Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Swedair

Tråden startades av DW

Varför lades Swedair ned?

Publicerad den 2012-07-10 21:33
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Ian
2013-03-16 23:10

Gamla flygbolaget Swedair avregistrerades som Aktiebolag i början av
januari i år, dock var det en person som snabbt beslutade att
starta ett helt nytt bolag med samma namn Swedair AB (dock med
layouten SwedAir). Kollar man på bolagssajter på nätet verkar
nya SwedAir ha kopplingar till personer i helikopterbolaget HeliAir.

Tallyhooo
2012-07-21 04:25

Ja ok då;-)

Emil från Lönneberga
2012-07-17 12:39

@Tallyhooo

Har du aldrig hört talas om DPF?

Tallyhooo
2012-07-16 23:06

Starta ett flygbolag för att styrmännen vill bli kaptener?! Ha ha. Men annars håller jag med i stort om historiebeskrivningen. Swedairpiloterna skrev väl på ett kollektivavtal om att de skulle få 90% av LIN-lönen (med ett flygplan som tog 40% av antalet passagerare?).
COD blev sedan SAS Commuter som till sist blev införlivat i Airline, men med eget K-avtal. Men det är en annan historia…

Emil från Lönneberga
2012-07-16 20:23

Precis som signaturen Tekmek skriver så var det SAS som lade ner flygverksamheten i Swedair. Med väldigt kort varsel dessutom. Endast 7 veckor innan fick de anställda reda på vad som var i görningen.

SAS drabbades av panik i samband med flygets avreglering i början av 1990-talet. SAS och Linjeflyg hade ju monopol på varsin bit av Flygsverige och Swedair, som ägdes av Linjeflyg, flög de avsnitt som inte var lönsamma att flyga med F28 eller B737.

SAS hade sedan mitten av 1980-talet ett commuterbolag som kallades för COD och som tillkom pga att det fanns styrmän i SAS som ansåg att de borde blivit uppgraderade. Detta COD blev så småningom SAS Commuter.

I sambnad med SAS köp av Linjeflyg förljde Swedair med på köpet, och vad skulle man med två commuterbolag till? Man valde helt enkelt att lägga ner det ena. Rätt eller fel? Alla tre bolagen gick på knäna vid tillfället, men SAS som stod som köpare var ju det bolag som hade “trumf” på hand och kunde välja. Sen när Linjeflygpliloterna fick sin “livstidsanställning”, som många kallar det, blev valet inte särskilt svårt.

Det är svårt att säga om det var moraliskt försvarbart att göra som man gjorde. Det gällde helt enkelt att rädda situationen. Hade man vänt på steken och räddat Swedair på beskostnad av Linjeflyg hade hela skeppet rent av gått i kvav, och vad hade vi haft då? Transwede var för litet och likaså Norwegian, som dessutom endast hade F50 och Ryanair var knappt uppfunnet.

Det krävs tyvärr sådana här rockader för att branschen inte ska ruttna inifrån. Moraliskt eller inte? Om moralen får styra allt för mycket är det fler som kommer att bli av med sina arbeten. Däremot krävs att det förs en dialog mellan samtliga inblandade om hur det står till i bolagen. Detta är ledningarna för våra flygbolag mycket dåliga på, så varje gång det svajar kommer det som en kalldusch för samtliga anställda. Personalen mår dåligt och produktiviteten går ner. Det behöver man inte vara något större snille för att lista ut.

Tack för ordet!

Emil f L

Niclas
2012-07-16 19:41

Hur många flygbolag har egentligen SAS tagit bort från arbetsmarknaden med början av Transair ?

Tekmek
2012-07-16 18:09

Nej! Swedair gick inte i konkurs då det var ett dotterbolag under ett då rikt SAS. Sas valde att satsa på sitt eget Sas Commuter med F50 och Saab 340 passade inte in i Sas minsta cabinsize som var 2+2 och lät då Skyways ta över Saab 340 med deras linjer, sen att Sas commuter valde Saab 2000 (2+1) i Sverige är en senare historia. Kostnade av Swedairs nedläggning blev stor för Sas med alla fina avgångvederlag m,m. Att Swedair troligen skulle gått i KK om det fortsatt “på egna ben” är väl inte någon högoddsare.

Sten
2012-07-11 21:13

Du menar gamla Swedair? De gick väl i konkurs som alla andra?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500