Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Om alla bolag tagit in lowtimers

Tråden startades av AA

Om alla bolag hade tagit in lowtimers som sökande så hade en del av dagens slavpiloter försvunnit då man inte behövt ta vad som helst för att få erfarenhet innan man söker andra jobb… Och man hade kanske kunnat tacka nej till Ryan och de andra slavbolagen för det hade varit möjligt att få ett annat jobb utan erfarenhet… idag “tvingsas” de som är lovtimers att ta jobb på tex ryan för att få in foten i branchen och få sina första 1500 h för att kunna söka nytt jobb… Tror ingen tar jobb på ryan för att de tänker bli kvar där resten av sin karriär…

Så flygbolag, sänk kraven!

En liten tanke…

Publicerad den 2012-05-26 19:01
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Matt
2012-05-27 23:26

Folk får skaffa sig erfarenhet genom taxiflyg som flyglärare etc. Nu är jag förvisso partisk i frågan men det skulle göra att löner och villkor kan hållas uppe om det naturligt blir färre piloter tillgängliga.

Jag är beredd att hålla med om att det är avsevärt bättre med motorstopp på en Jet än på en turboprop eller framför allt en kolvkärra. Det har alltid varit så i flygbranschen att man får det svåraste och farligaste jobben i början (gamla flygplan, kolvmotorer mm.) Detta är dock en utmärkt skola för att få lite mer flygvana när det kommer till att handha ett flygplan manuellt. Jag kan nog lova att en styrman som kom till Ryan med 200h kan slänga sig i väggen om man kollar på manuell flygskicklighet jämfört med en pilot på t.ex. Direktflyg eller liknande bolag där det är glest mellan autopiloterna. Sen är med all säkerhet piloterna på Ryan duktiga på andra områden istället.

Ryan har jag endast använt som exempel, kunde lika gärna valt Wizz eller något annat.

AA
2012-05-27 18:23

Matt: håller med om att höja kraven kan vara ett alternativ, men var ska folk få sin erfarenhet ifrån?

Någon nämde taxiflyg/turbopropp, så många jobb i den kategorin finns inte? Mig veterligen tar jag hellre ett motorproblem på en jetkärra än en turbopropkärra…

Sen så att skylla på erfarenhet funkar inte riktigt, ryan har väl bland flest flygningar i Europa med yngst och mest oerfarna personal men det har funkat “än” så länge…

M
2012-05-27 13:54

När SAS tog in kadetter direkt från skolan så var det ingen som klagade (eller var det det?). Det verkar som att det blir ett problem bara när det handlar om Ryanair?

Jösse
2012-05-27 11:53

@ORD

Tror du själv på fullt alvar att världen fungerar som du beskriver den? Att ett fackförbund bestämmer hur många som ska få utbildas till läkare? Jag hoppas i så fall att du inte jobbar som pilot. Inte för att jag på något sätt är elak, men ett grundkrav för att flygsäkerheten ska fungera är att operativ personal i ett flygbolag har en rimlig och korrekt verklighetsuppfattning vilket du tyvärr helt verkar sakna.

Matt
2012-05-27 11:12

Varför inte höja kraven istället?

Piloterna på Ryanair är praktexempel på att hjälpa till med att göra villkoren sämre. Om kraven skulle höjas så att du inte kunde vara styrman i tung luftfart med mindre än 1500h så tror jag att benägenheten för att betala sig in i branschen med Typerating och Linetraining skulle minska drastiskt. Dels så har då den nya styrmannen ett antal timmar i taxiflyg eller dylikt på sig att samla erfarenhet och lite perspektiv på tillvaron och så har personen i fråga kanske insett att detta är ett jobb och då vill man också ha lön för sitt arbete.

Om vi leker med tanken att AA skulle få som han/hon vill så skulle en pilot sitta som styrman tills denne inte kunde klassificeras som lowtimer längre och sedan bli arbetslös till förmån för en ny lowtimer som inte kräver lön och som är villig att bekosta sin egen utbildning på typ mm.

Det är även så att erfarenhet är något som är väldigt mycket värt när det börjar bli hett om öronen. En lowtimer kan flyga i enlighet med de grundkrav som ställs för att få påbörja en anställning men detta betyder inte per automatik att han/hon är rustad för att klara av ett eller flera allvarliga svårigheter som denna kan ställas inför.

JP
2012-05-27 10:55

@ AA Du tycker inte min fråga är relevant ? Jag ställer frågan därför att din tråd ger intryck av att du utan erfarenhet borde ha någon sorts rättighet att glida in i cockpit på en 737 utan att först skaffat dig lite erfarenhet. Vore tacksam om du kan precisera dina åsikter och vad som menas med ” Att ta vad som helst ” Uppenbarligen har du en dold agenda och en stor portion fördomar om vissa pilotjobb. Spit it out !

Orkar inte
2012-05-27 09:55

Bara det att du som lowtimer skriver ett sånt inlägg säger väl allt om lowtimers, och varför dessa inte ska ha kvalificerade jobb utan erfarenhet.
Angående läkare så ska även de göra sina år av hundgöra på diverse små läkarstationer eller distriktsmottagningar innan de kan specialisera sig och söka mer kvalificerade jobb.
Först går man, sedan springer man.
Vadå “vara tvingad att behöva ta ett jobb på Ryan” skulle jag veta vem du är skulle du på ett gammalmodigt sätt få en härlig örfil!

tung luftfart
2012-05-27 06:20

skulle inte funka med lowtimers..
skulle inte våga flyga som pax längre..
det är svårt nog efter 20 år när shit hit the fan..väder tuffa flygplatser..
det är inte så enkelt som man tror..
jag minns när jag gick från prop till jet..
herregud var passagerare den första tiden..
vakna kära vapen bröder..

ORD
2012-05-26 23:37

@ohjisses. Det var bra att du jämförde med läkare. Där är det nämligen så att läkarfacket har lyckats påverka (begränsa) hur många som ska tas in för utbildning på institutionerna. På så vis lyckas man hålla uppe lönerna. Marknadskrafterna råder. Intressant när institutionerna blir affärsdrivande eller rent av privata. Skulle du vilja bli opererad av en “köpedoktor”? Sedan kan man ju fundera på vilket som är svårast. Bli läkare eller pilot? Dessvärre tror många piloter att de “kan” lika mycket som en läkare bara för att de tjänar ungefär lika mycket, men tänk på att pilotkunskapen är mycket smal. Förlåt om jag generaliserar – det gäller inte alla, men många.

Aa
2012-05-26 22:43

Flygrädd: alla är nybörjare någon gång, hur tror du folk börjar? Samt så är “alla” nya på Ryanair nybörjare, verkar ju gå rätt bra än så länge tyvärr…

Erik: en erfaren pilot kostar mer i anställning då de ska ha högre lön… (högre upp på lönestegen)

Ohjisess: ett där varannan är “ny” och en är erfaren, där den nye lär av de erfarna(styrman-kapten)?
Inte ett där alla jobbat i 30 år och inte bryr sig längre…(complacency)

Sen kan jag hålla med om att antal nya cert borde reguleras…

Erik
2012-05-26 21:40

Finns nästan inga bra bolag kvar. Alla flygtokiga killar, ja faktiskt, har sabbat hela branshen. Det kunde ni ju tänkt på innan… Sluta utbilda er till arbetslöshet, och förstöra branshen.

Flygrädd
2012-05-26 21:39

Tacka gud för att bolagen ställer höga krav!!! Och det finns säkert en bra anledning till det. För min del säger jag: STÅ FAST VID ERA HÖGA KRAV.
Hur fasen tänker du AA????

Erik
2012-05-26 20:32

Och vad skulle flygbolagen tjäna på det???????

Ohjisses
2012-05-26 20:29

Tänk om man skulle bemanna ett nytt sjukhus med 200 läkare och det funnits 1000 läkakandidater samt 500 läkare med 15-30 års erfarenhet, vilka skulle du som patient helst vilja se som tar hand om dig när du kommer in akut med ambulans?

BMA
2012-05-26 20:08

Lowtimers är alldeles för dyra år 2012. Vi lever i en tid där saker och ting inte får kosta en spänn för bolagen.

Sedan tvingar ingen dig att jobba på Ryan. Du kan släppa dina cert när du vill. Det är du själv som tvingar dig när du utbildar dig till pilot trots att det inte finns några jobb.

JP
2012-05-26 20:02

Vad menar du med att inte behöva ta vad som helst ?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500