Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SU de-icing CPH

Tråden startades av Happy to be alive

SU2659 lyckades lyfta med både is och snö på vingarna under gårdagens flygning till Moskva. Satt själv med på flyget och kunde tydligt se en 2-3 kvm område med frost mitt på vänster vingen samt fläckvis med snö/is.

Efter push-back från gate C20 slumrade jag till och var helt inställd på att det skulle bli avisning innan start, pga snöfall. När A320 sedan taxar ut på start-och-landnings banan denna vinterdag i Köpenhamn vaknar jag till och inser till min fasa att vingen på min vänstra sida inte är fri från snö/is.

Det tog sedan ett par tusen fot innan frost samt snö/is hade släppt helt från vingpartiet…

Hursomhelst och nastrovia!

///Happy to be alive
JAA ATPL & FAA ATP

Publicerad den 2013-02-13 00:40
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

CPL
2013-02-14 01:07

Nu är du väl lite väl känslig…

/CPL

draktränaren
2013-02-13 23:17

Ja, det är hemskt att plan tillåts landa utan avisning innan. Nån som står under inflygningen kan ju få is i huvudet. Borde vara tvång att avisas innan man går in för landning!

KG
2013-02-13 20:00

Mads, det har att göra med prestandaberäkning. När du startar gör du en prestandaberäkning som baserar sig på att du ska klara av att komma loss från banan och sedan stiga med en viss gradient och hinderfrihet på endast en motor. Denna beräkning är grund till hur stor dragkraft du sen tar ut av motorerna.
Om du har is och snö på vingarna och får ett motorbortfall så är det troligt att det slutar väldigt illa pga den försämrade flygförmågan.

Och för övrigt så lägger det sig ju knappast ett tjockt snölager på vingen när man flyger hundratals km/h. En isbark ja, men inte snö.

Mads
2013-02-13 16:50

Jag har hört talas om flygplan som landar med is och snö på vingen!!!
Hur är det möjligt när det är förbjudet att starta med is och snö på vingen!!?

Nisse
2013-02-13 09:39

Tyvärr inte förvånad, det har varit mycket debatt om detta bolag på olika forum. Finns många klipp där man ser hur de tar av med snö och is.

http://www.takeofftube.com/view/4535/aeroflot-takeoff-with-wings-completely-covered-with-snow/

Happy to be alive
2013-02-13 07:13

EKCH 121250Z 01011KT 3000 -SN FEW007 BKN009 M02/M04 Q1017 R04L/420270 R04R/910187 R12/420575 BECMG 9999 BKN025

EKCH 121220Z 01010KT 3000 -SN SCT007 BKN010 M02/M04 Q1018 R04L/420270 R04R/910187 R12/420575 TEMPO 2000 BKN025

EKCH 121150Z 02010KT 3000 -SN FEW006 BKN010 M03/M04 Q1018 R04L/420270 R04R/910187 R12/420575 TEMPO 2000 BKN025

EKCH 121120Z 02011KT 7000 -SN FEW006 SCT009 BKN025 M02/M04 Q1018 R04L/420270 R04R/420155 R12/420560 TEMPO 4000 BKN012

EKCH 121050Z 02012KT 6000 -SN FEW006 SCT010 BKN025 M02/M04 Q1018 R04L/420238 R04R/420155 R12/420560 TEMPO 4000 BKN012

De-e-nice
2013-02-13 05:33

Pudersnö sitter inte kvar ett par 1000″:)

De-ice
2013-02-13 01:03

Va du ute och kände på vingen också eller? Jag menar, det är rätt svårt att se om det är pudersnö, frost, is eller blötsnö från passagerarplats. Vad var tempen?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500