Hur ser leasingmarknaden ut?
Nya flygplan måste flyga många timmar men äldre desto färre. När flygplan blir gamla är det svårare att hitta reservdelar. Somliga har rätt motor och somliga har fel. Vissa pax- och fraktmaskiner är succé och andra en belastning.
Vad är dött på marknaden och vad betingar fortfarande ett bra pris?
svar
Fedex har MD-10, en ombyggd version till tvåmanna cockpit. Tar en stund innan den ombyggnaden kan räknas hem. Men visst ju mer av 747 och andra som ställs av, så ökar självklart tillgången av reservdelar. Vilket de flesta förstår.
Nog borde det gå att hitta reservdelar åt gamla maskiner, de kan ju inte vara hur bränsletörstiga som helst heller om man fortsätter att bruka dem?
Exempelvis FedEx, de har 16 st McDonnell Douglas DC-10 i trafik. Den äldsta är N550FE som sattes i trafik 1972.
Frågan är om vem som har spårat ur?
Är det någon som har svar på frågan får ni gärna dela med er utan att spåra ur. Vad är dödare och hetare på marknaden? Alla länder har inte samma katastrofala situation som Sverige..
Att man avställt 747 på grund av reservdelsbrist är inte sant. Hört talas om Corona?
Dessutom är quad jets för dyra att operera med. De är alltför törstiga.
Samma med A380.
Kolla Amapola!Flyger runt med museie föremål!Verkar gå strålande.
Många bolag som avskaffat sina 747 hänvisar just till detta.
Vilka äldre plan, är det svårt att hitta reservdelar? Till äldre Airbus, Boeingplan, ATR, Bombardier osv. är det inga som helst problem med reservdelar. Det finns massor av original delar och även PMA delar.