Flygledare – vem betalar?
1. Vem betalar och vad kostar en nyutbildad flygledare?
2. Måste man läsa logistik programmet i Norrköping för att kunna gå på flygledarskolan på Sturup?
3. Kan man läsa till flygledare utomlands och sen söka tjänstgöring i Sverige?
4. Kan man söka studiebidrag under utbildningsperioden?
5. Är man garanterad jobb ifall man klarar grundutbildningen?
6. Är det en merit om man har en pilotutbildning i bagaget?
svar
2: LFV och ACR. Men även EPN och försvarsmakten rekryterar flygledare ibland. Danmark och Norge har många svenska flygledare. Stor brist i Norge.
3:Svårt att säga än så länge iom att ACR är så nytt. Privat kontra statligt verk; För och nackdelar med båda.
4:Risken är att LFV struntar i korttidskontrakten på torn som är mer besvär än tillgångar.
5:Har inte så mycket med flygtrafikledningen att göra. Visst, kostnaden för flygtrafikledningen är ganska stor men inte avgörande för en flygplats. Det är andra saker som avgör. Dessutom accepterar inte flygbolagen att flygplatsen inte är kontrollerad.
6:Balanserat. Men stor brist i länder som tex. Norge, Tyskland, Österrike och givetvis UAE.
Tack för tydliga svar. Har några fler frågor?
1. Är det ett krav inom EU att läsa 3 terminer på universitet innan man gör sin yrkesutbildning?
2. Vilka arbetsgivare finns det förutom Luftfartsverket?
3. Hur skiljer sig arbetsgivarna från varandra?
4. Vilka strukturförändringar är att förvänta i en konkurrensutsatt marknad? Vill staten ägna sig åt affärer inom en tjänstesektor som är konkurrensutsatt?
5. Finns det risker att flygplatser i landet tvingas stänga pga hög olönsamhet?
6. Hur är utbudet av flygledare idag?
Det är exakt det som har varit problemet under många år. Brist i andra länder gör att det just nu är många intressenter på gång. Dock är tillgången på flygledare tämligen balanserad just nu så det får inte så stora effekter som för några år sedan.
100.000 skattefritt (med betalt boende, medical och skolgång) lockar ju så klart!
Eftersom LFV betalar utbildningen undrar jag om man som flygledare tjänar bättre utomlands?
I så fall känns det tryggt att utbilda sig gratis i Sverige och sen dra när man är färdig.
1. I Sverige finns det för närvarande bara en utbildning till flygledare. Det är skolan Entry Point North, EPN, som är belägen på Sturup. Det är en skola som ägs och drivs av LFV och dess motsvarigheter i Norge och Danmark.
LFV betalar utbildningen och den kostar mellan 2-3 miljoner per elev.
2. Sedan ett par år tillbaka måste man läsa 3 terminer på logistikprogrammet i Norrköping innan man börjar på EPN.
3. Den som har ett giltigt flygledarcerifikat och dessutom uppfyller språkkraven, minst level 4 i svenska och engelska, är behörig att söka tjänst i Sverige.
4. Som student på EPN har man rätt att söka studiemedel från CSN.
5. Nej man är ej garanterad jobb efter avklarad grundutbildning. Normalt sett vill dock LFV ej kasta 2-3 miljoner kronor i sjön genom att inte anställa en grundutbildad flygledaraspirant, men det skulle kunda hända vid exempelvis en extrem tillbakagång för flygtrafiken likt den efter 11 september.
6. En pilotubildning i bagaget gör det varken enklare eller svårare att komma in på utbildningen eller att klara av densamma.
Däremot är det naturligtvis något som leder till stor insikt och förståelse för piloternas situation och arbetsuppgifter, vilket sannolikt gör en till en bra flygledare.