Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

För sent och börja utbilda sig?

Tråden startades av Pilotdröm

Har ett fast jobb sen 6år. Har alltid drömt om att bli pilot. Och har nu planer på och köra på och utbilda mig till något som man brinner för. Tänker behålla
Mitt nuvarande jobb tänker jag behålla. Och ta PPL på flygklubb. O sen atpl teorin på distans, då går jag dock ner i Arbetstid. Ja och så vidare, men min fråga är, jag är 27 år nu, ko
Mer väl vara 29-30 när man är klar. Ser bolag negativt på denna ålder och vill hellre ha yngre eller hur ställer sig företagen till detta ?

Uppskattar ärliga svar!

Publicerad den 2012-03-10 16:16
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Avi8or
2012-03-20 21:20

@1 Han frågar om han kommer vara anställningsbar då, inte en lönestatistik. Vissa fjortisar här verkar inte kunna läsa ordentligt.

1
2012-03-13 20:10

Ja det är försent. När du kommer ut kommer arbetsmarknaden bestå av 20 åringar på kontrakt som flyger gratis för det är häftigt att flyga jet!! En sopåkare kommer tjäna mer än du samt ha mindre i lån. Men visst du kan ju alltid säga på krogen att du är pilot men vid det laget så kommer nog ingen bli imponerad länge!!!

red
2012-03-13 15:21

Sant, men va glad för att du är kapten. Men klart, hellre kapten på Lufthansa till New york. Sköna långflygningar, surra med söta flygvärdinnor.

frågan är om det kommer förändras? kan det bli lättare att få jobb om ett par år som alla hävdar, t.om FLYGTIDNINGAR.

Verdi
2012-03-13 09:27

Jobbar som Kapten på ett tyskt flygbolag och har snart 6000 flygtimmar varav över 5000 timmar på medium turboprop (MTOW >20 TON) . Jag får väldigt sällan svar från flygbolag när jag skickar ansökningar, måste ha världens sämsta CV eller så är det torka för piloter över 40 år. Det är definitivt världens besvärligaste yrke när det gäller att få jobb, möjligen är astronaut krångligare.

Kickla
2012-03-12 18:23

Ja.

Det är för sent att utbilda sig.

Det har varit för sent sen 1978 ungefär… 🙁

(Men jag tror inte att åldern är ett problem än…)

Pilotdröm
2012-03-12 10:13

Tack för svar 40+ och pilot 2.

Det är ju så att jag redan är utbildad golvläggare/plattsättare. Så kommer köra på i modul variant. Samt jobba i största möjliga mån. Men om det krävs går jag givetvis ner i arbetstimmar, det känner man efterhand. Men jag har ju alltid något som jag kan falla tillbaka på/tjäna pengar på undertiden.

Tror ni framtiden kommer se lika svår ut för piloter? Vissa hävdar att det kommer bli bättre, andra tvärtom? Eller det är kanske en djungel och utreda om det? 🙂

Mvh!

Pilot2
2012-03-11 22:34

Började min ATPL teori när jag var 34, har heltidspilotjobb på tung jet nu några år senare! Brinner du för det och har ekonomi för det är det bara att köra på!

+40
2012-03-11 19:54

Lyssna inte på allt & alla! Bilda dig en egen uppfattning och agera därefter!
Branschen är svår oavsett ålder skulle jag vilja påstå!
30+ är ingen som helst ålder, tvärtom! Större livserfarenhet & förhoppningsvis mognad också. Kör hårt med en plan B i backfickan! Modulutb går alldeles utmärkt att kombinera med jobb, dessutom sparar du många sköna slantar istället för att betala hutlösa summor för en ab-initio utb.

+30
2012-03-11 12:50

Fixar du DLR testet så har du mycket goda möjligheter till arbete på ett bra bolag i tyskland.

tung luftfart
2012-03-11 10:49

glöm det
det är realistiskt..bli läkare istället eller dvokat
det är större chans
i en klass av 30 elever är det 2 som når hela vägen och då en sitter och flyger turbopropp hela livet den andre jet..

Pilotdröm
2012-03-11 09:30

Jo vet att det är otroligt svårt med jobb. Tänkte mest om dom har med åldern som en faktor när dom anställer? Min flickvän är redan med på och ta ett äventyr med mig någonstans i europa om det skulle krävas ett ex antal år. Hur är det med jobb i Tyskland? (hon kommer därifrån). Eller lika svårt vart man än söker sig?

Tack för alla svar!

pelle
2012-03-11 04:41

Flytta till ett land utan åldersdiskriminering.

30+
2012-03-11 01:01

Vad du bör ta med i beräkningen är att konkuransen om jobben är hård, och som ny kan man inte räkna med att erbjudas de attraktiva jobben, om du förstår vad jag menar.
Du får vara glad för vad du får, som tex ett kontrakt långt bort från där du vill vara.

Min poäng är att när man kommer över 30 år så prioriterar man annorlunda.
Familj och stabilitet blir viktigare vilket man inte ser mycket av då man kämpar för att bygga tid.
Men kan du offra detta så kör på.

Göteborgare
2012-03-10 22:22

Jag håller på att ta PPL nu och har gått i samma tankar men har inga planer alls på att fortsätta med ATPL. Tror att det är otroligt svårt med jobb i framtiden som pilot och att ta en sån risk med stor investering i att bli pilot är nog dödsdömt. För 15 år sen, okej, men nuförtiden, nej, tyvärr, tror inte det

A
2012-03-10 20:30

Inga problem med den åldern.

Daniel
2012-03-10 19:06

Hej Pilotdröm!

Såvitt jag har förstått det så ser de negativt, som du kallar det, på de runt 35. Är du runt denna ålder är sannolikheten väldigt låg att de skulle anställa dig.

Anders
2012-03-10 18:48

Inga problem. Känner flera som börjat runt 30 och lyckats så. Snarare ett plus med lite erfarenhet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500