Flygplan – Walk Around
Lyssnade på Björn Pilot och blev förundrad när han säger att SAS piloter inte gör en walk around innan varje flygning. Den görs av markpersonal eftersom piloterna inte har tid. Inget ont om det, men det var nytt för mig.
svar
Självklart vet jag man inte tar med en tekniker för att denna ska göra en check på utestation. Men kan en tekniker som här är fallet göra det så är de billigare då check-in tiden och anslutningsgraden för piloterna kan bli kortare, vilket bolaget tjänar på.
Tim, ta exemplet att man flyger från Arlanda till Malaga tor. Tekniker gör teknisk kontroll av flygplanet på Arlanda innan avgång. I Malaga gör piloterna PFI ( Pre Flight Inspection ) något man fått en särskild utbildning av det flygbolag man arbetar för. Denna PFI utbildning för piloter är typbunden och godkänd av myndigheten, i Sverige TS. Då kan piloterna flyga tillbaka till Arlanda. En tekniker behövs inte i det här fallet. Alternativet är att ha en tekniker med sig på flygningen vilket Inte är helt gratis. Att ha en kontrakterad tekniker i Malaga som gör PFI är inte heller det helt gratis. Denna procedur med Pilot PFI är en väl fungerande procedur som använts i många år. Om piloterna vid sin PFI ( i tex Malaga ) upptäcker något fel på flygplanet så kontaktar man sin tekniska avdelning på telefon för att få hjälp att lösa det upptäckta problemet. I så fall är det den tekniska avdelningens ansvar att ordna med teknisk assistans av certificerad Tekniker på plats. Svårare än så är det inte. Sen är det även reglerat hur många pilot PFI som får göras i rad, antingen per cykler eller tidsperiod. Efter ett visst antal Måste en tekniker göra en PFI eller annan check enligt flygplanets underhållsprogram. Jag talar av egen mångårig erfarenhet. Var tvungen att kommentera eftersom det i den här tråden ” Walk Around” har skrivits en del felaktigheter, kanske på grund av okunskap eller missförstånd.
En tekniker är billigare än en pilot, så är ekonomiskt att låta tekniken göra det
Precis som 763 skriver.
… Vilket också är förklaringen till att man i samband med detta VÄLJER att låta den kravställda teknikern utföra de andra uppgifterna i samband med detta. (När hen-ändå-är-där.)
Att det fortfarande kallas Walk-around har mer att göra med det man faktiskt gör. Även om man alltså utför fyra olika saker, ihopsatta till en process.
ETOPS är till för att kunna utföra flygning över stora oceaner som Atlanten eller Stilla Havet med tvåmotoriga trafikflygplan. Tillstånd till det ges av respektive myndighet, i Sverige TS. Finns olika varianter, 120 min, 138 min och 180 minuter bundet till flygplanstyp och AOC samt att piloterna måste vara utbildade i ETOPS operationer. En ETOPS check måste alltid utföras av behörig Tekniker.
Bara för att klara ut begreppen i och med att ETOPS kom med i svaren.
För att reda ut begreppen:
Det Björn säger är så klart riktigt, och den som uppmärksammade detta ska därför få både ett svar och en förklaring.
Den första förklaringen är “ETOPS”; Ett regelverk som inte berör de flesta, men för längre flygningar blir detta ett krav. I sin nuvarande utformning tillkommer en del tekniska kontroller för långa flygningar. ETOPS-procedurerna är under revidering och tillämpningen har konsekvenser för överflygningar i Nordamerika och Ryssland vilket SAS är relativt ensam om av de Svenska flygbolagen. Utan att bli allt för detaljerad eller teknisk är detta orsaken till att tekniker är på plats inför varje flygning.
Detta leder vidare till nästa steg: Luftvärdighet. Som någon varit inne på redan är det ett EASA-krav att inför varje flygning undersöka luftvärdigheten. Alla flygningar kräver sin pilot varför det är enkelt att peka ut pilot-in-command som ansvarig för detta, men regelverket säger ingenting i detalj om VEM som skall göra detta.
I Skandinavien är det även praxis att under detta moment titta efter is och snö, vilket vilar på en egen punkt i EASA:s regelverk.
Innan avgång görs dessutom “Pre-departure Walk Around Check”, men denna är, som någon redan skrivit, en kontroll av markbolaget som ingår i deras standardiserade procedurer.
Så… Fyra olika regelverk, men ingen anledning att dessa fyra uppfylls av fyra olika personer i fyra olika processer.
Hoppas det hjälpte för att reda ut begreppen.
Pre-Flight Inspection PFI görs av Certifierad Tekniker eller av Pilot in Command eller en av PIC delegerad behörig person som First Officer. Ref EASA.
Begreppet Walk Around är gammalt och förlegat.
@Sven
Du motsäger ju dig själv, det är inget krav att piloten ska göra det. Jag ifrågasatte hur personen så kategoriskt kunde säga att alla piloter, och speciellt på SAS, gör walk around. Som du själv skriver så kan det utföras av annan lämplig personal, vilket också görs på många bolag bla SAS.
Var djävligt glada över att det är en mek med kunskaper gör preflight check. Dagens piloter vare sig klarar av/förstår vad man i första hand visuellt överser/eller har den minsta kunskap om mekanik på en kärra. Piloterna måste ledsagas ombord av flygväninnorna för att överhuvudtaget ta sig till flight deck.
För att det är ett krav! Som någon mer skrivit så kan det delegeras till behörig person men det är alltid kapten som är ansvarig att den är korrekt utförd.
Den snabba walk around som markpersonalen utför är främst för att upptäcka skador. Vid arrival så utförs arrival-check innan utrustning ansluts för att kontrollera att markbolaget på flygplatsen som planet flugit ifrån inte har orsakat stötar eller annat kring luckor, dörrar och anslutningar, så att det markbolaget vid skada kan pekas ut som ansvariga för skadan.
På långlinjerna gör tekniker Exterior Inspection. På kortlinjerna gör piloterna det. Inte svårare än så.
Han menade en tekniker som gör det.
Jag kan förstå resonemanget: hellre en tekniker som gör det riktigt noggrant (och förmodligen är duktigare på upptäcka fel) än att jag själv gör en halvdan EI stressad
Ska utföras av pilot eller tekniker. Inte markpersonal
Tekniker kan delegeras att göra tillsyn före flygning men det känns bättre att även göra en egen visuell bedömning av luftvärdigheten av ren självbevarelsedrift. Ska jag sätta mig i ett aluminiumrör och sätta iväg med detta genom luften i 80% av ljudhastigheten så känns det som en billig investering att ta en titt på utsidan innan man drar iväg. Men det är väl upp till var och en hur man löser det men att det ska genomföras är uppenbart och ett krav enligt normala bolags definierade procedurer.
@J
Hur kan du så kategoriskt säga att alla piloter gör walk around, och speciellt på SAS?
Måste ha misstolkats? Piloter gör en walk around inför precis varje flygning och på SAS garanterat.