Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

navigering fråga

Tråden startades av sugen på att flyga själv

Kan någon vänlig själ förklara vad heading och bearing betyder i flygnavigeringssammanhang. Jag frågade några vänner och fick olika svar nämligen så nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro om det hära.

Publicerad den 2012-09-15 10:50
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Petter S
2012-09-18 07:47

Var finnas det att läsa vad som gäller vi HDG after take off? Får så många olika svar och alla tycks veta???

PS

PeGe
2012-09-17 09:33

Svar ang. svar på bäringsbegreppet.

Tyckte jag fick med både relativa och andra bäringar, men det blev tydligen luddigt ändå. Ber om ursäkt om jag varit “vag”. Tyvärr är det ju svårt att få in bilder i den här spalten, för när det gäller bäringar och riktningar säger “standardbilden” som brukar användas i NAV-böcker allt på ett pedagogiskt sätt. Och man kan få med båda nordpolerna samtidigt om man vill.

Hälsningar
PeGe

M
2012-09-16 22:29

Korrekt fraseologi för att fortsätta på RWY track är “climb straight ahead”. “Continue runway heading” betyder naturligtvis heading och inte track. Tyvärr verkar begreppen röras ihop ibland även i AIP och i FMC, där det kan stå track i AIP medan det är kodat som heading i FMC och vice versa.

Bruce Sylvester
2012-09-16 21:23

Cleared for take off maintain RWY heading är i USA, Australien och Japan banans HDG utan korrigering för vind, i alla andra länder så ska korrigering för vind göras dvs. flyg RWY track.

“if you want an answere you can always ask me”

Bruce Almighty Sylvester

@PeGe
2012-09-16 21:23

PeGe, jag tror du har blandat ihop bäring och relativ bäring (bara så folk inte tror att det är samma sak). Bäring är vinkeln mellan flygplanets position till en given punkt med nord som referens. Dvs den säger vilken track du ska styra för att ta sig dit. Relativ bäring har flygplanets längdaxel som referens och är således vinkeln mellan längdaxeln och en given position.

Nilsson
2012-09-16 20:28

Beror på vilken klarering ni får, maintain rwy trk eller rwy hdg. Har varit med om båda varianterna i olika länder.

JP
2012-09-16 19:56

Trafikledare ger alltid HDG och tar då hänsyn till eventuell vindavdrift. Det kan därför bli korrigering på lämnad HDG om det brallar på från sidan.

Lost in space
2012-09-16 18:58

Är också intresserad av svaret på navpilotens fråga ang maintain rwy hdg. Menas det egentligen rwy track, eller tycker ni att man ska låta sig driva av? Har hört både och av olika FL.

PeGe
2012-09-16 16:14

Heading (sv. kurs) är dit nosen (eller längdaxeln, om man så vill) på fpl pekar. Den uttrycks i grader från 0 – 360 och har Nordpolen som referens.

Bearing (sv. bäring) är vinkeln mellan fpl längdaxel och en linje till eller från någonting, t.ex. ett föremål på marken. Den kan uttryckas som RELATIV bäring, och då brukar man räkna från längdaxeln och höger respektive vänster upp till 180 grader åt vardera hållet.

Man kan också uttrycka bäringen från 0 – 360 med Nordpolen som referens och då blir det inte en relativ bäring längre (att det finns ett ytterlighetsfall där dom sammanfaller, om din kurs råkar rakt nordlig, bortser vi ifrån).

Jag tar ett exempel: Din kurs är 045 grader (du flyger åt nordost) och du har en radiostation rakt söder om dig. Den RELATIVA bäringen till stationen blir då “höger 135” eftersom du relaterar till längdaxeln på fpl. Den icke-relativa bäringen från ditt fpl blir 180 grader eftersom den relateras till Norr.

Bäringen FRÅN radiostationen definieras som 0 (eller 360) grader, alltså 180 grader skild från den icke-relativa bäringen från fpl.

Det här är grundkonceptet. Sedan kan man komplicera till det hela med att införa två nordpoler (magnetisk respektive geografisk) med åtföljande “dubblering”, dvs. magnetiska respektive rättvisande kurser och bäringar, respektive kompasskurser m.m. p.g.a. deviation (se mera nedan).

Se för övrigt upp med det engelska ordet “course”. För engelsmännen betyder det i allmänhet samma som heading, dvs samma som det svenska “kurs”. I amerikansk engelska betyder det däremot ofta “VOR-radial” – jfr. förkortningen “CS” på många VOR-instrument, betydandes Course Selector, dvs. den knapp med vilken man ställer in önskad radial. I många flygplan sitter en Course and Heading Panel (CHP), där man dels ställer in VOR-radialerna, dels ställer in kursindexet (“heading bug”) på den kurs man vill (att autopiloten ska) hålla.

Hoppas det här hjälper för att reda ut grunderna för de två uttrycken. Om man vill komplicera det hela så kan man titta på missvisniong (vinkeln mellan geografiska och magnetiska nordpolerna (som ju kan bli så stor som 180 grader!!!) samt deviation (kompassfel orsakade av störningar på kompassen p.g.a. elektriska utrustningar, järnförekomster och annat.

KSAB har grundläggande läroböcker i ämnet, men du kan säkert låna lämpliga böcker om Navigation på närmaste bibliotek för närmare studium.

Hälsningar
PeGe

Rolle
2012-09-16 14:23

Track är samma som bäring kan man säga. Dvs hur du färdas över marken. Sen ska det väl tilläggas att track kan uttryckas i magnetic eller true och det är bara vilken “nord-referens” man relaterar till. Magnetisk nord sammanfaller inte med den “riktiga” Nordpolen.

Track
2012-09-16 11:42

tack, kan du klargöra vad “track” är också!

Rolle
2012-09-16 11:26

Ska försöka förklara lätt 🙂

Heading = Det som står i mitten på kompassen (dvs kursen du har). Står kompassen på 330 så har du heading 330.

Bäring = Den sanna kursen från flygplanet till en given punkt. Dvs om du skulle dra ett rakt sträck på marken från din position till punkten.

Heading och bäring skulle vara samma ifall det var vindstilla, noll variation och noll deviation i kompassen. Oftast är så INTE fallet dock så ofta får man flyga en korrigerad heading för att följa ett sträck på marken.

Hasse
2012-09-16 03:44

Antingen säger de åt dig att bibehålla hdg, men mest troligt trk, mao är vindupphållning ditt problem!

sugen på att flyga själv
2012-09-15 22:06

Nu blev det krångligt igen.
Är det så här att heading är dit kompassen pekar eller dit jag styr ?
Är bearing riktningen mot dit jag styr fast åt motsatt håll sett ?

Navpiloten
2012-09-15 20:18

Håller med att jag slarva när jag läste och svara.
Men kurs = lika med heading dvs track (course på am) + eller – vindupphållning.
Track = färdlinje på svenska dvs linjen på jordytan eller kartan som flygplanet följer med eller utan upphållning för vind. “Riktig kurs” som Flygledaren skriver sammanfaller endast vid ett vindstilleförhållande. Reagerade nog på att FL blandade nomenklaturen kurs med färdlinje =). Vill inte alls sticka ut min skäggiga haka, ber om f´låt om om nån tog illa upp.
I sammanhanget en fråga – vid “cleraed for take off maintain RWY heading/track”, vad förväntas vi göra vid 25 kts crosswind?
Vh

M
2012-09-15 15:32

Läs en gång till vad Flygledaren skrev.

Kalle
2012-09-15 15:27

Navpiloten:

Läs igen vad som stod i exemplet som Flygledare gav. Det som står där är helt korrekt.

Även ditt exempel är korrekt.

Navpiloten
2012-09-15 13:52

Det är därför vi ofta hamnar fel på tex LLZ.
Om Du flyger norrut i en vind från väst på 35 knop så borde rimligen headingen bli ca 350-355 grader!!!!

Flygledaren
2012-09-15 12:24

Heading är alltså “dit nosen pekar”. Eftersom vinden påverkar ett flygplan väldigt mycket är heading sällan samma den verkliga kursen. Om det blåser 35 knop från väster och en pilot exempelvis blir instruerad “fly heading 360” (styr kurs 360 grader. på svenska). Då kommer den verkliga kursen snarare bli omkring kurs 005. Alltså en avvikelse på 5 grader i detta påhittade exempel.

När flygledare ger kurser till piloter på detta sätt kallas det att vi ‘vektorerar’. Då är vindriktningarna ytterst viktiga att hålla reda på för att flygplanen ska flyga som man tänkt sig.

Daniel
2012-09-15 11:51

Heading = dit du siktar “nosen pekar”
Bearing= en riktning kan tex uttryckas som ön har en relativ bäring från flygplanet av 90grader –> ön är rakt höger om dig, om du flyger på en kurs låt säga 90grader innebär det att ön har en True bearing av 180grader detta går även att kombinera med div referenser tex magnetisk nord eller som ovan true north

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500