Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Jobba som pilot för Ryanair

Tråden startades av XYZ

Hej!

Som vi ju all vet vi det här laget är det ju i princip näst intill omöjligt att få ett pilotjobb i Sverige för tillfället. Såvida man inte har de rätta kontakterna förstås.

Om dock ser sin dröm att jobba i Sverige på sikt är det då värt pengar och tid att hoppa på Ryanair?
Vad säger ni som jobbar där?
Kontraktet är ju som det är men i dagsläget finns ju inte många fler som anställer.

Att komma hem och flyga 737 i Sverige efter ett par år ser ju inte heller så ljust ut om man inte vill ha ett “Ryan-kontrakt” på Norwegian eller ett sommarkontrakt på Chartern.

Alternativet blir ju att försöka ha is i magen och hoppas det vänder på turboproppmarknanden här hemma inom ett par år.

Vad säger ni andra? Vad tror ni om framtiden? Ryanair eller ha is i magen?
Vad är eran taktik?

Trevlig helg!

Publicerad den 2012-09-08 18:11
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Mm
2012-09-23 12:03

Jag älskar mitt jobb.

/en annan 737 spakare

En vanlig pilot
2012-09-21 12:50

Ni vet att man kan byta karriär? Man kan sitta och klaga högt och länge, men det ger mer för sin karriär att söka varenda flygjobb man kan hitta. Sök Ryanair, för det är svårt att hitta en realistisk bättre start. Om ni har turen att komma in, ge det några år. Trivs ni inte, eller bedömmer att det är för svårt att hitta ett annat flygjobb som passar era preferenser, börja plugga något annat!

Det värsta som kan hända är att ni får några år utomlands och flyga ett rätt häftigt flygplan. Skulle komma rätt långt ner på min “värsta scenario”-lista.

// 737-spakare

Örjan
2012-09-19 16:18

Beror på vad du vill göra… vill du flyga Jet och 2-5 timmars leg… 737. Vill du flyga TP …30 min till absolut max 2 timmars leggar… TP… Sen även vad du vill i framtiden. Går inte att säga att ena är bättre än det andra eftersom det beror på vad du vill med ditt flygande. Jet har sina fördelar om du vill bli vackert väder pilot…. TP är bättre om du vill sitta i skiten så att säga och lära dig kavla upp armarna för att ta tag i saker.

XYZ
2012-09-19 15:02

Personligen har jag kommit upp i den ålder då man värderar andra saker i livet högre än när man kanske var 20-25. Jag menar familj, vänner, boende osv
Jag vet mycket väl att kombinationen av pilot och privatliv kan vara svårt och jag är beredd för ett par hundår utomlands.

Sverige kommer med stor säkerhet att ha mycket TP trafik även i framtiden. Jag är inte främmande för en karriär där och samtidigt kunna vara på hemmaplan.

Frågan är ju då dom 737 med timmar är bättre än en rating på till exempel en 340, båda är stora investeringar och svåra beslut att fatta.

@ TT
2012-09-19 13:47

Du får ursäkta mig men det där forstod jag ingenting av. Vad är anledningen till att du tuggar på bordsskivan och vad har det med att göra mitt svar till aliaset Mr ? Har man som Mr varit borta från flygbranschen i två år och vill tillbaka, men kaxar över att man kan välja var man vill jobba så har man fel attityd. Rätta mig gärna på den punkten så jag förstår vad du menar.
RYR är vad det är men kan man ta lite skit så får man vaö i bolaget värdefull jettid och erfarenhet.
Själv började jag harva runt som flyginstruktör i USA för 11 dollar i timmen och bodde i hangaren. Skulle valt RYR framför det.

Olle
2012-09-19 13:28

Ett hett tips är att läsa Neo’s inlägg!!! Det är bland det bästa jag läst på det här forumet och det sammanfattar hela situation som har uppstått inom flyget. De som ger sig in i matchen idag gör det för att få sig ett äventyr. Att tro att dessa individer kommer sitta som piloter till pension är att vara mycket naiv. Om denna utveckling håller i sig kommer en Jet kapten tjäna mindre än en städare om 20 år.

Vet att Golden inte gillar folk med Jet rating eftersom de försvinner när marknaden vänder… ganska trångsynt sätt att se på saken för även TP folk utan jet rating försvinner från TP marknaden när det går bättre. Eller så har det varit fram tills nu men under de senaste åren har det visat sig att TP tid är värt noll när du vill söka dig till en Jet operatör… så båda sidor verkar hata varandra.

I nuläget tycker jag man ska ställa sig frågan om man vill flyga TP eller Jet resten av sin pilotkarriär. Det är hårdare konkurrens att komma in på Jet marknaden och tiden till command är mycket lång. Det går får command mycket snabbare på en TP och när man väl har den kan man hoppa runt från kaptensjobb till kaptensjobb. Något som inte sker som Jet skeppare såvida du inte jobbar som kontraktare (vilket visserligen håller på att bli standard, se DY). Däremot finns det inte många seriösa TP operatörer… svårt val idag.

TT
2012-09-19 12:22

Till @ Mr

Är rätt attityd att med ett käckt leende peta bort träflisorna mellan tänderna som gnagts bort från bordskanten?
Här på forumet verkar det finnas gott om den attityden iallafall, undrar om det verkligen är speglande för verkligheten….

Länge leve en rak ryggrad och en spegelbild man inte skäms över! – TT

@ Mr
2012-09-18 10:37

Din attityd känns omogen och omodern. Att vara kräsen och välja det flygbolag du vill arbeta för efter två år på backen är i min mening en dålig inställning som inte ska förrmedlas till någon som seriöst vill ha goda råd.
Det finns många bra trådar som beslyser dilemmat kring trådskaparens frågeställning, men viktigast är och förblir – Ha rätt attityd !
Piloter med sugig attityd är också dom som inte får några jobb, vilket kanske är fallet med Mr ?

Mr WTF
2012-09-17 21:36

Till Mr:

Med all respekt för ditt svar men dude, hur är det med din svenska?
kunde knappt läsa. Hoppas du inte är lika dålig på att flyga.

Mvh

TG
2012-09-10 12:14

Om du flyger 700 timmar per år på Ryan med 60000 € per år och 70 € per flygtimme ger det nästan 30000 svenska kronor ut per månad efter skatt. Detta förutsatt att du fakturerar dessa pengar i ett eget bolag. Om detta är normala bruttolönpengar och du är anställd av Ryan då ger det däremot en fin inkomst efter skatt beroende på om du är skriven i ett annat land än Sverige. Jag tror dock detta är kontraktspengar och det ger då ovanstående lön i Sverige, vilket är riktigt dålig lön för de villkor och den mängden arbetstid man producerar som 737 pilot på Ryan.

B
2012-09-10 11:05

Vilket är bästa TP jobbet i Sverige?
Golden eller Amapola antar jag?

Gl
2012-09-10 07:48

Det TP bolag jag jobbar för har som policy att inte anställa jetmänniskor för de försvinner så fort marknaden vänder! Jobbar för det bästa TP bolaget i Sverige. Dock kanske den får revideras då det inte finns några bättre jobb snart när alla ungtuppar köpt sina jobb på Ryan i tron att SAS o Lufthansa ska stå med öppna armar o feta avtal efter ett par hundår. Tyvärr den tiden är över!

Ace
2012-09-09 23:50

Bra inlägg Neo, kan tyvärr bara hålla med…

En litet tillägg bara, kör du jet så är du körd på propmarknaden, och vise versa!

Neo
2012-09-09 17:34

“Då hade jag valt att flyga på Ryan och bygga upp lite erfarenhet samtidigt som du väntar på bättre tider.”

De där bra jobben som du sitter och hoppas på kommer att försvinna. Alla kommer tvingas anpassa sig till klassens värsting för att överleva så antalet bra jobb kommer gradvis att tyna bort. I den här hastigheten så kan de flesta räkna med lönesänkningar fram till pension. Det syns redan, alla möjliga “hederliga” arbetsgivare gör sitt bästa för att leka följa john med märkliga kontraktslösningar. Det kommer bara öka för Ryanair sätter ribban. Tävla med dem eller gå i konkurs på sikt. SAS slog sig för bröstet och sade sig ha en “annan” produkt som var värd mer pengar, med hjälp vid problem och en macka/kaffe efter start. Folket röstade med plånboken och tog Ryanair i varje fall. SAS är på fallrepet. Wideroe som slår sig för brösten i SAS-koncernen för att de gör vinst har en skyddad marknad och en 6-700 miljoner NOK per år i statligt infrastruktursstöd. Alla vill flyga, ingen vill betala. Det är verkligheten. EU kommer införa ännu mer liberala regler för tjänstgöring. Mer jobb, mindre lön. Det är framtiden för flyget. Att sitta på Ryanair och vänta på fina jobbet i sverige med lön och tjänstepension, bra roster osv är dödfött. Dessa tjänster är kvarlevor från en svunnen tid. Flygbolagen vill inget hellre än att bli av med dessa och de kommer lyckas med det också, garanterat. Konflikträdda nordbor som är glada att ha ett jobb att gå till kommer sälja ut sig totalt på sikt, fackgubbarna som inte begriper vad de skriver under kommer att fixa det galant. Med guld i mun kommer VDn svära att den lilla klicken “gamlingar” med dubbel lön mot kollegorna, som varit med sedan starten minsann är skyddade. De ska ha det så bra till pensionen för det är de värda, men om bolaget ska gå bra så bara måste det in kontraktsfolk med halva lönen och sämre schema. Det ska absolut inte drabba gamla gänget, så gamla gänget rationaliserar sitt beslut att säga OK genom att tänka att jaja, vi har det ju bra och det viktiga är ju att bolaget går bra så tar vi det där sedan.

Så kokas en groda, långsamt och säkert.

Ryanpilot
2012-09-09 16:47

Du kan iofs visst få pension, sociala avgifter och leva drägligt på Ryanair. 95% av Kaptenerna på min bas har kontrakt med Ryanair. Du får mindre pengar i handen men det är tryggare och du har lön för sjukdom, pension osv. som normala människor brukar ha.
Tror kontrakten för nya kaptener ligger på 60000Euro basic + 30 euro i timmen för blocktiden.
För Brookfield 135 euro timme. På min bas ligger i princip alla på drygt 900h/år verkar det som.

Sen är det lite väl hård attityd ibland, sjuk? vadå sjuk? då är man en svag individ, vad är det för fel på dig klarar du inte trycket?
Ungefär så 😉

Angenämt
2012-09-09 16:06

Hehe.. frågan alla ställer sig. Men ja, på Ryan tjänar du mer än på TP i sverige men du jobbar också dubbelt så mycket minst. Så egentligen tjänar du bättre i sverige och har lite pension och annat trevligt som du aldrig kommer få på Ryan. Hade jag gjort om mitt val så vet jag ärligt inte om jag hade hamnat på Ryan. Hade nog tagit chansen och försökt bygga lite kontakter på hemmamarknaden istället. Hade gärna vilken dag som helst lämnat för ett TP jobb i Sverige med halva bruttolönen, för man får mer per jobbtimme hemma och mer livskvalitet. Ryanair behandlar sina anställda som djur och det ska alla ha klart för sig. Tråkigt för branschen och jag, vi , oss som jobbar där.

XYZ
2012-09-09 12:31

Tack för svaren!

Ja det är ett svårt dilemma.

Jag kan ju helt klart tänka mig att bo utomlands något år men när man väl vill hem så känns det som att det inte skulle finnas något jobb åt en 737-pilot med inte alltför mycket timmar.

Hur ser TP-bolagen på piloter med jet-rating?

Men som någon skrev här under så har man inte de rätta kontakterna så kommer man ändå ingen vart i Sverige.

B737
2012-09-09 11:40

Hej, jag har varit på Ryan i sex år på kontrakt och trivs bra. Om jag hade stått inför ditt val mellan att flyga 737 på Ryan eller inte flyga alls och vänta på bättre tider. Då hade jag valt att flyga på Ryan och bygga upp lite erfarenhet samtidigt som du väntar på bättre tider. Lyssna till vad du själv vill göra och inte till alla andra.

B
2012-09-08 22:46

Turbopropmarknaden i sverige går upp lite upp och ner men det blir inte mycket bättre än vad det är nu. Nextjet har nyss rekryterat och malmö aviation likaså. De flesta anställer lite hela tiden genom kontakter utan att det går ut någonting. Så om du sitter hemma och väntar är det tyvärr så att det inte blir mkt bättre än nu. Tiden när alla får jobb direkt kommer inte komma.

Vill du bo i sverige rekommenderar jag inte ryan, de skickar iväg dig och det finns alldeles för många svenskar för att de ska få plats på skavsta. Du är i helt fel bransch om du absolut vill bo i sverige.
Type rating pengarna får du tillbaka rätt fort, ett år och du har fått det dubbla men det är lite kärvt under type ratingen innan man börjar flyga och får lön.

Du får det ok på ryan om du lyckas komma in. bra schema och nästan dubbla lönen mot att flyga TP i Sverige men dublir ju lite av en slav. De bestämmer var du jobbar, vilken månad du får semester osv. Inte mkt att säga till om där.
Har du vänner du vill ha bra kontrakt med och trivs i din hemstad kommer ryan bli lite jobbigt även om du kan pendla.

SPU
2012-09-08 22:43

Hur bra som helst. Har mycket roligare än dom flesta av mina kurskamrater som sitter på ICA.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500