CAT III bana 01L
Sedan hur länge har bana 01L (bana 1s södra ände) haft CAT III inflygning?
Jag har inte hört talas om detta och för en livlig diskussion med en polare om huruvida det existerar. Han hänvisar till Jeppesen kartor.
Vad säger ni, finns det CAT III för bana 01L?
svar
Banbelysningen i sig är samma på 01L som det varit de senaste 20 åren. Däremot har det installerats ett nytt reservströmsystem för att uppfylla kraven för CAT III. Annar gäller generellt att vid CAT III är det tre kurs- och glidbanesändare som är igång samtidigt i händelse av att en skulle sluta fungera. Men det gäller lika väl att piloterna och bolagen är godkända att utföra CAT II/III.
Jobbar på arlanda och vill minnas att de byggde om banan för ca 5 år sedan. De installerade fler banljus för att blir CAT III godkända. De var i samband de la ny yta på banan.
01L på ARN godkänd för CAT IIIA DH 50 FT/RVR 200 M och har väl varit det sedan östra banan 01R/19L öppnade för ca 10 år sedan.
Ja det finns. 01L/01R/19L är godkända för CAT IIIB, jag vet faktiskt inte hur länge sen det var man fick det men det är ju ingen nyhet direkt.
Skulle någon kunna lägga in en länk för vad som gäller de olika Category inflygningar som finns generellt?