Om SAS skulle göra en Swiss…
Finns det någon som vet vad som skulle hända om SAS gick i konkurs och sedan återuppstod dagen efter som ett nytt bolag – som Swissair gjorde: skulle man få behålla sina landningsrätter på t ex Heathrow?
Jag tänker att det skulle vara ett desperat sätt att bli av med gamla flygplan och banklån mm – de planen och skulden skulle så klart ligga kvar i gamla bolaget.
svar
@Björn, ja helt rätt.
Om SAS ska överleva finns bara ett att göra lägg ner allt som har med ” gamla” SAS att göra och börja om. Som ett nytt effektivt bolag.
Fortsätter man med det här gamla ineffektiva bolaget kommer det att behövas rekapitaliseras hela tiden.
Gör om gör rätt!
När jag talar med vänner och kollegor som jobbar, eller har jobbat, på SAS får jag har en känsla av att SAS problem handlar mycket mer (från ett finansiellt perspektiv) om organisationen som sådan, strukturen, produktivitet, vitt skilda åsikter och mål inom firman pga av att den är både geografiskt och mentalt “delad” mellan länderna. Allt verkar dyrt och omständigt liksom. Det känns fortfarande lite som en “skyddad verkstad” där man på något sätt lever i förnekelse och vägrar att inse att branschen förändrats enormt och fortsätter att förändras med stormsteg. Det verkar nästan som om det fortfarande finns en attityd från förgångna tider där branschen förväntas följa vad SAS gör och tycker.
Når man søker hos IATA på Bu(sh) får man Compagnie Africaine d’Aviation CAA i Kongo
Vel SAS har vel Braathens Iata kode: BU
Iata LF-Laos Central Airlines
@Aft
LF var gamla Linjeflygs prefix och det tillsammans med deras call-sign “Swedeline” blev ledigt i samma moment som Linjeflyg upphörde, dvs gick upp i SAS. Att Fly Nordic hade samma prefix har inget med att göra att de skulle ha tagit över Linjeflygs slottar. Dessa tog SAS hand om 1991.
FlyNordic flög på Linjeflygs gamla LF. Om det finns kvar hos Norwegian när de köpte FlyNordic vet jag inte.
Vi får inte glömma det statliga ägandet i SAS. Det är väl egentligen bara 3 nationella bolag i Europa som har försvunnit från kartan och det är Swissair (som återuppstod som Swiss), Sabena (som återuppstod som Brussels Airlines) och Malev. Sen var Aer Lingus i limbo ett antal år men har nu rest sig ur askan i elden. Alitalia har väl varit konkursmässiga under ett stort antal år men har, med statliga medel och/eller nyemissioner(?), lyckats hänga sig kvar. Air France likaså.
Deutsche Lufthansa redovisar ett skralt resultat men detta förmodligen pga av stora flygplansinvesteringar (A380, B747-8). Även DLH effektiviserar organsisationen för fulla muggar och kommer att introducera en low-cost carrier med helt andra villkor är i moderbolaget. Man har idag Lufthansa Cityline med i marginellt sämre villkor än DLH. I Tyskland spekuleras/skrivs det lika mycket om DLH nära förestående konkurs som det spekuleras/skrivs om SAS här hemma.
När ett lands “Flag carrier” går på knäna gnuggar ekonomijournalisterna händerna, för då är det fritt spelrum för alla former av spekulationer och pajkastningar. Ekonomijournalisterna är lika stora sensationsmakare som tabloidjournalisterna.
Utvecklingen i Europa är densamma som USA såg för ca 15-20 år sedan. Inrikes och Europatrafiken blir som skytteltrafik med “Ryanair/Norwegianstuk”, dvs flygstolen ingår i biljettpriset sen blir allt annat kringkostnader. Allt detta för att interkontinentaltrafiken ska kunna erbjuda ett bättre serviceupplägg.
Henning, det är inte alls särskilt illa med SAS. Jobbigt med folk som sitter och hoppas på något sådant.
Just det, OS över i Tyrolean… – kanske skönt för SAS att DLH inte köpte bolaget…. men aktieägarna måste gräma sig att affären inte blev av 2008 ! med de sista dagarnas skriverier slutar folk att boka SK och då tar det slut snabbt !
Henning, jeg antar du mener Austrian og ikke Lufthansa(selv om de/LH vel eier OS)….
Det mest intressanta med tanke på SAS kostnadsnivå är nog att lönenivån gick ner 30% när anställningarna blev i Swiss i st f Swissair efter konkursen. Lufthansa lär ha gjort samma sak och flyttat över anställda till Tyrolean med lägre löner. Men hur SAS ska göra får väl framtiden utvisa, kanske alla får börja jobba i Widero och Blue1 ?
Nja, det var ju Crossair som köpte delar av Swissair, så det handlar ju inte om att starta upp ett nytt bolag. Crossair var utköpt ur koncern innan konkurs och gjorde en kraftig nyemission, ca 72 miljarder har jag för mig.
Landningsrätter är en tillgång i konkursbolaget, och jag tror att konkursboet hade rätt att sälja dom, och så gjordes i Crossair-affären.
ursäkta Sven, men det var väl precis så det gick till?
Förlåt jag tjatar, men får man behålla landningsrätterna på storflygplatser?
SAS har ju kvar bolaget Linjeflyg så man kanske startar om med Linjeflyg som
nytt namn percis som Swissair omstartade på Crossairs iata code LX.
Men jag har för mej att Linjeflygs gamla LF iata code redan är borta ?
Är det inte Norwegian som har LF ?
I ganska rask takt dessutom. MD80 är borta -13. ersätts med 737NG i Stockholm och A320 i CPH. De är dessutom redan sålda.
Det var väl inte så det gick till riktigt…
SAS möjlighet skulle väl i så fall att göra en nyemission på Blue1 som får köpa lämpliga delar av SAS konkursbo. Det skulle fungera, men nyemission kräver ett antal miljarder från nuvarande ägare för att lyckas…