte finns något officiellt namn för det. När man sedan har 1500 timmar kan man göra en uppflygning för ATPL och därefter så har man behörigheten att agera befälhavare inom kommersiell luftfart.

August
2012-02-29 11:14

Hej,

Hade man tänkt sig flyga yrkesmässigt så finns det inget snack om att du ska läsa ATPL-teorin tillsammans med ditt CPL/IR/ME. Då får du ett så kallat “frozen ATPL” som du kan tina upp senare i karriären när du har timmarna för det. Då gör man en ny uppflygning för ett ATPL. Alla som utbildar sig till piloter tar ett fruset ATPL, de e så det funkar idag.

Bara för att förtydliga, du kan inte “bygga” på med ett ATPL direkt utan du kan bara ta ett CPL/IR/ME + ATPL teori till en början, vilket då resulterar just i ett fruset ATPL.
Kraven för att sedan tina upp sitt ATPL bland annat 1500 totaltid och 250h PIC.

Blueskies
2012-02-29 10:36

Ja helt klart ska du läsa ATPL teori, denna innefattar dels CPL teori + IR Teori.

Efter att du har tagit ATPL teori så har du rätt att efter praktiskskolning flyga upp CPL, IR ME
dock kan du inte flyga upp för ATPL förens du har 1500H, görs vanligtvis i simulator när man arbetar åt bolag.

/J

Calle
2012-02-29 09:18

ATPL utan tvekan! Då har du all teori du behöver redan från början.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500