SAS-pilot de-icing med whisky
Vad har SAS för procedurer angående Cold soaked fuel frost?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15797462.ab
svar
Visst, det är en bra story. Sen hur mycket spriten verkligen hjälpen är väl ämne för debatt, det är ju rätt varmt i ALC året om så det smälter ju i alla fall efter ett tag, särskilt om man lyft upp lite bränsle (svårt att rundtanka en 737 så långt om man har pax ombord!).
Men kul försök!
@Döva Örat,
om du jobbar för ett bolag som lever under konkurshot så kan det vara klokt att rundtanka, men det behöver jag väl inte tala om för en som är så erfaren att han kaller en SAS kapten för nybörjare….
Lucktar lite nybörjare om det hela. Om du fuelplanerar på ett fältmässigt sätt så går detta att undvika. Skulle nu firman eller OP vilja att jag ska rundtanka då är min första fråga om det regnar, duggar eller är dimma på destinationen ” hur gör vi med avvisning “?? Alla som har varit med ett tag vet vad jag talar om. Vi gör alla våra misstag och lär av oss dessa och ibland går det så fort när vi vill rätta till dom att man glömmer att ta på sig en skyddsjacka.
Det här har många gjort före sas, alltså inget nytt. Men det är väl lite “positiv” press i allt elände..
Wazp, det varierar enormt. I länder där det går åt mindre kan det vara mycket dyrare. Dessutom hade en de-icer inte varit återhållsam med såsen 😉
KG; deicing vätska kostar ca 7kr/litern så nog blev det dyrare att hälla ut whisky..
Klart fall av spritmissbruk!
Var det Singel malt eller blended? Tänkte på hold over tiden…
Norwegian har CSFF approval.
Dock är det givetvis vissa krav som skall vara uppfyllda innan dess. Tex att frosten skall vara innanför de svarta markeringarna på vingen som B737org skriver.
Med referens till signaturen Connys inlägg, så är väl Clean Aircraft Concept (CAC) mer eller mindre upphöjt till lag i Europa.
Vilket val hade de? Det har väl inte ens de-icing i Alicante?
Citatet nedan från b737.org är irrelevant därför att detta endast gäller Boeings godkännande. Inget av de bolagen jag flugit för har haft detta godkänt från sin respektive myndighet (tre olika europeiska länder).
Vad som gäller för SAS vet jag dock inte.
Med tanke på literpriset för de-icing vätska så har de väl snarare sparat en bra summa pengar.
Förstår att bolaget går dåligt med Whiskey som de-icing…Har man Svart Renault i toaletterna kanske? SAS är väl för fina att flyga med Jet A1 så de kör nog motorerna också på fin cognac.
Takeoff with CSFF on the upper wing surfaces is permissible, provided the following are met:
the frost on the upper surface is less than 1/16 inch (1.5 mm) thick
the extent of the frost is similar on both wings
the frost is on or between the black lines defining the permissible CSFF area
http://www.b737.org.uk/images/csff-photo.jpg
the outside air temperature is above freezing(0 C, 32 F)
there is no precipitation or visible moisture at the wing surface (rain, drizzle, snow, fog)
Klockrent! Isen skall bort, hur man gör spelar ingen roll. 🙂
Klockrent!
Äntligen en som fattar vad det handlar om!