Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Airbus och Boeing från Bromma?

Tråden startades av Klara

Hej jag undrar om tex Airbus 320 neo eller Boeing 737 Next generation, klarar kraven för att få flyga ifrån Bromma Flygplats, med dom buller och miljökrav som gäller i dagsläget.

Bombardier kommer ju att trafikera Bromma med sina CS100 och CS300. Men förbättrad motorteknik borde ju detta vara möjligt.

Publicerad den 2012-08-25 08:45
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

joflin
2012-08-29 08:25

I princip håller jag med om BMA-flygplatsens design-
mässiga begränsningar & dess placeringsfaktorer så
som liggande i direkt anslutning till en (medel-)stor-
stad i Europa.

Men för det 1:a, asfaltsbanans (flygmässigt kalla r30 / r12) LDA är 1668meter.
Alltså, den juridiskt/operativt användbara längden – men det finns i praktiken
både mer asfalt och mer flygplatsområde. Dock är taken på fabrikslokalerna under
inflygning r30 och trädgårdsaffärens relativt höga träd (Bällstavägen NW-sida) för
nära utflygningar, i händelse av motorbortfall.

Jag tror inte prestanda-siffrorna för storsäljar-uppföljarna är officiella än, men
du har nog en poäng i att “range”n inte blir nå vidare – ifall man tar full “payload”-
last i en A320neo eller B738max.

För det andra är “nEW eNGINE oPTION”-alternativet till Airbus:arna en så gott som
identisk P&W-motor ( med växlad inloppsFläkt) som Bombardier-kärrorna Mavia har beställt. Dock så återstår ju att se hur mycket hela A320neo-lösningen bullrar. Förmodligen inte mycket mer än de något högljudda TurboProp:arna från ATR och Fokker. Hur Leap56-motorvarianterna från CFMI ( alltså det fransk/amerikanska samarbetet som är primärt motor-alternativ både till nya B737max & Airbus ) blir omvärldsmiljömässigt vet jag inte. Fast utsläppen ( både av Co2 och NoX) är ju utovade som avsevärt bättre än dagens marknadsledande CFM56-7B & CFM56-5B.

Jag förutsätter också att Malmö Aviation är preliminärt överens med “luftis” ( om det nu är Swedavia / LFV / Transportstyrelsen /el./ EASA ) om att Bombardier-Cserien också ska få BMA-dispens. Men design-mässigt lär de ju hamna i samma flygplats-klass:C som dagens Avro_RJ100 ( eller AY:s djungel-Jet:ar) vilket väl formellt dagens Bromma inte är design:at för. Genom gamla goda kontakter har jag förstått att man “förstörde” Bromma-området redan i början på 70-talet, då man lät kommersiell bebyggelse krypa för tätt inpå.

Personligen ser jag gärna att halkbana:n flyttas, golfspelarna får ge sig ut till Ekerö,
Långtidsparkering om-förläggs till köpcentret – så att tvärsbana kan öppnas igen. Dock är jag lite osäker på hur höghusen vid Alvik och Brommaplan skulle påverka.
Avseende huvud-instrument-banan, så krävs det nog att Staten öppnar plånboken och exProprieterar lite mark (ifrån affärsverksamheter) även utanför dagens flygplatsområde, för att hinderfriheten ska bli fullgod för >100pax-flygplan. De ( genom Swedavia:s osmidiga hanterande) är ju redan på god väg med att skrämma bort alla intressenter innanför stängslet, som inte sysslar med reguljärtrafiken kring terminalen.

insatt
2012-08-28 22:59

@ Mer Insatt okej, ja ursäkta min dumhet, det jag egentligen syftade på var att jag redan hade skrivit att de har varit där. men visst, bortförklaringar. är det ens relevant?

Mer insatt
2012-08-28 19:45

“Insatt” det var inte i demosyfte som den var där.

insatt
2012-08-28 16:28

@ FI-dude, som sagt, demo…

FI-dude
2012-08-28 16:01

Förra sensommaren eller hösten, minns ej exakt datum, stod en privat A-318 parkerad på Grafair.

insatt
2012-08-25 20:18

Hej, här kommer ett så seriöst svar jag orkar skriva en lördagkväll…

För det första, banan på Bromma är 1664m, vilket är kort. Den är också som en banan och mycket lägre på mitten vilket drar med sig en del roligheter. Med en A320 eller B737 kan man inte lasta särskillt mycket på en sådan kort bana. Det skulle alltså inte heller bli särskillt ekonomiskt att operera dessa maskiner där.

Som nummer två, Brommas miljötillstånd tillåter inte dessa två då de bullrar “för mycke” Men det går att landa med dessa maskinerna där och båda två har gjort det i demo syfte vid några tillfällen. Senast vet jag att Boeing var där med en BBJ.

Som svar på CS100 och CS300, som Malmö Aviation kommer att ta i trafik under 2014, kommer dessa att operera från Bromma. Notera dock att dessa maskiner är något mindre och modernare än en B737-600 tex.

PM
2012-08-25 18:00

Tack o lov nej, Lägg ner Bromma.

Brommabo
2012-08-25 17:46

Det är inte miljö/buller som är det största problemen. Det är storleken. 737/A320 får inte landa/starta där helt enkelt.

mamma
2012-08-25 16:33

Brommas sk miljökrav är endast löjeväckande. Klart att A320 och 737 ska flyga på Bromma. Flytta på bostäder om så behövs.

ACE
2012-08-25 11:05

Nej

TS
2012-08-25 10:02

Nej

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500