Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sverigeflyg gör…..

Tråden startades av Olanorman

rekordmånad igen!?!? Hahaha… det har man läst sedan de startade företaget!! Hur skall detta sluta….kanske med en Airbus 380 mellan BMA och VBY snart?

Publicerad den 2012-12-07 09:54
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

X
2012-12-14 10:19

Nu har ju inte personalen på de bolag som trafikerar Sverigeflygs nätverk några osedvanligt höga löner direkt. Kabinpersonalen är minst sagt underbetalda.

Piloterna är inte heller de direkt överbetalda. Golden Air har väl hyfsade villkor för sina piloter, med Nextjet har direkt dåliga. Slår man ut pilotlönerna på dessa bolag över en karriär och tar hänsyn till:

– Utibldningskostnader
– Obekväm arbetstid
– Pendlingskostnader

Hamnar lönenivån väl under vad en privatanställd tjänsteman i Sverige har idag.

Tilläggas kan också göras att det i princip blir omöjligt att båda i familjen jobbar obekväma arbetstider om man inte har tillgång till barnomsorg på kvällar, nätter och helger (vilket majoriteten av Sverige kommuner ej erbjuder och de som gör det oftast har flera år långa köer för att få plats). Intjäningsförmågan för hela familjen blir alltså lidande.

Men det är klart, är man ensamstående, utan barn och villig att flytta varannat år så kan ju lönen vid en första anblick se bra ut.

Sjökapten
2012-12-10 23:35

“Tacka riskkapitalisterna som bara utnyttjar det slappa regelverk som våra förståndshandikappade politiker skapat”.

Det beror väll på om de “förståndshandikappade politikerna” tycker att det viktigaste är att måna om de ombordanställdas höga löner eller om det viktiga är att möjligöra billiga flygresor med ett bolag som inte kräver statsstöd……….

F/O
2012-12-09 01:55

Nej detta är inte kul….

Per G Braatens lär hålla det sjunkande skeppet flytande så länge som han tjänar på det (Nextjet)
Billigare än dessa stackare lär det inte bli och snart lär Golden Air få reda på precis hur billigt det kan bli.

Xfactor
2012-12-08 14:58

Tacka riskkapitalisterna som bara utnyttjar det slappa regelverk som våra förståndshandikappade politiker skapat.

Hubert
2012-12-08 12:40

Håller med föregående talare, de enda som skördar frukterna av Sverigeflygs framgångar är ägarna.
Vad gäller flygvärdinnorna tycker jag det är rent skamligt hur dom utnyttjas. Dom anställs på deltid (70 eller 75 %) och får en skitlön, sedan förutsätts det att dom naturligtvis ska stå med ett stort leende och ta emot passagerarna. Jag tycker det är en tråkig utveckling detta, att man verkar göra sitt yttersta för att flygbolagsanställd personal verkligen inte ska ha det bra.
Jag är helt för fri konkurrens och jag fattar att man inte kan fortsätta ha fantasilöner, men om vanligt folk hade minsta inblick i vilken nivå lönerna ligger på i svenska regionalbolag skulle dom häpna.

Tack för ordet.

X
2012-12-07 22:37

Sverigeflyg är en framgångssaga från starten, för ägarna.

Avkastningen som ägarna fått på investerat kapital är svårslaget i flygbranschen skulle jag tro.

Gotlandsflyg, där allting startade, började med ett kapital på 3 miljoner kronor. 10 år senare hade man delat ut över 30 miljoner kronor till ägarna och därefter sålt koncernen för 115 miljoner kronor till Braathens Aviation. (För de 85% som “Pigge” Werkelin då ägde, enligt hans egen uppgift till media)

Kullaflyg, det andra guldkornet i koncernen, har under 8 år delat ut närmare 50 miljoner kronor till aktieägarna, som inte ens satsat 5 miljoner vid starten.

Sverigeflyg, som startades för att pressa priserna och profilerat sig som “det lokala näringslivets flygbolag” har alltså kapitaliserat mer än förmodligen alla lokala företag under den här tiden.

Hur har man lyckats med det? Låga kostnader är förstås den stora faktorn. Kvalitén på produkten kan inte jämföras med andra regionala flygbolag som (tidigare) funnits. De främsta leverantörerna av flygkapacitet har varit Golden Air, Avitrans (fram till 2010) och sedemera Nextjet. Flygbolag som i all väsentlighet är såpass “slimmade” att kvaliteten på produkten blivit lidande, dock utan att synas för kunden med blotta ögat.

Att kabinpersonalen av Unionen tillåtits varit anställda med sämre villkor än konkurrenterna är förstås också beklagligt, även om den fackliga anslutningsgraden varit låg. Sverigeflygs inställning till personalen har lämnat mycket i övrigt att önska. “Du Josefina, vi har en helgcharter till centraleuropa i helgen. Ni åker torsdag och kommer hem söndag. Dessvärre måste du plocka ut dina semesterdagar fredag och lördag, eftersom ni inte jobbar då och du faktiskt har betalt hotell. Traktamentet uteblir också, men du får ju förmånen att åka till en av centraleuropas metropoler!”

De där jädra piloterna är också till besvär. Ska de strejka för rätten att ha en anställning? Vilken jävla lyxstrejk. De ska vara jävligt glada om de får f-skatta via vår samarbetspartner på Isle of Man…

!?
2012-12-07 18:32

Synd att dom anställda inte får del av det!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500