IFR approach
Hej alla glada piloter.
Jag är en pilot med 1000-tals tim IFR och fick en lustig fråga idag som jag faktiskt blev lite nyfiken på.
Här är förutsättningarna.
2-motor jet
Class B performance
ILS approach till 200ft DH
3* glidbana
Stabilized concept på Ils är inom 1dot på gliden.
Vad gäller om du vid OM säger field in sight ?
1* Du är själv ansvarig för hinderfrihet och separation till flyget framför dig.
Frågan jag fick idag var hur lågt kan jag gå under glidbanan och PAPI och fortfarande vara legal? dvs inte bli underkänd på en uppflygning.
På ILS när du kallar banan i sikte “landning”
När du till tornet kallar field in sight och därefter kör visuellt men fortfarande är på ifr färdplan
Vad man ville uppnå var att sätta hjulen i början av runway och därigenom få en kortare landningssträcka.
Vad tror ni om detta ??
svar
Jo jag har väldigt många IFR approacher bakom mig – men precis det du nämner är det som är intressant. Hur lågt kan man gå under PAPI för att nå närmaste taxiway och fortfarande vare legal. Nu vet jag att går du under papi med en B747 så riskerar du att dra röva i staketet , men med andra mindre kärror så frestas man att sätta ringarna precis på tröskeln. Men vad är egentligen legalt ??
“Verkligheten, ja… ungefär lika många gånger jag kommit in visual har jag landat strax efter tröskel för att skynda av vid närmsta taxibana”
Sen läste jag ett svar där personen tror att det är endast hinderfrihet som tas bort vid visuell begäran.
Du lever lite farligt – Om du flyger en light Jet bakom en Heavy jet ( eller vilken maskin som helst)så är det på ditt ansvar att hålla avstånd till framförvarande … inte kontrollen.
Är inte Jet-maskiner alltid inom Class A performance?
Mvh. CB
För IFR:
Om du får klar Visuellinflygning så är det fortfarande flygledarn som sköter separationen.
Annars ska man först peka ut framförvarande för er, sedan skulle nog jag säga: “Klar visuellinflygning tur två, bibehåll egen separation till framförvarande.” -Då är det ert ansvar.
Mvh
Flygledaren ansvarar för all separation mellan flygplan? Du lever med en falsk trygghet alltså
All flygning inom kontrollzon är kontrollerad flygning oavsett IFR eller VFR. Flygledaren ansvarar för separation mellan luftfartyg.
Vid “Field in sight” ansvarar du själv för hinderfrihet från marken.
Vid uppflygning följ glidbanan.
Jag förstår vad du är ute efter, men inte riktigt poängen.
Visst, jag har gått in på ILS många många gånger för att bara sekunder senare fortsätta visual. Men bara för att man går över till visual innebär det ju för delen inte att man avviker från glidbanan….
Att man kan begära att få fortsätta visual vid Rwy insight innebär ju som tidigare bara att du övergår till att bedömma din egna hinderfrihet, men som sagt – 50fot över tröskel gäller ändå så att göra avsteg från glidbana verkar poänglöst om man sitter på en uppflygning.
Verkligheten, ja… ungefär lika många gånger jag kommit in visual har jag landat strax efter tröskel för att skynda av vid närmsta taxibana.
Mitt svar. Du ska följa ILS:en enda ner till banan på en uppflygning.
Field in sight brukar man säga när man vill göra en visual approach.
Jag har då aldrig sagt det på en ILS i hela mitt liv.
Jo men du missade poängen i frågeställningen.
Hur lågt kan du gå och fortfarande vara legal , dvs att vid en uppflygning inte bli failad.
Ja om du får klart fortsätt inflygning visuellt.
Du ansvarar alltid för hinderfriheten om du ej är under radar vectors.
Tror dock inte att så många kontrollanter hade uppskattat det.
Dessutom står det i PAN OPS att du skall ha 50ft över tröskeln vilket på en 3gradig glidbana betyder att sättningspunkten blir ca 300 m in.