Olika skolor
Jag har hittat dessa:
http://www.airwaysflygutbildning.se/ (modul)
http://www.bfsaa.se/ (integrerad)
http://www.oaa.com/ (integrerad)
http://www.svenskpilotutbildning.se/index.php (integrerad ?)
http://www.kungsair.com/ (ingen aning)
http://www.tfhs.lu.se/ (integrerad men gratis?)
Airways har jag mer eller mindre fått rekommenderad av en flygklubb för modulutbildning.
SAA är SAA. Säkert bra, man blir klar tidigt, men dyra som in i h*lvete!
Oxford är nog motsvarande SAA.
Svensk pilotutbildning låter som en motsvarighet till dem. Någon som vet något om denna?
Kungsair har jag ingen aning om.
TFHS är säkert bra, dock svår att komma in på (?). Vilken skola (eller vilka skolor) det blir som får ta på sig ansvaret att leda den finansierade utbildningen vet vi inte förrän i höst.
Rekommendationer?
svar
Svar till “$ Big $”
Är du lite avundsjuk på oss som kan hosta upp 750.000-1.000.000:-?
Varför ska man inte förverkliga sin dröm? Lycka till med det du gör.
Henrik som driver det är grymt bra!
Någon som vet något om Diamond Flight Academy i Kalmar?
CPL/ME/IR på DA42(40h) för ca 199k sek
Antalet flygskolor som ni räknar upp här motsvarar det dubbla i antal i jämförelse med de arbeten som erbjuds på den svenska pilotmarknaden.
@fin (och andra intresserade):
Vet inte om jag misslyckades i min tydlighet i föregående inlägg. Hursomhelst.. UiT är en gratis pilotutbildning precis som TFHS. Skillnaden mot TFHS är att UiT kör ab initio och TFHS kör med MPL. Detta betyder i praktiken att på TFHS får du en type rating plus en form av praktik på ett flygbolag (line training mm.. sweet som bara den!). På UiT är det klassisk pilotutbildning som gäller dvs. PPL, CPL, ATPL(frozen såklart), ME, IR, MCC, aerobatics. Skillnaden mellan UiT och en privat flygskola är att vi även läser en hel den akademiska kurser för att få en Bachelor. Det handlar dels om lite matte/fysik, men även en del mer relevanta kurser som ledarskap, logistik mm. Detta gör även att utbildningen blir 3 år, alltså lite längre än en privat utbildning.
Skolan är gratis och kan sökas av alla som är medborgare inom skandinavien (så vitt jag vet). Betygkraven är förmodligen snarlika de som TFHS har (matteC, fysikB, engB) och har du svenska betyg så konverteras de bara om till norska (samma gäller säkert för finska fin). Det behöver du inte tänka på.
Vad gäller språket. Det kan givetvis vara lite smått knepigt i början. Men ärligt talat, är du motiverad nog så ser du väl till att fixa den biten och inte låta en sådan liten skitsak stå i vägen för din dröm eller? Personligen kunde jag inte ett ord norska innan jag åkte på testerna (där jag dessutom placerades inför ett norskt ordförståelseprov som ju uppenbarligen gick rätt okej) och trodde fortfarande när jag kom upp till Tromsö första dagen att guleböj och tallefjant faktiskt var riktiga ord i det norska vokabuläret. Tji fick jag.. Men man kommer in i språket väldigt fort och det är mer likt svenskan än man kanske tror.
Hoppas det här inlägget röjer lite frågetecken. Om inte så får ni väl hojta till igen..
Här har ni länk till utbildningen: uit.no/luftfartsfag
/Karl Andersson
http://becomingapilot.wordpress.com/
Karl Andersson, är skolan i Tromsö också gratis för utlänningar? ( är från Finland)
@Rekrytering
Inom flyget är det inte svårt att få fram folk. Varje bolag får dagligen in ansökningar från nyexaminerade och erfaret folk.
Sen varierar kvalitén såklart. Men att hitta folk är inga problem.
Finns massor av branscher som inte annonserar trots att de anställer hela tiden. Annonserar gör man bara när det är svårt att skaka fram folk.
Ni som skall utbilda er till yrkesflygare allesammans!
Kolla här på siten hitta jobbet så förstår ni kanske vad ni håller på att börja med för något?
Om det lönar sig att gå klubbvägen kan diskuteras. För många fungerar det absolut. Men andra tjänar på att snabba på med en sammanhållen utbildning och börja tjäna pengar i cockpit. Det går att räkna på.
@ Jonas: Ah, okej.
@ O.R: Okej. När du säger “skola praktiskt” syftar du på PPL då? För sedan säger du att man ska ta en massa olika kurser på olika skolor.
@ Johan: Och vilken flygklubb är detta då?
@ Per: Okej. Men det var något jag inte förstod med alla deras krav. Märkliga kurser.
Det går svenska killar i UiT just nu som alla har gått skola i sverige innan
Min flygklubb tar 80 000- 85 000, jämför fler klubbar tycker jag! Tycker 110000 låter lite kryddat!
Nej det är helt korrekt, men du undrade om någon hade något att säga om EFTA.
Skola praktiskt på Airways, läs teorin på Flygteoriskolan, CPL/IR/ME tar du på Airways, Kungsair eller Flyguppdraget.
Nej det är helt korrekt, men du undrade om någon hade något att säga om EFTA.
@ Jonas: Okej, men det leder väl itne till en kommersiell licens? CPL alltså.
@ Per: Efter att ha läst på sidan så förstod jag att jag inte förstod så mycket norska som man kanske bör förstå. För övrigt lät det som att man behövde olika betyg, eller dylikt, som man inte kan skaffa i Sverige. Rätta mig gärna om jag har fel.
@ TR: Jag jämförde med Airways kompletta modulutbildning, och de såg ut som att det var några tusenlappar billigare att ta hela PPL hos dem, istället för en flygklubb. Klubben skulle ta mellan 100 000 och 110 000 kr, då Airways skulle ta ca 105 000 kr. Rätta mig åter igen om jag har fel.
Mer information om UiT. Avvaktar hur som på YHs-dom.
Har sagts många gånger på detta forum.
– PPL på Lokala Flygklubben
– ATPL Teori på Flygteoriskolan Alt TFHS Distans kurs
– CPL ME/IR på Kungsair i Norrköping
Billigare och bättre utbildning är förmodligen svår att få tag på.
Varför söker du inte bara UiT då???
Nej FI utbildningen är mycket billigare och betydligt kortare.