CPH dyrare alla dagar i veckan.
Varför är det dyrare att åka ifrån CPH än ifrån ARN? Om du ska åka till tex Bangkok nu i December med SAS så är det 3-4 k SEK billigare att åka från ARN via CPH än direkt ifrån CPH, det blir många sköna slantar man sparar om man är en familj som ska resa.
Det är inte bara Bangkok utan i princip alla destinationer man måste åka med transit i CPH, det är billigare att starta resan någon annanstans än ifrån CPH. Vet folk i södra Sverige som hellre tar sig till ARN för att resa därifrån. Inte bara SAS det är generellt alltid billigare att åka ifrån ARN med vilket bolag som helst. Använder man prisvapnet för att få CPH att att positionera sig som en viktig och stor hub med stor transit genomströmmning eller är flygskatten så mycket högre i CPH? Hursomhelst så är alla Skåningar och andra som som vurmar om CPH´s förträfflighet lurade.
svar
Intressant. Jag gjorde samma upptäckt nu när jag sökte till BKK för resa i feb 2026.
SAS, 2 personer, 7-22 feb, standardbiljett.
ARN – mellanlandning CPH – BKK = 19946 SEK
CPH – BKK = 31224 SEK
Som skåning känns det ju lite surt. Till och med billigare att flyga Ängelholm-ARN-CPH-BKK än att bara flyga CPH-BKK. Orka….
“sv Alex”: Kan du förklara vad du menar? Det du skriver verkar helt ologiskt. Om betalningsviljan i CPH är högre p.g.a. en starkare valuta, då ska biljetten vara billigare? Ska ZRH då ha billigast biljetter och SOF dyrast, eller vad menar du?
En flygning med byte är alltid att föredra framför direkt. Visst risken är att bagaget kanske inte kommer fram samtidigt men det är billigare och ger fler poäng på ditt bonusprogram. Just Kastrup CPH kan man dock helst undvika av många anledningar, som dryg otrevlig personal, ostädade toaletter med mycket mera.
Det beror nog nästan helt på att direktflyg prissätts dyrare än resor med byte. Samma sak Arlanda-bangkok. Direkt med Thai är oftast dyrare än alternativ med byte någonstans.
När DKK är “rekordhög” gentemot SEK, de borde det vara billigare från CPH.
En stor del av prisskillnaden går ju att förklara med den lokala valutan. Danska kronan har senaste åren varit rekordhög i jämförelse mot svenska.
Biljetter prissätts efter kundens betalningsvilja. Folk är villiga att betala mer för direkt.
Jeg har ingen forklaring, men et annet eksempel;
tidligere i år var jeg i Portogal. I utgangspunkt LIS, men min reisedestinasjon var nær den spanske grense i nord-öst.
Bestemte meg sent, en uke/vecka för avreisedato. Billigste var TAP, NOK 3.500 t/r.
Sjekket så Porto, 2.000 t/r, samme flyginger OSL-LIS v.v.
Så jeg fikk en svært turbulent tur LIS-OPO med en E-190, og en helt fullsatt avgang med en A-319, den andre veien. På sistnevnte tror jeg de aller fleste hadde connecting ut av Lisboa.
Jeg tror det finnes slike rariteter hos det fleste bolag med connection, noen kaller det yield-styring.
Oftast billigare med transfer eftersom det är en sämre produkt med mer konkurrens.
Man vill hellre flyga direkt, då blir det dyrare.