crj 900 i bruk
Hur många år till tror ni CRJ900 kommer vara i bruk på short haul och vilket plan kommer ersätta den?
svar
Det är ett fasligt tjat om “små plan”. CRJ är en utmärkt maskin med god komfort när du väl sitter ned på din plats. Det är inte meningen att man ska stå och gå runt i ett flygplan i onödan. Dessutom får nog alla passagerare vänja sig vid “små plan” i framtiden eftersom överkapaciteten är marknadens dilemma.
Flygbolag är inga stiftelser utan företag som ska generera vinst.
CRJ är en fantastisk maskin om man jämför den med ex ATR72, S340 S2000 och Fokker 50. Mot en EMB195/190 så är det väl nästan jämt skägg till eventuellt EMBs fördel.
Att benutrymmet är skräp kan bara skyllas på aktuellt flygbolag. Lägg din kabinväska med hjulen upp (inte ned) så går den in, tror dock inte så många väskor får plats i kabinen. Skillnaden mot EMB195 är ganska stor för oss som är över 1,80.. föredrar den senare.
Jag vill påstå att man åker mycket bra i CRJ900.
I alla fall i den främre delen av kabinen.
Den känns trång vid boarding men när man väl sitter på plats så är den minst så rymlig som konkurenterna.
Nackdelen är avsaknaden av en bakre dörr och normalstora hatthyllor.
Det är sorgligt pga att alla som faktiskt någon gång har flugit i en atr som passagerare vet att man inte vill vistas i maskinen i mer än ungefär en timme. Komforten är hemsk och ljudet gör det nästintill omöjligt att konversera med någon..
@Crj
Och varför skulle det vara Sorgligt?
Många av Cityjets maskiner är ca 4-5 år gamla. Tror inte de pensioneras snart.. Svårt att se ATR flyga ex CPH-TRD. Tanken att flyga i en ny “fräsch” ATR i framtiden är ju tyvärr sorgligt
Den är fin bra mm men tyvärr går den mot pension.Och den klarar ej klimatet.Men kommer nog nåt nytt snart kan gissa på ATR fräsch ny maskin och billig i drift mm.
CRJ är överlägsen på alla sätt som passagerare
ATR är framtiden.Miljövänligt & Billig i drift.Helt okej kärra.
ATR 72 tyvärr.