Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad gör att det skiljer så mycket på hur högt Flpl

Tråden startades av Höjdaren

Ser massa löjliga frågor om olika fygplanstyper hur högt dom kan gå!

Jag undrar istället varför det skiljer så mycket på hur högt alla typer kan flyga operativt?

Vad gör att en del klarar av dessa höjder och inte alla Flpl?

Om jag förstått detta så vill man flyga så högt som möjligt, varför finns det då små private jets som nästan flyger dubbelt så högt i jämförelse med trafikflygplan, det måste väl vara en faktor att tänka på för att kunna flyga så ekonomiskt som möjligt när man bygger flygplan att man kommer en bit upp där luften är riktigt tunn och motståndet minskar rejält.

Publicerad den 2012-12-16 08:58
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Tomas
2012-12-16 17:06

Nu snor nån mitt Nick igen. Det ska va lägsta. Skriv Tomas2 istället. Tack.

Tomas
2012-12-16 15:35

Korrigera gärna en text, men gör det då inte genom att utge dig för att vara samma person som skrev original-inlägget…

Jag står fast vid att inlägget är korrekt, dvs LÄGSTA av de tre…

Tomas
2012-12-16 10:52

Förlåt, jag skrev fel längst ner. Den högsta av ovanstående blir planets max altitud, ska det vara

Tomas
2012-12-16 10:13

Det finns tre grejor som avgör vilken som blir planets högsta: (Max altitude)

Strukturella/certifierade höjd, där flygkroppens strukturella begränsning sätter stopp. Hänsyn tas även till ‘rapid decompress’

Motorernas begränsande höjd, där max höjd är där motorerna kan producera ett visst positivt steg (rate of climb), satt enligt respektive myndighet.

Buffert och manöver maxhöjd, där en viss marginal måste finnas, enligt respektive myndighet, till, förenklat sagt, stall. Vingarnas kapacitet, sammanfattat.

Den lägsta av ovanstående blir planets max altitude.

Vikt, tyngdpunktsläge, temperatur, fart-mode (LRC, Max range, CI), vindar m m, begränsar punkt två och tre.

Tomas
2012-12-16 10:03

Varför är denna fråga mindre löjlig än dom andra som du hänvisar till? Kasta inte sten i glashus.

Putte
2012-12-16 09:13

Vikten på flygplanet är en faktor och då menas det inte hur tungt själva flygplanet är utan den totala vikten av passagerare, last och bränsle.

En fullastad 747 är alltid mer effektiv än en fullastad businessjet om vi ser ur miljöperspektiv.
Man vill flyga så bränsleekonomiskt som möjligt inte så högt som möjligt även om det hänger ihop ganska väl. Det kan t.ex. vara kraftig motvind på högre höjd vilket gör att man stannar på den lägre höjden. En businessjet har relativt överdimensionerade motorer i förhållande till sin vikt vilket ger mer kraft till att ligga på höga höjder. En fördel med det är bl.a. att de drar mindre bränsle i förhållande till den kraft motorerna levererar men också att de kan flyga över vädret (ovädret).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500