SAS incident – igen!
Två gånger fastnade flygplansdörren i gaten vid flygplatsen i Oslo.
“När SAS-planet skulle lämna flygplatsen i Oslo satt dörren fast i gaten och slets loss från flygplanet.
De 150 passagerarna tvingades byta till ett nytt plan – där samma sak händer, en gång till.”
Nej, nej, nej – aldrig mer att jag flyger med SAS. Strul och farligheter visar att flygbolaget SAS är på dekis. Usch!
svar
@Reidar, fler och fler flyger mad SAS, på dekis?
@Reidar
Gå in på avherald.com, så kan du gotta dig i allsköns möjliga och omöjliga incidenter/tillbud/olyckor som händer överallt varje dag i flygvärden. m.m
P.s hoppas du inte är flygrädd D.s
JD
Jo, det är det som är det sorgliga.
Anders och Fuskarn
Visst släpper en del piloter bromsarna för att ett automatiskt Out-meddelande ska gå iväg. Men det är inte det meddelandet som avgör om flighten är på tid eller inte. Det är flygplatsernas statistik som gäller.
Den är frikopplad från bolagens interna system. De enda som piloterna lurar är det bolagsinterna systemet, och därmed sig själva. För då ser ju bolaget att det finns gott om tid för piloterna att göra ännu fler saker på markstoppen.
Ska bli intressant och se utredningen om det här…
Anders kan ha rätt, har själv jobbat inom SAS och medvetet fusk sanktionerat ifrån chefer förekommer, har själv varit medverkat i det ett antal gånger. SAS är inte alltid så vackert.
Båda incidenterna är markpersonalens fel. När planet står på gate ska det vara klossat och kollar man inte om gaten är dragen innan man börjar pusha ska man inte jobba på rampen.
@Anders
Vilket bullshit du kommer med, du har ingen aning om orsaken, ÄNDÅ SÅ VILL DU SMUTSKASTA SAS PILOTER. Otroligt osmakligt.
Många spekulationer i den här tråden.
Jag tänker i alla fall vänta tills utredningen är klar, innan jag börjar skylla på dåliga rutiner eller annat.
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article16148367.ab
Piloterna släppte tydligen bromsarna innan pushback trucken var kopplad… Båda gångerna!
Det bevisar ju att sas “tricks” att släppa bromsarna tidigare för att få en tidigare block off (på tid) nu inte funkar riktigt bra. Håll er till riktiga procedurer så skulle dörrtappandet aldrig kunna ske…
Om det inte är wildcat strikes som försenar pax så är det dörrar som slits loss eller landningställ som viker sig.
Tror i och för sig inte att du behöver vara rädd för att dö nästa gång du åker med SAS, det är ett säkert flygbolag men det är ju typiskt att en SAS-anställd/SAS-älskare direkt kommenterar och ska göra sig lustig över det. Antagligen samma person som skriver om hur farligt det är att åka med Ryanair och hur mycket de fuskar med säkerheten i trådarna om det flygbolaget.
OnT: Hur kan dörren fastna i “bryggan”? Man programmer väl den efter flygplanstypen den skall användas till och då borde den väl inte kunna fastna?