Krock på ARN mellan DY och SAS
Någon som vet om det stämmer att två plan har krockat på Arn ?
svar
LL: Jag jobbar där och vi ställer A330 på ramp H flera gånger i veckan.
A330/A340/787 får och står parkerade på ramp H hela tiden bredvid engine test site.
Är det då tillåtet att köra på de flygplan som står fel?
Är det på grund av detta LN-RKF (A343) trafikerar ARN?
Den kommer idag från EWR ca 4h sen….
Towing Arn: Fast A330n får inte stå alls på Ramp H. Jag har pratat med fastighetsägaren och inga större flygplan än kod C får stå ute på Ramp H.
SAS 330 va parkerad precis som den skulle på ramp helge!
Stämmer att SAS 330n stod där den inte stod. SAS får inte ställa 330n där dem hade ställt den samt så hade dem parkerad ett flygplan utanför en av hangarerna vilket dem inte heller får.
Detta är en händelse som skedde för ca 2-3 veckor sedan!
Vad jag har hört stod SAS fel med deras A330 och DYs wingman kollade inre noga när 787 bogserades, därav kollision! SAS ställde som nämnt in en avgång den dagen till USA, DY fick fram en kärra men ställde in en USA kärra dagen efter händelsen. SAS fick igång sin kärra rätt så snabbt medan DY fick leasa från HiFly A340 samt A380 sista dagen. Kärran är nu ”up and running”!
Ingen större skada ? jag var där, var ett jävla liv mellan Aviator och SGH 🙂
Skadorna var iaf omfattande..
Igen??? Det är väl bara någon månad sen de klippte en winglet på en SAS A330 med en bogserad 787a. Men det är kanske den du tänker på? Det går bra nu!
Bogsering
Om du tänker på det som skedde för 10 dar sedan så var det en B787 från Norwegian som med traktor dorgs mot en SAS A330 i Hangaren. Ingen större skada men SAS fick ställa in ToR Los Angeles