Braathens SAFE och SAS
Då SAS tog över Braathens, följde all personal med eller blev några utan jobb?
svar
LF var en bra affär för SAS.Såldes till Bilspedition för 1miljard med en gml F28 flotta,köptes tillbaka för 250miljoner med nya B737:or.
Braathens hade tekniskt underhåll på Sola som försvann, personal på marken fick gå i Oslo trots att de jobbat längre än folk på SGS, finns en del klipp på NRK om det. Att alla Linjeflygare och Braathens anställda skulle sökt sig till SAS självmant är en myt. Mer självbelåten bolagskultur vid den tiden fanns inte än hos SK. LF svaldes väl mest för att SAS var rädda för vad Maersk, Braathens och Linjeflyg kunde göra om de sammarbetade.
Svar MR Flyguy
Både Braathens och Linjeflyg stod på ruinens brant och om inte SAS hade gått in och räddat dem hade bolagen ändå försvunnit. Så jo personalen var nog rätt nöjd.
Vad hade Malmö Aviation med saken att göra?
Det var konkurrensverket som sa stopp till att Malmö Aviation skulle ingå i affären vad jag minns?!? O tur var väl det så man fick behålla de “guldvillkor” vi hade i Malmö Aviation.
Ett avgörande villkor från SAS sida var dock att Malmö Aviation INTE skulle omfattas/ingå i affärsuppgörelsen. Det var ju förstås betydligt enklare för SAS så.
Precis som med Linjeflyg fick alla följa med och äntligen fick de jobb på SAS som det en gång sökt men fått nej till.En fribiljett!