Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Alkolås på flygplan?

Tråden startades av In vino veritas

S politiker vill införa alkolås på flygplan vilket låter som en ganska sund ide. För vem vill väl riskera att chauffören är på kanelen oavsett om det är buss, färja, bil eller flyg. Och bevisligen händer det tyvärr ibland, senast SAS piloten på ARN.

Men frågan är vilka krav vi kan ställa på våra folkvalda politiker som sitter i riksdagen och röster för hela svenska folkets väl? Borde vi inte alkotesta dem innan de tar ett beslut eller gör ett uttalande? Minst lika allvarliga konsekvenser om beslutet fattas under alkoholens påverkan, vilket kan få ödesdigra konsekvenser. Och visst har historien bevisat att politiker allt som oftast slirat till det på krogen och representerat för stora belopp på tveksamheter?

Så fram för fler alkolås.

Publicerad den 2012-06-13 20:55
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Joker
2012-06-15 18:13

Låt mig påminna om Murphys lag innan diskussionen glider iväg.

“Kan det gå fel, kommer det att gå fel!”

Men det kanske inte gäller när sossarna ska hitta röster?

Janne
2012-06-15 17:24

@Jonas,
det är klart att vi inte vill ha vare sig trötta eller onyktra piloter som flyger. Problemet är att vi har betydligt fler trötta än onyktra piloter men ändå väljer svenska staten att acceptera subpart Q men ger polisen befogenheter att kolla nykterheten på piloter. Säger egentligen inget om det men vi bör ändå ställa oss frågan om vi ska satsa resurser på nykterhets kontroller när jag är övertygad om att polisen redan har ont med just resurser…

Sen ska väl tilläggas att med de nya reglerna som trädde ikraft 2010 så höjde man den lägliga promillehalten vid framförande av luftfartyg från 0.0 till 0.2, så nu kan jag med lagens goda minne landa efter 15 timmar i luften och ungefär en storstark varannan av desssa;-)

KG
2012-06-15 14:44

Blir faktiskt en smula förbannad när jag inser att mina skattepengar går till att politiker ska sitta och diskutera saker som de inte har en blekaste aning om hur det fungerar. Kan de inte ens kosta på sig att ta in en branschkunnig i en sån här debatt. Ett flygplan är liksom inte en bil…

Anders Ygeman tror dessutom att det bara kommer att ta tre år att införa detta:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=krav_pa_alkolas_i_flygplanen&videoid=2200116

Det är alltså tre år för att införa en lag, få hela europa (minst) att godkänna den, utveckla tekniken, utprovning, certifiering och installation. Och nu snackar vi om ett system som potentiellt kan stänga ner hela flygplanet vid helt fel tillfällen.

Kan ingen tala om för Anders Ygeman och de andra politikerna att flyget är en global bransch och att vad vi installerar i en svensk maskin även måste godkännas internationellt samt få ett typgodkännande av respektive flygplanstillverkare. Det blir ganska många olika certifieringar. Med tanke på hur lång tid det tar, och vad det kostar att få något certifierat som inte ens är en del av flygplanets mer centrala system så funderar man på hur detta ska gå till.

Självklart ska man vara nykter när man flyger, och självklart ska det finnas nykterhetstester. Men att mixtra med tekniken kanske inte är det bästa när det gäller flygplan.

Hur många flygkrascher har vi egentligen haft som berott på fulla piloter, och hur många flygkrascher har vi haft som berott på trötta piloter?

Enligt trafiksäkerhetsverket är 16 timmars vaka likvärdigt med en promillehalt på 0,5. 24 timmars vaka blir 1,0. Idag är det tillåtet att landa ett flygplan efter upp till 15 timmars tjänstgöring. Och då är inte restiden till jobbet inräknat vilket innebär att man varit vaken i strax över 16 timmar. OCH DESSA BEGRÄNSNINGAR VILL MAN HÖJA YTTERLIGARE!!
Sedan när man landat förväntas man göra lite pappersarbete och sedan köra hem. Då är man ute på och kör vägarna efter att varit på språng i ca 18 timmar. (Men då är man ju inte en fara för passagerarna, utan bara för vägtrafikanter och sig själv, så det behöver man ju inte bry sig om).

Det gäller att lägga krutet på rätt ställe. Men i slutändan handlar det naturligtvis inte om RIKTIG flygsäkerhet, utan om UPPLEVD flygsäkerhet. Det viktiga är att passagerarna TROR att det är säkert att flyga. Att det sedan bara är ett spel för gallerierna spelar inte så stor roll.

Skål!

tina
2012-06-15 12:59

Tänk om systemet får för sig att stänga av sig in flight? Det har ju hänt med taxibilar. Stanna och blåsa lite?

Boeing737
2012-06-15 11:54

Detta kommer aldrig att genomföras under överskådlig framtid.

Orsakerna är flera, dels får polisen sedan 2010 genomföra alkotester på piloter utan skälig misstanke. Detta görs i stor omfattning på svenska flygplatser. Därmed faller incitamentet att montera in alkolås.

Vidare är det inte så enkelt att bara montera in alkolås, ett sådan apparat kräver typgodkännande från Boeing och berörda myndigheter i de länder flygplanet opererar i. Sen finns det flera andra svårigheter att väga in…vad händer om utrustningen havererar? Stängs all ström av då? Vad sker om detta inträffar i luften? Vem ska eg. blåsa, bägge piloterna? Vem kontrollerar detta?

Dagens lagstiftning borde mer än väl räcka för att komma åt de rötägg som trots allt finns. Piloter är människor som alla andra. Vet man om att man har problem med spriten är det ens förbannade plikt att söka professionell hjälp.

Har man varit på fest dan innan och väljer att chansa ska man nog söka sig ett annat jobb…

Jonas
2012-06-15 11:23

@Janne Vi ska inte ha någon av dessa kategorier i cockpit!

Janne
2012-06-15 07:24

Om politikerna var seriöst intresserade av att förbättra flygsäkerheten skulle man se till att stoppa de nya FTL som kommer från EU. En pilot med ett par pilsner i blodet är en betydligt säkrare pilot än en som har jobbat 15 timmar i streck och ska landa i snöstorm….

Janne

pensionär
2012-06-14 23:44

Alkolås på svenskregistrerade flygplan vore en bra.

råger
2012-06-14 14:28

Jag ser inga problem varesig tekniskt eller praktiskt.
Man är ju minst 2 st fram som kan blåsa och flera i kabinen som kan gå fram
och ta ett djupt andetag och få igång systemet.
ATR 42/72 blir lite knepigt dock, cargo ligger ju mellan kabin och cockpit.

F/=
2012-06-14 11:36

Jag föreslår IQ-test på politiker.

Joker
2012-06-14 00:02

Och du tycker också att flygbiljetterna allt kunde vara lite billigare än de faktiskt är?

Svårt att se detta fungera. Ny utrustning som ska tas fram, certifieras, installeras, underhållas och flygas runt med. Åter igen politiker som sabbar branschen med deras okunskap. Blåskontroll absolut ett steg i rätt riktning men alkolås… lika dumt som att alla ska ha fallskärm. Eller inför allt detta men höj biljettpriserna med minst 800%.

Gillar där emot idén med alkolås på politiker. Tummen upp!

gaah
2012-06-13 23:02

Tekniskt svårt och dyrt att sätta in alkolås i flygplan!
Och är det bara svensk reggade som skulle ha alkolås?

Bättre att ta alla besättningar oavsett nationalitet eller ursprung för blåsning när man går genom säkerhetskontrollen!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500