Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

smurf

Tråden startades av SAAB 2000 rating

Hallå,

Jag vet att många här är allmänt emot folk som genomgår en type rating på
egen bekostnad.

Men jag har funderat på en SAAB 2000 Rating för att kanske ha en chans på Golden Air då de opererar ganska många SAAB.

Jag förstår att det är en enorm satsning att bara ta en rating ut ur det blå sådär, speciellt på ett flygplan som SAAB 2000..

Om jag får tilllägga så kommer jag inte att låna pengar till detta, då jag har dem liggandes ihopsparade av eget arbete, så vi slipper ta den diskussionen.

Alla åsitker välkomnas

Publicerad den 2012-03-05 13:26
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

FRI
2012-03-07 19:12

Precis som SAD skriver kan jag rekommendera en högskolerating. Ingenjörsrating har bra chans på jobb efter avklarad uppflygning.

sunnan
2012-03-07 10:32

Jobb på Golden får du även utan rating, om det skulle bli aktuellt.

Finns inget som säger att du går före om du har rating.

De ratar sina egna piloter, och har alltid gjort.

Finns många exempel, både tidigare och mer nyligen, då de haft ratat folk som sökt, men valt att anställa oratade, och själva ge dem typerating.

Den anställde betalar heller ej inget för sin utbildning på något sätt, utom om den skulle sticka kort efter utb, då vill bolaget ha igen en del av utb-kostnaden såklart.

(ungefär så som alla bolag borde fungera…..).
mvh.

Bubblan
2012-03-06 23:35

Köp ingen rating för att få jobb på Golden. De utbildar de piloter som får anställning. Rating kan vara meriterande men ingen garanti. Ska du nu köpa en rating tycker jag du ska satsa på en bredare och satsa på bolag som verkligen prioriterar att man har rating vid anställning.

sad
2012-03-05 19:51

Om jag vore du så skulle jag lägga pengarna på en universitetsrating alt högskolerating.

Tekniker
2012-03-05 19:39

S2000 finns i mycket färre exemplar än 63 om man räknar som passagerarplan.

3st var provexemplar, tror 2st gick till japanska luftfartsmyndigheten för att mäta in flygplatsernas fyrar. 2st är avskrivna pga markolyckor. Minst 5 eller 6 borde vara ombyggda för militärt bruk som AEW:er. Några går i USA, 2 eller 3st.

Borde vara mindre än 50 som finns som passagerarplan.

ATR har byggts i c:a 1000 ex och det byggs fler.

Men varför inte ta en 737 eller 320 rating om du ändå ska betala själv. Lite dyrare kanske men dom finns i runt 5000 ex var, plus att beställda ligger runt 3000.

Speedbird
2012-03-05 15:56

Smartare att ta en ATR rating i så fall, istället för att ta en rating på en typ som bara är tillverkad i 63 exemplar. Det skulle ju ge dej andra alternativ än bara Golden.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500