Half price flights
Australia, etter Coviden, har dratt igang en stor kampanje for å restarte turismen, og reisevirksomheten etter pandemien…..
Det hadde vært noe på våre breddegrader, Greta banna meg, v.g. les
https://www.pm.gov.au/media/tourism-and-aviations-flight-path-recovery
https://www.traveller.com.au/halfprice-domestic-flights-your-travel-guide-to-australias-halfprice-destinations-h1ur9k?promote_channel=edmail&mbnr=MTAxODk0NTY&eid=email:nnn-13omn645-ret_newsl-membereng:nnn-04%2F11%2F2013-smh_travel-dom-travel-nnn-smh-u&campaign_code=13ITR004&list_name=10078_traveller_news&instance=2021-04-01–01-43–UTC
Hva tycker ni ?
svar
Hur lång tid sedan TSO? Dina sk “beräkningar” är en endast en utopi.
PS. Trodde att detta var ett flygforum. DS.
TSO: Där fick vi lite info om ett riktigt dyrt färdsätt, alla vet ju vad en ny Merca kostar, att jämföra detta med billiga flygplan som nästan är gratis att driva.
Obs! Ironi.
Ett taxibolag debiterar ca 1000:- per timme.
Dieselkostnad per timme ca 80:- (ca 10 mil)
Bilkostnad ca 30:- per mil (10 mil, 300:-) (Försäkring, service etc)
600:- kvar till taxibolag och förare
250:- till föraren per timme med skatter, pension, sem.ersättning.
350:- kvar i vinst till taxibolaget vid kontinuerligt konstant utnyttjande av bilen och föraren. Eftersom detta är orealistiskt så kan man nog halvera vinsten till 175:- per timme för taxibolaget. Väldigt överslagsräknande men ger en vink om hur lite ett taxibolag faktiskt tjänar.
Sen tillkommer kapitalkostnaden för bilen dessutom.
Samma sak gäller väl nöjesresor med taxi…alla borde ha råd att åka taxi. Det är alldeles för dyrt att åka taxi i Sverige…en resa på några minuter kostar sällan under 200:-….sänk priset, annars tappar man kunder till buss och tunnelbana.
Har du hört talas om den fria marknaden?
Det finns fortfarande folk som är övertygade om att det är en mänsklig rättighet att få flyga överallt i Europa för ett par hundralappar.
Det är sjukt att det är så. Om bolagen inte kan sälja inrikesbiljetter till 1500 kr. då kommer dom självklart att sänka priset. Men om det går att sälja tillräckligt många biljetter till ett bra pris då gör man naturligtvis detta.
Att göra som Norwegian gjorde att till varje fylla flygplanen genom att sälja alldeles för många biljetter med förlust leder inte till nånting positivt.
I många år har svenska flygbolag låst ut tusentals nöjesresenärer i Sverige genom skyhöga biljettpriser – dessa väljer då tåg, bil eller buss. Detta medför tomma flygstolar och i längden går bolagen inte runt eftersom man just utesluter en enorm grupp resenärer från sitt bolag.
Man kan inte förlita sig på att överleva som bolag om man enbart riktar sig in på affärsresenärer – flygpriserna måste vara lägre så att fler resenärer får möjlighet att generera pengar till bolaget. Särskilt nu lär ju affärsresenärerna minska något enormt!
Detta är enkel matematik, men tyvärr jävligt svårt för vissa att ta in i sina små hjärnor som fortfarande tror att inrikesbiljetter ska ligga på 1500:- och att flyget enbart skall vara till för en exklusiv liten klick välbärgade människor.
Detta är inte 1970talet. Detta är 2021. Välkomna.