Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tre frågor till er piloter från en flygrädd tjej!

Tråden startades av jessica

1. Är det numer en glasklar regel att piloten prioriterar TCAS order framför flygledarens vid risk för kollision? För det var väl lite si och så med det förut, tänker framförallt på olyckan i überlingen.

2. Övar ni på att flyga utan hydraulik i simulatorerna? Finns ju olyckor som inträffat när planet förlorat hela hydrauliska systemet.

3. Finns det några kända flygolyckor som skett pga att båda piloterna dött? förutom terroristdåd och Heliosolyckan. Och följdfrågan, skulle en icke flygkunnig person kunna, med hjälp av instruktioner från en pilot fr atc, ställa in autopiloten att landa?

Publicerad den 2012-03-25 04:01
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

Tekniker
2012-03-28 13:10

@ Helios:

Skulle vara intressant att läsa om vad du hörde, även om det inte är officiellt verifierbart.

Helios
2012-03-28 12:37

Jag har inte sett dokumentären, men jag har varit på ett föredrag med en av haveriutredarna som mycket ingående redogjorde över förloppet och vad som hände i cockpit före kraschen. Han hade även mycket intressant information utöver vad den officiella haverirapporten inkluderar.

Tekniker
2012-03-28 11:27

Helios:

Jag förmodar att du är ett ögonvittne medan vi andra bara har sett dokumentären.

Styrman
2012-03-28 11:23

G, man flyger inte flygplan med trimmen. Trimmen används för att neutralisera primära kontroller (ta bort spakkrafter). Ta en flyglektion vettja.

Helios
2012-03-27 22:54

CC’n på Helios hade inte tillnärmelsevis lika långt gången syrebrist som de båda piloterna hade. Han hade använt de extra syrgasflaskorna som finns i kabinen och under tiden han “flög” planet använde han piloternas syrgasmasker.

Tekniker 99
2012-03-27 17:00

Om det är svårt att flyga ett flygplan?!

Jag vet inte om jag är övernaturligt begåvad, har flugit modellflyg hela livet, samt tv spel, men fick prova Viggen simulatorn på F21 och nödlandade snyggt och prydligt med motorbortfall på första försöket, det skulle tydligen vara nästan omöjligt?! Saab 2000 simmen flög jag oxå i Basel, Schweiz och landade hyffsat med både 0 vind och cross vind, som ett TV spel fast bättre “tangentbord”, vet inte hur det skiljer sig från verkligheten dock då jag varken flugit en Turboprop airliner eller en Viggen… Provat flyga helikopter oxå, det däremot är en helt annan historia, och jag hade inte suttit här om det inte vore för att jag hade en pilot i kärran som fixxade till saker och ting!

G
2012-03-27 14:44

@Stan Vänster motor lade av och han flög in i ett berg… med hjälp av “trim” funktionen skulle han ha kunnat “neutraliserat” planet.

@Calle Läs på fakta.

@Tekniker Nej, det är inte svårt att flyga.

Kalle
2012-03-27 10:00

Hypoxia gör ju livet onekligen lite svårare.

Ett bra klipp som visar på det. Killen är positiv iaf:

“Unable to control altitude
Unable to control airspeed
Unable to control heading.

Other than that, everything OK”

http://www.youtube.com/watch?v=_IqWal_EmBg

Piloten
2012-03-27 09:18

När jag började min första jettyperating med 1000+ timmar småflyg i bagaget kunde jag knappt landa simulatorn.
Många piloter som kommer från turboprop har också svårigheter att få ner en jet i början. Så det skiljer uppenbarligen en del mellan att styra en flyer one i 40 knop mot att landa en jet.
De skottsäkra dörrarna finns ju f.ö. eftersom att sist en passagerare (med viss flygutbildning) tog kontrollen hamnade de i ett höghus, då var det aldrig snack om att landa.

Jag tror att om en pax kommer på hur radion funkar(osannolikt) och en utbildad pilot finns i tornet skulle man kanske kunna snacka någon igenom en autoland setup, om man har gott om bränsle.

Calle
2012-03-26 23:33

Ja, bara man använder “trimm”-funktionen så klarar man det mesta.

/Pilot

Stan
2012-03-26 23:01

G, kan du förklara av vilken anledning och hur han skulle ha använt “trimm” funktionen ?

Tekniker
2012-03-26 22:39

Vad ni glömmer i diskussionen om Helios är att dom ordinarie piloterna också handlade ologiskt sett med nyktra ögon. Syrebrist ger just sådana effekter. Titta bara på hur många dykare som omkommer årligen bara i Sverige.

Man kan inte bara säga att en CC med flyglektioner inte klarade av att landa, då måste man också säga att två välutbildade piloter inte heller kunde handha sitt flygplan. (Det gjorde dom ju dagligen ända fram till olyckstillfället)
Hela Helios-resonemanget faller därmed.

Återstår bröderna Wright och pansrade cockpit-dörrar att förklara för alla som påstår att det är svårt att flyga.

G
2012-03-26 20:49

Nej, jag är inget troll, tycker bara att ni överdriver, jag har tom sett en dokumentär om Helios olyckan för många år sedan på Discovery channel. Killen som satt bakom spakarna gjorde ingeting, han kunde ha flygit lågt och landat planet på en åker eller liknande… Om han nu var så flygkunnig kunde han ha använt den sk “trimm” funktionen.

Kalle
2012-03-26 14:55

En annan bra tråd för flygrädda:
https://www.flashback.org/t698439

Bengt
2012-03-26 14:09

1) Det var en ungefär lika glasklar regel före Überlingenolyckan också men som vanligt så är det väldigt många små fel som begås före en sån stor olycka.
Jag tror att det är “klarare” nu hur man ska agera, men det finns alltid situationer där det går fel alternativt får motstridig information som gör att det resulterar i en olycka.
Räcker att det är en som inte följer eller missuppfattar TCAS så kan det resultera i en olycka, och jag kan definitivt säga att det finns fler än en pilot som potentiellt gör fel…

Island flyer
2012-03-26 13:01

Den där mister G är ett ypperligt exempel på dåligt pilotmaterial.

Helios
2012-03-26 01:11

Vid heliosolyckan var det en steward med nästan klart privatflygcertifikat som försökte flyga planet. Som vi vet gick det inte så bra. Han hade försökt kontakta ATC över radio men misslyckades med att sända. (Han lyckades bara prata på intercomen).
Det säger väl lite om att det kanske inte är så lätt för någon som ens är någorlunda flygkunnig att landa planet.

jessica
2012-03-26 00:02

Tack för för era intressanta svar, man får helt enkelt hoppas att det sitter en pilot bland passagerarna i planet om båda pilotena skulle kola vippen. Fast iofs skulle man väl inte ens få upp dörren till cockpit..

Troll? Jag hanterar min flygrädsla genom att läsa på mycket, har sett alla avsnitt av Air crash investigation också, förvånansvärt lärorikt 🙂

G
2012-03-25 23:06

vadå svårt att landa i en stressad situation, vad defineras som “stressad situation”, om inte planet störtdyker?, Jag är icke flygkunnig, men jag skulle lätt kunna landa ett plan.

En annan tekniker
2012-03-25 22:30

Svar på fråga 3. Nej inte ens jag som tekniker skulle kunna rädda er passagerare i en trafikkärra fast jag vet var de flesta knapparna sitter, kanske med en Pilot bredvid som ger instruktioner så farter och sjunk blir rätt från början en vacker vindstilla dag. Som ej flygkunnig skulle farter och bankning och sjunk sticka iväg och du skulle troligen bryta sönder kärran redan i luften Jessica tyvärr.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500