Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flyget smittsäkert enl. Tegnell…???

Tråden startades av C-19

Enligt Tegnell är flyget smittsäkert?!?!

Hur kan man i ett flygplanssäte på ett fullsatt flygplan vara mer säker än i kollektivtrafiken??
Nyser, hostar någon i närheten där jag sitter, så måste ju vattendroppar/viruspartiklar spridas oavsett…??

Men på flygplatsen är man utsatt enl. Tegnell…..får inte ihop logiken..??

Kan någon super-expert förklara!!

Publicerad den 2020-12-09 22:51
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Double Trouble
2020-12-19 20:19

HEPA-filter i all ära men vad gäller under boarding/de-boarding då air-conditioning systemen – vanligtvis – är avstängda?

Prosit
2020-12-12 18:01

Om stolsgrannen nyser dig rakt i nyllet. Då finns inga filter i världen, som kan hjälpa dig. Det här snacket om HEPA filter, är överdrivet.

sv Jonas
2020-12-12 17:57

Vad menar du? Det är väl klart de har “insug i motorerna”. De har luftavtappning från motorerna, precis som vilket plan som helst med kabintryck. Huruvida de har de överskattade HEPA filtren vet jag ej.

Hepa
2020-12-12 00:13

Hepa filter H14 finns i operationssalar, hepa klassificeras från H10 till H14.
Sitter det inte ett H14 i flygplanet så är dom inte fullt tillförlitliga gentemot virus och bakterier

Jonas
2020-12-11 15:43

Hur fungerar detta på ett propellerplan typ ATR m fl som inte har något insug i motorerna?

sv T
2020-12-10 15:58

Nästan rätt. Luft tas från motorerna, för att blandas/kylas med luft som tas utifrån.

Tja
2020-12-10 13:46

Toknyser grannen bredvid dig på flyget så lär det knappast vara HEPA-filtret som räddar situationen utan att grannen förhoppningsvis följer rekommendationen att ha ett munskydd på sig. Att luften i ett flygplan byts oftare än på tåg/buss talar till flygets fördel. För övrigt skulle ett HEPA-filter på tåg/buss vara verkningslöst eftersom ingen tillförd luft, mig veterligen, är återanvänd. Den tas utifrån. Enligt SJ byts luften frekvent även på ett modernt tåg, dock inte lika frekvent som på ett flygplan. Det är väl kombinationen av frekvent luftbyte och krav på munskydd som gör en resa med flyg säkrare än med kollektivtrafik.

T
2020-12-10 10:29

För att luften ventileras på ett flygplan. Tas från motorerna och byts ut konternueligt (tar några minuter innan all luft är “utbytt”). Ca 50% av luften återanvänds men går först igenom HEPA filter.

Hela konceptet trycksättning baseras på att du har ett konstant FLÖDE av luft. Varken det eller HEPA filter finns på en buss, tunnelbana eller tåg.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500